DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2022.8(41).147-158

Концептуальні засади управління взаємодією малих та великих підприємств

С.С. Сущенко

Про авторів

С.С. Сущенко, аспірант, Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2990-9683, e-mail: sergsushchenko@gmail.com

Анотація

В статті наведено принципові підходи щодо розроблення концептуальних засад управління взаємодією малих та великих підприємств. Обґрунтовано необхідність організації взаємодії малих та великих підприємств на основі використання програмно-цілього підходу, із виокремленням процедур структуризації та характеризації сукупності підприємств, що взаємодіють. Програма організації взаємодії малих і великих підприємств розглядається як стратегічний план із визначенням основних напрямків такої взаємодії та розвитку залучених підприємств. Така програма представлена у вигляді набору графіків "цілі - заходи" та необов'язкових характеристик, пов'язаних з її структурою. Реалізація програми організації взаємодії малих та великих підприємств передбачає створення механізму, за допомогою якого цілі організації взаємодії малих і великих підприємств формулюються таким чином, щоб організовані зусилля щодо їх досягнення можна було визначити, розробити, апробувати, перевірити. затверджувати та розглядати з точки зору таких цілей, тобто керувати ними. Основою такого механізму узгодження цілей між малими та великими взаємодіючими підприємствами є концепція управління за цілями. Сформовано узагальнену модель управління взаємодією малих та великих підприємств з використанням координаційно-управлінського центру. Кожен із контурів управління в даній моделі розглядається як сукупність систем управління всіма взаємодіючими підприємствами, які є об’єктами управління. Визначено концептуальні засади управління взаємодією малих та великих підприємств. Ця концепція управління має будуватися на основі системного та програмно-цільового підходів, у яких підприємство розглядається як соціально-економічна відкрита складна система, що характеризується розвиненими взаємозв’язками із зовнішнім середовищем, а його взаємодія з іншими підприємствами будується з урахуванням цілей і узгодженістю програм розвитку. З урахуванням цього підходу запропоновано модель управління взаємодією малих та великих підприємств. Наведено основні принципи реалізації концепції управління взаємодією малих та великих підприємств.

Ключові слова

управління, підприємство, взаємодія, організація, управлінські зв’язки, модель

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Abramov, L. K., & Azarova, T. V. (2010). Cil'ovi programy ta mehanizmy po zabezpechennju prozorosti u procesi i'h realizacii' [Target programs and mechanisms on providing of transparency in the process of their realization]. Kirovohrad: ISKM [in Ukrainian].

2. Amosha, O. (2014) Teorija i praktyka klasteryzacii': svitovyj i vitchyznjanyj dosvid. Klastery v ekonomici Ukrai'ny [Theory and practice of clustering: global and domestic experience. Clusters in the economy of Ukraine]. Hmel'nyc'kyj: HNU, FOP Mel'nyk A. A. [in Ukrainian].

3. Varnalij, Z.S. (2005). Male pidpryjemnyctvo: osnovy teorii' i praktyky [Small entrepreneurship: basics of theory and practice]. (3d ed.). K. : T-vo "Znannja", KOO [in Ukrainian].

4. Kyzym, M.O. (2011). Promyslova polityka ta klasteryzacija ekonomiky Ukrai'ny: monografija [Industrial policy and clustering of the Ukrainian economy: monograph]. Harkiv : VD «Inzhek» [in Ukrainian].

5. Karpishhenko O.I., Illjashenko K.V., Karpishhenko O.O. (2013) Strategichne planuvannja [Strategic planning]. Sumy: Sumy State University [in Ukrainian].

6. Dovgan' L. Je., Veduta L. L., Shkrobot M. V. (2018) Suchasni koncepcii' upravlinnja organizacijamy [Modern concepts of organization management]. Kyiv : KPI im. Igorja Sikors'kogo [in Ukrainian].

7. Sushhenko, O.A., & Buzdakov, L.M. (2011). Rozvytok upravlinnja merezhevymy formamy vzajemodii' biznes-struktur [Development of management of network forms of interaction of business structures]. Upravlinnja proektamy ta rozvytok vyrobnyctva - Project management and production development, 3, 56-60 [in Ukrainian].

8. Ansoff, I.H. (1990). Implanting Strategic Management. Prentice Hall International Ltd., London.

9. Diestel R. (2005). Graph Theory. NY: Springer-Verlag.

10. Drucker, P.F. (1985). Innovation and Entrepreneurship: Practice and Principles. Harper & Row, New York.

11. D. Foray, J. Goddard, I. Goenaga, M. Landabaso, K. Morgan, K, C. Nauwelaers, R. Ortega-Argilés (2012). Guide to Research and Innovation Strategies for Smart Specialisation. Brussels: European Commission.

12. Kunde, J. (2002). Unique Now... or Never: the Brand Is the Company Driver in the New Value Economy. Financial Times/Prentice Hall. London

13. March, James G. & Simon, Herbert A. (1993). Organizations Revisited. Industrial and Corporate Change, Vol. 2, 3, 299-316. https://doi.org/10.1093/icc/2.3.299

14. Porter, M.E. (2000). Location, сompetition, and еconomic development : local clusters in a global economy. Economic Development Quarterly. Vol. 14 (1), 15-34.

15. Thompson, Arthur A., & J. A. Strickland (2003). Strategic Management: Concepts and Cases. New York: McGraw-Hill.

16. Weiblen, Tobias, & Chesbrough, Henry W. (2015). Engaging with Startups to Enhance Corporate Innovation. California Management Review, 57(2), 66–90.

Пристатейна бібліографія

  1. Абрамов Л.К., Азарова Т.В., Цільові програми та механізми по забезпеченню прозорості у процесі їх реалізації. Кіровоград: ІСКМ, 2010. 100 с.
  2. Амоша О. Теорія і практика кластеризації: світовий і вітчизняний досвід. Кластери в економіці України: колективна монографія / за наук. редакцією докт. екон. наук, проф. М. П. Войнаренка. Хмельницький: ХНУ, ФОП Мельник А. А., 2014. 1085 с. Економіст. 2015. № 2.
  3. Варналій З. С. Мале підприємництво: основи теорії і практики. Вид. 3-тє, [перероб. та доп.]. К.: Т-во "Знання", 2005. 302 с.
  4. Кизим М. О. Промислова політика та кластеризація економіки України: монографія. Харків : ВД «Інжек», 2011. 304 с.
  5. Стратегічне планування: навч. посіб. / О.І. Карпіщенко, К.В. Ілляшенко, О.О. Карпіщенко. Суми: Сумський державний університет, 2013. 446 с.
  6. Сучасні концепції управління організаціями: навч. посібник / Л. Є. Довгань, Л. Л. Ведута, М. В. Шкробот. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 278 с.
  7. Сущенко О. А., Буздаков Л. М. Розвиток управління мережевими формами взаємодії бізнес-структур. Управління проектами та розвиток виробництва. 2011. № 3. С. 56-60.
  8. Ansoff I.H. Implanting Strategic Management. Prentice Hall International Ltd., London, 1990.
  9. Diestel R. Graph Theory, Electronic Edition. NY: Springer-Verlag, 2005. 422 p.
  10. DruckerP. F.Innovation and Entrepreneurship : Practice and Principles. Harper & Row , New York , NY, 1985.
  11. D. Foray, J. Goddard, I. Goenaga, M. Landabaso, K. Morgan, K, C. Nauwelaers, R. Ortega-Argilés (2012) Guide to Research and Innovation Strategies for Smart Specialisation. Brussels: European Commission, 121 p.
  12. Kunde, J. (2002) Unique Now... or Never: the Brand Is the Company Driver in the New Value Economy, Financial Times/Prentice Hall. London.
  13. March, James G.; Simon, Herbert A. (1993) Organizations Revisited. Industrial and Corporate Change. 2: 299–316. doi:10.1093/icc/2.1.299
  14. Porter M. E. Location, сompetition, and еconomic development : local clusters in a global economy. Economic Development Quarterly. 2000. February. Vol. 14. № 1. P. 15–34.
  15. Thompson Arthur A., Strickland J. A. Strategic Management: Concepts and Cases. McGraw-Hill School Education Group, 1994. 1024 p.
  16. Weiblen, Tobias; Chesbrough, Henry W. Engaging with Startups to Enhance Corporate Innovation. California Management Review. Vol. 57, No. 2, pp. 66–90. 2015.

Copyright (c) 2022 С.С. Сущенко