DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2022.8(41).234-244

Стратегія економічного розвитку малих підприємств

І.М. Труніна, К.А. Пряхіна

Про авторів

І.М.Труніна, професор, доктор економічних наук, завідувач кафедри бізнес адміністрування, маркетингу і туризму, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, м. Кременчук, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7416-1830, e-mail: truninairina0@gmail.com

К.А. Пряхіна, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри бізнес адміністрування, маркетингу і туризму, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського, м. Кременчук, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5747-9492, e-mail: katerinapryakhina@gmail.com

Анотація

У статті визначено, що малі підприємства є важливою рушійною силою розвитку економіки. Це доводить частка таких підприємств у загальній кількості підприємств України, а саме 95,2 %. Проте аналіз вітчизняних та міжнародних досліджень за даною тематикою доводить необхідність розробки такими підприємствами стратегії розвитку та зростання. Визначено теоретичні поняття: стратегічний менеджмент, стратегія малого бізнесу та суб’єкти малого бізнесу. Досліджено нормативні документи України, які регулюють діяльність малих підприємств, а саме Законом України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», Господарським кодексом України, Стратегією розвитку малих та середніх підприємств. Проаналізовано показники діяльності суб’єктів малого підприємництва в Україні протягом 2016-2020 рр. та визначено їх кількість за видами економічної діяльності. Відповідно найбільше малих підприємств у сфері оптова та роздрібна торгівля, ремонт автотранспортних засобів і мотоциклів, сільське, лісове та рибне господарство, промисловість та у сфері операції з нерухомим майном. Представлено інструментарій розробки стратегії розвитку малих підприємств, який включає такі елементи: аналіз стану малого підприємства (SWOT – аналіз для вивчення чинників, які впливають на поточний стан підприємства); маркетингові дослідження зовнішніх чинників та конкурентів (PESTEL – аналіз; ICEDRIPS – аналіз); визначення цілей, місії малого підприємства та майбутніх планів (Business Model Canvas та канва ціннісної пропозиції (value proposition canvas); вибір стратегії; виконання запланованих заходів та оцінка результатів отриманих в рамках реалізації стратегії малого підприємства. Запропоновано стратегії розвитку малих підприємств: проникнення на ринок, розширення продукту, сегментація, Інтернет-маркетинг, диверсифікація, зниження витрат, утримання клієнтів, розвиток або розширення ринку, альтернативні канали, партнерства, поглинання та злиття.

Ключові слова

стратегія, конкурентний розвиток, малі підприємства, суб’єкти малого підприємництва

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Bogach, Yu. & Syvak, N. (2019). Rol ta problemy maloho pidpryiemnytstva [The role and problems of small business]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk Ternopilskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu – Galician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, 56.1, 50-59 [in Ukrainian].

2. Vankovych, D. (2019). Stratehichni oriientyry finansovoho zabezpechennia rozvytku maloho innovatsiinoho pidpryiemnytstva v Ukraini [Strategic orientations of financial support for the development of small innovative entrepreneurship in Ukraine]. Svit finansiv –The world of finance, Vol. 3, 53-64 [in Ukrainian].

3. Hospodarskyi kodeks Ukrainy [Economic Code of Ukraine]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text [in Ukrainian].

4. Zakon Ukrainy «Pro rozvytok ta derzhavnu pidtrymku maloho i serednoho pidpryiemnytstva v Ukraini» [Law of Ukraine «On development and state support of small and medium-sized enterprises in Ukraine»]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4618-17#Text [in Ukrainian].

5. Marchenko, V. & Kharytonenko, D. (2021). Suchasni tendentsii rozvytku maloho pidpryiemnytstva v Ukraini [Modern trends in small business development in Ukraine]. Ekonomichnyi visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu Ukrainy «Kyivskyi politekhnichnyi instytut» – Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine “Kyiv Polytechnic Institute”, 19, 82-88 [in Ukrainian].

6. Ofitsiinyi sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy [Official Website of the State Statistics Service of Ukraine]. ukrstat.gov.ua. Retrieved from: http://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].

7. Priorytety Uriadu shchodo rozvytku maloho ta serednoho pidpryiemnytstva [The Government's priorities for the development of small and medium-sized enterprises]. me.gov.ua. Retrieved from: https://me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=ed4b3e26-1ec5-457e-b4b0-0619511f7e74&tag=SpriianniaRozvitkuPidpriiemnitstva [in Ukrainian].

8. Slyvenko, V. & Konovalova, D. (2019). Novi vektory rozvytku maloho pidpryiemnytstva v Ukraini v konteksti aktyvizatsii yevrointehratsiinykh protsesiv [New vectors of small business development in Ukraine in the context of activation of European integration processes]. Molodyi vchenyi – A young scientist, 10 (74), 331-336 [in Ukrainian].

9. Sokyrnyk, I. (2021). Stratehichne partnerstvo u formuvanni stratehii konkurentsii pidpryiemstv maloho biznesu [Strategic partnership in the formation of the competition strategy of small business enterprises]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu – Ekonomichni nauky Bulletin of the Khmelnytskyi National University. Economic sciences, 5, Vol. 1, 232-237. [in Ukrainian].

10. Sokurenko, I. (2020). Tekhnolohiia pryiniattia upravlinskykh rishen malymy pidpryiemstvamy shchodo vyboru stratehichnykh alternatyv [The technology of making managerial decisions by small enterprises regarding the choice of strategic alternatives]. Visnyk sotsialno-ekonomichnykh doslidzhen: zb. nauk. prats. Odesa : Odeskyi natsionalnyi ekonomichnyi universytet – Bulletin of socio-economic research: coll. of science works Odesa: Odesa National University of Economics, 3-4(74-75), 146-159 [in Ukrainian].

11. Strilets, V. (2019). Zabezpechennya rozvitku malih pidpriyemstv: teoriya, metodologiya, praktika: monografiya [Ensuring the development of small enterprises: theory, methodology, practice: monograph]. Poltava : PYET [in Ukrainian].

12. Frolova, N. (2021). Suchasnyi stan i perspektyvy rozvytku maloho ta serednoho biznesu v Ukraini v umovakh koronakryzy [The current state and prospects for the development of small and medium-sized businesses in Ukraine under the conditions of the corona crisis]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 19, 16-21. [in Ukrainian].

13. Borcosi, C.A. (2015). The strategies of enterprises development. Res. & Sci. Today, 10, 92.

14. Fjellström, D., Osarenkhoe, A., Pettersson, T. & Tadesse, D. (2020). The Role of Digitalization in SMEs’ Strategy Development: The Case of Sweden, 65-88. DOI:10.1007/978-3-030-45831-7_4.

15. Lukito-Budi, A., Manik, H. & Indarti, N. (2022). Reorienting the organisational strategy of SMEs during the COVID-19 crisis: Can entrepreneurial orientation help? Journal of Strategy and Management. Earlycite. doi.org/10.1108/JSMA-07-2021-0156.

16. Sturm, F., Pudlatz, M., Kemp, J. & Hoffmeister, J. (2022). Strategy Development for Knowledge-based, Collaborative SMEs. DOI:10.1109/ITMC.2005.7461254

17. Tshuma, N., Gwata, S., Shonhiwa, S. & Mpofu, A. (2022). An Analysis of The Factors That Affect Adoption of Growth Strategies by SMEs. International Journal of Management and Network Economics. VI, 705-713.

18. Vaikunthavasan, S., Velnampy, T. & Sivarajah, R. (2018). A Conceptual Study of Marketing Strategy and Development of SME. Journal of Accounting & Marketing. Vol. 7. DOI:10.4172/2168-9601.1000282.

19. Watriantho, R. (2019). The Zoning System for Strategy Development of SMEs Go Online: A Literature Review. doi:10.31227/osf.io/29mfj.

20. Zainol, F., Yusoff, M., Shiyuti, H., Redzuan, R. & Said, N. (2022). The Government Business Support Strategies, Micro SMEs and Covid-19 Pandemic. Financial Technology (FinTech), Entrepreneurship, and Business Development, 493-509.

Пристатейна бібліографія

  1. Богач Ю., Сивак Н. Роль та проблеми малого підприємництва. Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету. 2019. № 56.1. С. 50–59.
  2. Ванькович Д. Стратегічні орієнтири фінансового забезпечення розвитку малого інноваційного підприємництва в Україні. Світ фінансів. 2019. Вип. 3. С. 53–64.
  3. Господарський кодекс України: веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text (дата звернення 03.05.2022).
  4. Закон України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні»: веб-сайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4618-17#Text (дата звернення 03.05.2022).
  5. Марченко В. М., Харитоненко Д. В. Сучасні тенденції розвитку малого підприємництва в Україні. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2021. №. 19. 82–88.
  6. Офіційний сайт Державної служби статистики України: веб-сайт. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення 03.05.2022).
  7. Пріоритети Уряду щодо розвитку малого та середнього підприємництва: веб-сайт. URL: https://me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=ed4b3e26-1ec5-457e-b4b0-0619511f7e74&tag=SpriianniaRozvitkuPidpriiemnitstva (дата звернення 03.05.2022).
  8. Сливенко В., Коновалова Д. Нові вектори розвитку малого підприємництва в Україні в контексті активізації євроінтеграційних процесів. Молодий вчений. 2019. №. 10 (74). С. 331–336.
  9. Сокирник І. В. Стратегічне партнерство у формуванні стратегії конкуренції підприємств малого бізнесу. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2021. № 5, т. 1. С. 232–237.
  10. Сокуренко, І. А. Технологія прийняття управлінських рішень малими підприємствами щодо вибору стратегічних альтернатив. Вісник соціально-економічних досліджень: зб. наук. праць. Одеса : Одеський національний економічний університет. 2020. № 3-4(74-75). С. 146–159.
  11. Стрілець В. Ю. Забезпечення розвитку малих підприємств: теорія, методологія, практика: монографія. Полтава : ПУЕТ, 2019. 457 с.
  12. Фролова Н. Л. Сучасний стан і перспективи розвитку малого та середнього бізнесу в Україні в умовах коронакризи. Інвестиції: практика та досвід. 2021. №. 19. С. 16–21.
  13. Borcosi C. A. The strategies of enterprises development. Res. & Sci. Today. 2015. Т. 10. p. 92.
  14. Fjellström D., Osarenkhoe A., Pettersson T., Tadesse D. The Role of Digitalization in SMEs’ Strategy Development: The Case of Sweden. 2020. P. 65-88. DOI:10.1007/978-3-030-45831-7_4.
  15. Lukito-Budi A., Manik H., Indarti N. Reorienting the organisational strategy of SMEs during the COVID-19 crisis: Can entrepreneurial orientation help? Journal of Strategy and Management. Earlycite. 2022. doi.org/10.1108/JSMA-07-2021-0156.
  16. Sturm F., Pudlatz M., Kemp J., Hoffmeister J. Strategy Development for Knowledge-based, Collaborative SMEs.2022. DOI:10.1109/ITMC.2005.7461254.
  17. Tshuma N., Gwata S., Shonhiwa S., Mpofu A. An Analysis of The Factors That Affect Adoption of Growth Strategies by SMEs. International Journal of Management and Network Economics. VI. 2022. P. 705-713.
  18. Vaikunthavasan S., Velnampy T., Sivarajah R. A Conceptual Study of Marketing Strategy and Development of SME. Journal of Accounting & Marketing. 2018. Vol. 7. DOI:10.4172/2168-9601.1000282.
  19. Watriantho R. The Zoning System for Strategy Development of SMEs Go Online: A Literature Review. 2019. DOI:10.31227/osf.io/29mfj.
  20. Zainol F., Yusoff M., Shiyuti H., Redzuan R., Said N. The Government Business Support Strategies, Micro SMEs and Covid-19 Pandemic. Financial Technology (FinTech), Entrepreneurship, and Business Development. 2022. P. 493–509.

Copyright (c) 2022 І.М.Труніна, К.А. Пряхіна