DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2022.8(41).129-139

Реклама та її інноваційний розвиток з позицій маркетингового менеджменту

Л.А. Коваль, Р.І. Жовновач, С.А.Романчук

Про авторів

Л.А. Коваль, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0256-1621, e-mail: lkoval1971@ukr.net

Р.І. Жовновач, професор, доктор економічних наук, завідувач кафедри економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6758-3421, e-mail:ruslanaz1977@gmail.com

С.А. Романчук, доцент, кандидат технічних наук, доцент кафедри економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0204-6059, e-mail: lkoval1971@ukr.net

Анотація

На основі аналізу теоретичних джерел розкрито призначення та сутність реклами, її принципи, види реклами. Обґрунтовано роль реклами в реалізації актуальних завдань маркетингового менеджменту. На основі узагальнення наукової думки визначено сутність маркетингового менеджменту. Висвітлено об’єктивність появи та розвитку реклами, а також специфічні особливості розвитку реклами в Україні. Обґрунтовано потребу інноваційного розвитку реклами у XXI столітті. Розкрито сутність термінів «маркетингові інновації», « інноваційний розвиток реклами з позицій маркетингового менеджменту», що полягає передусім у розробці та впровадженні маркетингових інновацій в рекламній діяльності, підпорядкованій цілям та завданням маркетингового менеджменту. Розроблено авторську версію систематизації чинників, які впливають на інноваційний розвиток реклами в системі маркетингового менеджменту. Запропонована схема містить систематизацію чинників впливу на розвиток реклами за низкою ознак: за рівнем впливу (мего-, макро-, мезо-, мікроекономічні чинники); за силою впливу (чинники інтенсивної, помірної, слабкої дії); за характером прояву (чинники прямого і непрямого впливу); за обсягами охоплення споживачів (чинники масштабного, поширеного, обмеженого та вибіркового впливу); за наслідками впливу (чинники негативного і позитивного впливу). За ознакою змістовності чинники, що впливають на інноваційний розвиток реклами, запропоновано об’єднати у такі групи: ринкові, наукові та освітні, економічні, соціальні та демографічні, політичні, організаційні, інноваційні, психологічні, культурні та екологічні. Окреслено тенденції розвитку реклами в Україні. Акцентовано увагу на прискоренні інноваційного розвитку реклами за рахунок зрушень в цифровізації рекламного бізнесу. Зазначено, що успіх та перспективи інноваційного розвитку реклами сьогодні і надалі залежатимуть від розробки якісно нових підходів до розвитку реклами на основі дослідження та урахування суперечливого впливу різноманітних чинників і наявних змін, що відбуваються в ринковому середовищі і потребах споживачів на різних економічних рівнях. Успішне розв’язання проблем інноваційного розвитку реклами в Україні сприятиме ефективності маркетингового менеджменту.

Ключові слова

маркетинговий менеджмент, реклама, принципи, функції, види реклами, розвиток реклами, чинники впливу, інноваційний розвиток реклами

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Bilovodska, O. A. (2010). Marketing management. westudents.com.ua. Retrieved from http://westudents.com.ua/glavy/37655-rozdl-1-rozumnnyamarketingovogo-menedjmentu.html [in Ukrainian].

2. Boniar, S.M., & Hladen'ka, Yu.V. (2013). Rol' marketynhovoi stratehii v pidvyschenni konkurentospromozhnosti pidpryiemstva [The role of marketing strategy in increasing the competitiveness of the enterprise]. Vodnyj transport: zb. nauk. prats' – Water Transport: Collection of scientific works, Kyiv, C. 34 – 44 [in Ukrainian].

3. Buchyns'ka, O.V. (2018). Perspektyvni napriamy rozvytku reklamnoho rynku [Promising directions of advertising market development.]. Naukovyj visnyk Uzhhorods'koho natsional'noho universytetu – Scientific Bulletin of Uzhhorod University, Vol. 20, issue 1, 70-73 [in Ukrainian].

4. Voron'ko-Nevidnycha, T.V., Kaliuzhna, Yu.P. & Khurdej, V.D. (2018). Reklama i reklamna diial'nist' [Advertising and advertising activities]. Poltava, RVV PDAA [in Ukrainian].

5. Druker, P. (2015). Klassicheskie raboty po menedzhmentu [Classic Management Works]. Moskow : Al'pina Biznes Buks [in Russian].

6. Karpenko, A.V., & Khatser, M.V. (2016). Sutnist' ta mistse reklamy v diial'nosti pidpryiemstva v rynkovykh umovakh [The essence and place of advertising in the activity of the enterprise in market conditions]. Derzhava ta rehiony – State and regions, 1, 187-92 [in Ukrainian].

7. Kovshova, I.O. (2017). Formy realizatsii suchasnoho marketynhovoho menedzhmentu na pidpryiemstvi [Forms of implementation of modern marketing management at the enterprise]. Innovatsijna ekonomika – Innovative economy, 3 – 4 (68), 174 – 180 [in Ukrainian].

8. Kovshova, I.O. (2018). Marketynhovyj menedzhment: teoriia, metodolohiia, praktyka [Marketing management: theory, methodology, practice]. Vydavnytstvo FOP Vyshemyrs'kyj V. S. [in Ukrainian].

9. Lebedenko, S.O., & Bezghinov, O.V. (2018). Sposoby upravlinnia reklamnoiu diial'nistiu na pidpryiemstvi ta metody ii polipshennia [Methods of managing advertising activities at the enterprise and methods of its improvement]. Molodyj vchenyj – A young scientist, 11 (63), 458-461 [in Ukrainian].

10. Kotler, F., Keller, K., Pavlenko, A. et al. (2008). Marketynhovyj menedzhment [Marketing management]. Kyiv : Khimdzhest [in Ukrainian].

11. Rossokha, V.V., Humenna, O.V., Pichyk, K.V. & Romanchenko, N.V. (2014). Marketynhovyj menedzhment [Marketing management]. Kyiv : NNTs IAE [in Ukrainian].

12. Pro reklamu. Zakon Ukrainy. [About advertising. Law of Ukraine.]. (n.d.). cedem.org.ua. Retrieved from https://cedem.org.ua/library/zakon-ukrayiny-pro-reklamu/ [in Ukrainian]. Виправити згідно вимог https://dse.org.ua/arhcive/references_rus.pdf

13. Taler Richard, Sanstejn Kas. (2017). Impetus. How to help people make the right choice (Ol'ha Zakharchenko, Trans.). Kyiv: Nash Format.

14. Taler Richard. (2018). Povedinkova ekonomika. Yak emotsii vplyvaiut' na ekonomichni rishennia (Svitlana Krykunenko, Trans.). Kyiv: Nash Format.

15. Kharchuk, O. H., & Cherevach, S. A. (2017). Trends in the modern development of the advertising market in Ukraine [Trends in the modern development of the advertising market in Ukraine]. Global and national economic problems – Global and national economic problems, 20, 622–625 [in Ukrainian].

Пристатейна бібліографія

  1. Біловодська O. A. Маркетинговий менеджмент. URL: http://westudents.com.ua/glavy/37655-rozdl-1-rozumnnyamarketingovogo-menedjmentu.html. (дата зверненя:12.04.2022 )
  2. Боняр С. М., Гладенька Ю. В. Роль маркетингової стратегії в підвищенні конкурентоспроможності підприємства. Водний транспорт: зб. наук. праць. Київ, 2013. C. 34 – 44.
  3. Бучинська О. В. Перспективні напрями розвитку рекламного ринку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2018. Вип. 20, ч.1. С.70-73.
  4. Воронько-Невіднича Т. В., Калюжна Ю. П., Хурдей В. Д. Реклама і рекламна діяльність. Полтава, РВВ ПДАА, 2018. 230 с.
  5. Друкер П. Классические работы по менеджменту. М. : Альпина Бизнес Букс, 2015. 218 с.
  6. Карпенко А.В., Хацер М.В. Сутність та місце реклами в діяльності підприємства в ринкових умовах. Держава та регіони. 2016. № 1. С. 187-92.
  7. Ковшова І. О. Маркетинговий менеджмент: теорія, методологія, практика: монографія. Видавництво ФОП Вишемирський В. С., 2018. 516 с.
  8. Ковшова І. О. Форми реалізації сучасного маркетингового менеджменту на підприємстві. Інноваційна економіка. 2017. № 3 – 4 (68). С. 174 – 180.
  9. Лебеденко С.О., Безгінов О.В. Способи управління рекламною діяльністю на підприємстві та методи її поліпшення. Молодий вчений. 2018. № 11 (63). С. 458-461.
  10. Маркетинговий менеджмент. Котлер Ф., Келлер К., Павленко А. та ін. К. : Хімджест, 2008. 720 с.
  11. Маркетинговий менеджмент. В. В. Россоха, О. В. Гуменна, К. В. Пічик, Н. В. Романченко. К. : ННЦ ІАЕ, 2014. 224 с.
  12. Про рекламу. Закон України. URL: https://cedem.org.ua/library/zakon-ukrayiny-pro-reklamu/ (дата зверненя: 18.04.2022 )
  13. Талер Річард, Санстейн Кас. Поштовх. Як допомогти людям зробити правильний вибір / пер. з англ. Ольга Захарченко. Київ: Наш Формат, 2017. 312 с.
  14. Талер Річард. Поведінкова економіка. Як емоції впливають на економічні рішення / пер. з англ. Світлана Крикуненко. Київ: Наш Формат, 2018. 464 с.
  15. Харчук О. Г., Черевач С. А. Тенденції сучасного розвитку рекламного ринку в Україні. Глобальні та національні проблеми економіки. 2017. № 20. С. 622 – 625.

Copyright (c) 2022 Л.А. Коваль, Р.І. Жовновач, С.А.Романчук