DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2022.8(41).56-68

Інформаційні послуги електронних торговельних майданчиків у маркетинговій діяльності

І.В. Ніколаєв, М.М. Загреба, В.А. Вишневська

Про авторів

І.В. Ніколаєв, доцент, кандидат технічних наук, доцент кафедри економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3384-1757, e-mail: niku@ukr.net

М.М. Загреба, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0440-2106, e-mail: yandexthebest@gmail.com

В.А. Вишневська, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4343-2455, e-mail: vishnevska9181@gmail.com

Анотація

Маркетингова діяльність може бути представлена послідовністю певних кроків на ринку, що їх має зробити виробник на шляху до споживача. Реалізація цих кроків зазнала докорінних змін завдяки появі мережі Інтернет та електронної комерції. Ринок електронної комерції у світі та Україні, зокрема, активно розвивається та зростає. Бізнес почав переходити в онлайн і на сьогоднішній день покупки в Інтернеті стали дуже поширеними. З розвитком електронної комерції, ринок роздрібної торгівлі зазнав відчутних змін, спостерігається активне зростання онлайн-торгівлі. Якщо раніше основними гравцями були Інтернет-магазини, то сьогодні лідерство забирають собі електронні торговельні майданчики – маркетплейси. В умовах стрімкого розвитку електронної комерції, активного зростання онлайн-торгівлі та появи численних торговельних майданчиків, ефективність маркетингової діяльності напряму залежить від різноманіття та якості інформаційних послуг, що надаються маркетплейсами. У статті вивчено ринок електронних торговельних майданчиків України та проведено їх порівняльний аналіз за чотирма напрямами. Загальний, технічний, комунікативний та маркетинговий аналіз дозволили виявити основні інформаційні послуги маркетплейсів, що надаються у сфері маркетингової діяльності, а також їх переваги та недоліки. Під час проведення аналізу широко застосовувались сервіси Google PageSpeed Insights, PR-CY, SimilarWeb та Google Trends. Вони дозволили досягнути більшої наочності у поданні отриманих результатів. Також запропоновано інтегральний показник, що дозволяє оцінити маркетплейси за сукупністю критеріїв із врахуванням їх важливості. Практична цінність отриманих у роботі результатів полягає у визначенні найкращих та найгірших торговельних майданчиків, що може бути використано під час маркетингової діяльності. Перспективи подальших досліджень у цьому напрямку вбачаються в розробці підходів до оцінки ефективності застосування електронних торговельних майданчиків у маркетинговій діяльності.

Ключові слова

інформаційні послуги, торговельні майданчики, маркетингова діяльність, маркетплейси, електронна комерція

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Vitiuk, A. V., & Koliadenko, N. A. (2019). Zastosuvannia elektronnykh maidanchykiv u zbuti mashynobudivnoi produktsii [The use of electronic platforms in the sale of engineering products]. Problemy ekonomiky – Problems of the economy, 4 (42), 127-134 [in Ukrainian].

2. Harmider, L. D., & Orlova, A. V. (2015). Osoblyvosti rozvytku vitchyznianoi elektronnoi komertsii [Features of development of domestic e-commerce]. Yevropeiskyi vektor ekonomichnoho rozvytku – European vector of economic development, 1 (18), 58-65 [in Ukrainian].

3. Dutova, N. V. (2014). Elektronni torhovelni maidanchyky v metalurhii: dosvid orhanizatsii ta funktsionuvannia [Electronic trading platforms in metallurgy: experience of the organization and functioning]. Skhid – East, 1, 30-35 [in Ukrainian].

4. Zahreba, M. M., & Nikolaiev, I. V. (2020). Vykorystannia platform onlain-oholoshen u komertsiinii diialnosti maloho biznesu [Using the On-line Ad Platforms in the Small Business Commercial Activities]. Biznes Inform – Business Inform, 10, 248-254 [in Ukrainian].

5. Kulak, N. V. (2013). Formuvannia ta pryntsypy funktsionuvannia elektronnykh system torhivli [Formation and principles of functioning of electronic trade systems]. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok – Public administration: improvement and development, 4. Retrieved from http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=773 [in Ukrainian].

6. Maliuta, I. A., & Ohol, A. Ye. (2019). Analiz suchasnoho stanu ta perspektyvy rozvytku Internet-torhivli v Ukraini [Analysis of the current state and prospects for the development of Internet commerce in Ukraine]. Efektyvna ekonomika – Effective economy, 1. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/ 1_2019/51.pdf [in Ukrainian].

7. Syniavska, O. O. (2019). Elektronna torhivlia v Ukraini: tendentsii ta perspektyvy rozvytku [E-commerce in Ukraine: trends and prospects for development]. Visnyk KhNU imeni V.N. Karazina. Ser. “Mizhnarodni vidnosyny. Ekonomika. Krainoznavstvo. Turyzm” – Bulletin of KhNU named after V.N. Karazin. Series "International Relations. Economy. Regional studies. Tourism", 9. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2019-9-16 [in Ukrainian].

8. Khyzhniak, O. S. (2016). Nedoliky elektronnoho biznesu v Ukraini i shliakhy yikh usunennia [Disadvantages of e-business in Ukraine and ways to eliminate them]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Ser.: ekonomichni nauky – Scientific Bulletin of Kherson State University. Series: economic sciences, Issue 16 (1), 90-94 [in Ukrainian].

Пристатейна бібліографія

  1. Вітюк А. В., Коляденко Н. А. Застосування електронних майданчиків у збуті машинобудівної продукції. Проблеми економіки. 2019. № 4 (42). С. 127–134.
  2. Гармідер Л. Д., Орлова А. В. Особливості розвитку вітчизняної електронної комерції. Європейський вектор економічного розвитку. 2015. №1 (18). С. 58–65.
  3. Дутова Н. В. Електронні торговельні майданчики в металургії: досвід організації та функціонування. Схід. 2014. № 1. С. 30–35.
  4. Загреба М. М., Ніколаєв І. В. Використання платформ онлайн-оголошень у комерційній діяльності малого бізнесу. Бізнес Інформ. 2020. № 10. С. 248–254.
  5. Кулак Н. В. Формування та принципи функціонування електронних систем торгівлі. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2013. № 4. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=773 (дата звернення: 17.05.2022).
  6. Малюта І. А., Оголь А. Є. Аналіз сучасного стану та перспективи розвитку Інтернет-торгівлі в Україні. Ефективна економіка. 2019. № 1. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/ 1_2019/51.pdf (дата звернення: 17.05.2022).
  7. Синявська О. О. Електронна торгівля в Україні: тенденції та перспективи розвитку. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Сер. “Міжнародні відносини. Економіка. Країнознавство. Туризм”. 2019. № 9. DOI: https://doi.org/10.26565/2310-9513-2019-9-16 (дата звернення: 17.05.2022).
  8. Хижняк О. С. Недоліки електронного бізнесу в Україні і шляхи їх усунення. Науковий вісник Херсонського державного університету. Сер.: економічні науки. 2016. Вип. 16 (1). С. 90–94.

Copyright (c) 2022 І.В. Ніколаєв, М.М. Загреба, В.А. Вишневська