DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2019.2(35).179-190

Формування механізму забезпечення корпоративної соціальної відповідальності як складової ефективної діяльності підприємства

М.В. Бугаєва,В.М. Рубан

Об авторах

М.В. Бугаєва, PhD in Economics (Candidate of Economic Sciences), Associate Professor of Economics and Business Department, Central Ukrainian National Technical University, Kropyvnytskyi, Ukraine, E-mail: bmw87forever@gmail.com

В.М. Рубан, Associate Professor, PhD in Economics (Candidate of Economic Sciences), Associate Professor, PhD in Economics (Candidate of Economic Sciences), Associate Professor of the Department of Social Medicine and Healthcare Organizations, Donetsk National Medical University, Kropyvnytskyi, Ukraine, Е-mail: Rubanvn54@gmail.com

Анотація

Метою дослідження є визначення практичних рекомендацій щодо розробки механізму забезпечення корпоративної соціальної відповідальності (далі – КСВ) та його впровадження в діяльність підприємства. Запропонована змістовність та послідовність етапів формування механізму КСВ у систему управління підприємством, система інструментів КСВ. Обґрунтовано, що для вирішення тактичних завдань КСВ найбільш дієвими виявляються комітети з етики, проведення етичних експертиз, етичне консультування, які підвищують репутацію та інвестиційну привабливість підприємства, рівень довіри з боку ключових стейкхолдерів, знижують трансакційні витрати. Інструменти КСВ підприємства запропоновано розділити також на внутрішні і зовнішні в залежності від спрямованості на різні групи стейкхолдерів підприємства. Розроблено форму впровадження інструментів КСВ у систему управління підприємства та їх застосування за рівнями управління, яка дозволяє визначити рівні та послідовність як впровадження, так і застосування інструментів соціальної відповідальності. Даний підхід покладено у послідовність етапів та характеристику застосовності на них інструментів КСВ. Виокремлено організаційні та ціннісноутворюючі механізми, які доцільно залучити до інтегрування КСВ у стратегію підприємства. Доведено, що доцільними є такі заходи щодо удосконалення в подальшому процедур та змісту інтегрування КСВ у стратегію підприємства на рівні тактичного та оперативного управління ним: а) організаційні: створення нового відділу або доповнення функціонального контуру існуючого, до компетенції якого належатиме КСВ і; створення інформаційного центру підприємства (call-centеr), що відповідатиме на питання стейкхолдерів стосовно КСВ, надаватиме їм інформаційну та методичну підтримку; участь підприємства у освітніх заходах та національних конкурсах з КСВ, якості, інклюзивних інновацій; запровадження власних конкурсів з тематики КСВ; б) економічні: розроблення та запровадження системи преференцій для тих підрозділів підприємства, що запроваджують інклюзивні інновації та соціально важливі програми; в) інформаційні: запровадження власних та участь зовнішніх інформаційних кампаніях зі соціальної відповідальності, публікація статей у засобах масової інформації і підготовка тематичних теле-та радіопрограм; обмін досвідом щодо змістовності та результативності програм і заходів із КСВ з іншими підприємствами; створення її сторінки або рубрики на веб-сайті підприємства для висвітлення заходів з його соціально відповідальної поведінки. Обґрунтовано, що формування та інтегрування механізму КСВ у систему управління підприємством надасть можливість підприємству: створити позитивний імідж; поліпшити ділову репутацію; створити стабільне ділове середовище; знизити нефінансові ризики; підвищити інвестиційну привабливість; прискорити капіталізацію підприємства в довгостроковій перспективі.

Ключові слова

система управління підприємством, стратегія підприємства, корпоративна соціальна відповідальність, інструменти корпоративної соціальної відповідальності підприємства, механізм корпоративної соціальної відповідальності

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Berezina, O.Yu. (2011). Sotsial'na vidpovidal'nist' korporatsij v systemi sotsial'no-trudovykh vidnosyn [Social responsibility of corporations in the system of social and labor relations]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv [in Ukrainian].

2. Blagov, Ju.E. (2006). Genezis koncepcii korporativnoj social'noj otvetstvennosti [Genesis of the concept of corporate social responsibility]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta: Sb. nauchn. trudov. – Bulletin of St. Petersburg University: Collection of scientific works, 2 [in Russian].

3. Blagov, Ju.E. (2004). Koncepcija korporativnoj social'noj otvetstvennosti i strategicheskoe upravlenie [The concept of corporate social responsibility and strategic management]. Rossijskij zhurnal menedzhmenta – Russian Management Journal, 2, (3), 17-34 [in Russian].

4. Blagov, Ju.E. (2010). Korporativnaja social'naja otvetstvennost': zvoljucija koncepcii [Corporate social responsibility: the evolution of the concept].SPb.: Izd-vo «Vysshaja shkola menedzhmenta» [in Russian].

5. Blagov, Ju.E. (2006). Korporacija kak moral'nij agent [Corporation as a moral agent]. Rossijskij zhurnal menedzhmenta – Russian Management Journal, 4, (4), 93-98 [in Russian].

6. Blagov, Ju.E. (2002). Biznes i obshhestvo: novaja paradigma issledovanij [Business and Society: A New Research Paradigm]. Rossijskij zhurnal menedzhmenta – Russian Management Journal, 1, (2), 151-159 [in Russian].

7. Hnibidenko, I. (2015). Hlobal'ni zminy u sotsial'notrudovij sferi: stan ta vplyv na transformatsiiu instytutiv sotsial'noho zakhystu naselennia [Global changes in the social-labor sphere: the state and influence on the transformation of institutions of social protection of the population]. Ukraina: aspekty pratsi - Ukraine: aspects of labor, 4, 3-7 [in Ukrainian].

8. Hrytsyna, L.A. (2009). Mekhanizm formuvannia korporatyvnoi sotsial'noi vidpovidal'nosti v upravlinni pidpryiemstvom [The mechanism of formation of corporate social responsibility in the management of the enterprise]. Extended abstract of candidate’s thesis. Khmel'nyts'k [in Ukrainian].

9. Drucker, P. (2008). Klassicheskie raboty po menedzhmentu [Classic management]. M.: «Al'pina Pablisher [in Russian].

10. Kostyshyna, T., & Rudych, L. (2015). Stratehiia sotsial'noj vidpovidal'nosti kooperatsii iak skladovoi formuvannia liuds'koho potentsialu ta zabezpechennia iakosti zhyttia sil's'koho naselennia [Strategy of social responsibility of cooperation as a component of human potential formation and quality assurance of rural population]. Ukraina: aspekty pratsi - Ukraine: aspects of labor, 6, 45-50 [in Ukrainian].

11. Kotler, F. (2005). Corporate Social Responsibility. How to do as much good as possible for your company and society. (S. Yarynich, Trans). K.: Standard.

12. Kolot, A. (2013). Suchasna filosofiia korporatyvnoi sotsial'noi vidpovidal'nosti: evoliutsiia pohliadiv [Modern philosophy of corporate social responsibility: the evolution of views]. Ukraina: aspekty pratsi - Ukraine: aspects of labor, 8, 3-17 [in Ukrainian].

13. Petrashko, L.P. (2013). Korporatyvna vidpovidal'nist' v paradyhmi hlobal'noho upravlinnia [Corporate Responsibility in the Paradigm of Global Governance]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

14. Sadova, U. Ya. (2007). Formuvannia sotsial'noi polityky ta mekhanizm ii realizatsii v rehioni [Formation of social policy and the mechanism of its realization in the region]. Extended abstract of Doctor’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

15. Semykina, M.V. (2004). Regulation of competitiveness in the workplace. V.V. Onikiienko (Ed.). Kirovohrad: PVTs «Mavik».

16. Kolot, A.M., Hrishnova, O.A., et al. (2012). Social Responsibility: Theory and Practice of Development. A.M. Kolot (Ed.). K.: KNEU.

17. Chernykh, O.V. (2012). Upravlinnia sotsial'noiu vidpovidal'nistiu na velykykh pidpryiemstvakh [Management of social responsibility at large enterprises]. Extended abstract of candidate’s thesis. Donets'k [in Ukrainian].

18. Shaul's'ka, L.V. (2016). Rozvytok sotsial'noho pidpryiemnytstva iak napriam derzhavnoho rehuliuvannia rynku pratsi [Development of social entrepreneurship as a direction of state regulation of the labor market]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia - Economics and management organization, 2 (22), 300-309 [in Ukrainian].

19. Bowen, H.R. (1953). Social Responsibilities of the Businessman. N.Y. Harpers Row [in English].

20. Davis, K. (2008). Model of corporate social responsibility. Management innovations. Retrieved from https://managementinnovations.wordpress.com/2008/12/06/keith-davis-model-of-corporate-social-responsibility/ [in English].

21. Carroll, A. B. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39–48 [in English].

22. Carroll, A. B. (1999). Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct. Business & Society 38(3), 268–295. [in English].

23. Fridman, M. (1970). The Social Responsibility of Business is to increase its Profits. New York Yimes Magazine, 32, 122-126 [in English].

24. Kotler, P. & Lee, N. (2005). Corporate Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause. Wiley, Hoboken, New Jersey [in English].

25. Sethi, S.P. (1975). Dimensions of Corporate Social Performance: An Analytic Framework. Management Review, 17(3), 258–264 [in English].

26. Sethi, S.P. (1975). Dimensions of Corporate social responsibility. Management Review, 17 (3), 58-64. [in English].

Пристатейна бібліографія ГОСТ

  1. Березіна О.Ю. Соціальна відповідальність корпорацій в системі соціально-трудових відносин : автореф. дис. на здобуття наук. ступня канд. екон. наук : спец. 08.00.07 «Демографія, економіка праці, соціальна економіка і політика». X., 2011. 20 с.
  2. Благов Ю.Е. Генезис концепции корпоративной социальной ответственности. Вестник Санкт-Петербургского университета: Сб. научн. трудов. Санкт-Петербург, 2006. Вып. 2. С. 320-330.
  3. Благов Ю.Е. Концепция корпоративной социальной ответственности и стратегическое управление. Российский журнал менеджмента. 2004. № 2(3). С. 17-34.
  4. Благов Ю.Е. Корпоративная социальная ответственность: эволюция концепции. СПб. : Изд-во «Высшая школа менеджмента», 2010. 272 с.
  5. Благов Ю.Е. Корпорация как моральный агент. Российский журнал менеджмента. 2006. № 4. С. 93-98.
  6. Благов Ю.Е. Бизнес и общество: новая парадигма исследований: [Рец. кн.]. Российский журнал менеджмента. 2002. № 1(2). С. 151-159
  7. Гнібіденко І. Глобальні зміни у соціально-трудовій сфері: стан та вплив на трансформацію інститутів соціального захисту населення. Україна: аспекти праці. 2015. № 4. С. 3-7
  8. Грицина Л.А. Механізм формування корпоративної соціальної відповідальності в управлінні підприємством : автореф. дис. на здобуття наук. ступня канд. екон. наук : спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)». Хмельницьк, 2009. 20 с.
  9. Друкер П. Классические работы по менеджменту. М. : «Альпина Паблишер», 2008. 220 с.
  10. Костишина Т., Рудич Л. Стратегія соціальної відповідальності кооперації як складової формування людського потенціалу та забезпечення якості життя сільського населення. Україна: аспекти праці. 2015. № 6. С. 45-50.
  11. Котлер Ф., Лі Н. Корпоративна соціальна відповідальність. Як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства / пер. з англ. С. Яринич. К.: Стандарт, 2005. 436 с.
  12. Колот А. Сучасна філософія корпоративної соціальної відповідальності: еволюція поглядів. Україна: аспекти праці. 2013. № 8. С. 3–17.
  13. Петрашко Л.П. Корпоративна відповідальність в парадигмі глобального управління : автореф. дис. на здобуття наук. ступня д-ра. екон. наук : спец. 08.00.02 «Світове господарство і міжнародні економічні відносини». Київ, 2013. 40 с.
  14. Садова У. Я. Формування соціальної політики та механізм її реалізації в регіоні : дис. … доктора екон. наук: 08.00.07. Л, 2007. 417с.
  15. Семикіна М.В. Регулювання конкурентоспроможності у сфері праці / відп. ред. В.В. Онікієнко. Кіровоград: ПВЦ «Мавік», 2004. 146 с.
  16. Соціальна відповідальність: теорія і практика розвитку: моногр. / А.М. Колот, О.А. Грішнова та ін. ; ред. А.М. Колот. К. : КНЕУ, 2012. 501 с.
  17. Черних О.В. Управління соціальною відповідальністю на великих підприємствах : автореф. дис. на здобуття наук. ступня канд. екон. наук : спец. 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)». Донецьк, 2012. 24 с.
  18. Шаульська Л.В. Розвиток соціального підприємництва як напрям державного регулювання ринку праці. Економiка i органiзацiя управлiння. 2016. № 2 (22). С. 300-309.
  19. Bowen H.R. Social Responsibilities of the Businessman. N.Y. Harpers Row, 1953. 298 p.
  20. Davis K. Model of corporate social responsibility. Management innovations : web-site. URL : https://managementinnovations.wordpress.com/2008/12/06/keith-davis-model-of-corporate-social-responsibility/ (дата звернення 10.04.2019)
  21. Carroll A. B. The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons. 1991. №34(4). P. 39–48.
  22. Carroll A. B. Corporate Social Responsibility: Evolution of a Definitional Construct. Business & Society. 1991. №38(3). P. 268–295.
  23. Fridman M. The Social Responsibility of Business is to increase its Profits. New York Yimes Magazine. 1970. № 32. P. 122-126
  24. Kotler P., Lee, N. Corporate Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause. Wiley, Hoboken, New Jersey, 2015. 542 с.
  25. Sethi S. P. Dimensions of Corporate Social Performance: An Analytic Framework. California Management Review. 1975. №17(3). P. 258–264.
  26. Sethi S.P. Dimensions of Corporate social responsibility. California Management Review. 1975. №17(3). P. 58-64.

Copyright (c) 2019 М.В. Бугаєва,В.М. Рубан