DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2021.7(40).9-19

Забезпечення маркетингової безпеки сільськогосподарських підприємств в стратегічній перспективі

Р.І. Жовновач, Д.В. Василенко, Ю.В. Демченко

Про авторів

Р.І. Жовновач, професор, доктор економічних наук, завідувач кафедри економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6758-3421, e-mail:ruslanaz1977@gmail.com

Д.В. Василенко, кандидат економічних наук, директор приватного підприємства "НВЦ", м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2249-0499, e-mail: genom1984@gmail.com

Ю.В. Демченко, здобувач кафедри економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8889-5360, e-mail: demchenkoyu@ukr.net

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування маркетингової складової економічної безпеки та захисту сільськогосподарських підприємств від дії деструктивних впливів, сприянню стабільного та максимально ефективного їх розвитку у стратегічній перспективі. Розкрито сутність маркетингової безпеки як складової економічної безпеки підприємства. Встановлено зв’язок між забезпеченням маркетингової безпеки та використанням інструментарію комплексу маркетингу відповідно до стратегічного спрямування підприємства. Простежено еволюційний розвиток моделей комплексу маркетингу як відображення невідворотності процесів розвитку економіки. Запропоновано розробку та імплементацію заходів протидії загрозам сільськогосподарських підприємств за окремими складовими маркетингової безпеки.

Ключові слова

маркетинг, економічна безпека, маркетингова безпека, комплекс маркетингу, стратегічна перспектива, сільськогосподарські підприємства

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Artemeva, Yu.V. (2011). Marketingovaya bezopasnost? Printsip raboty [Marketing security. The principle of operation]. Marketynh v Rossyy y za rubezhom - Marketing in Russia and Abroad, 6, 32-37 [in Russian].

2. Bezuhla, L., & Rybak, I. (2018). Formuvannia zbutovoi polityky ahrarnoho pidpryiemstva [Formation of sale policy for agrarian enterprise]. Prychornomorski ekonomichni studii - Black sea economic studies, 33, 65-69 [in Ukrainian].

3. Vivchar, O.I. (2018). Upravlinnia ekonomichnoiu bezpekoiu pidpryiemstv: sotsiohumanitarni konteksty [Management of economic security of enterprises: socio-humanitarian contexts]. Ternopil: FOP Palianytsia V.A. [in Ukrainian].

4. Zhovnovach, R.I. (2014). Zadovolennia potreb spozhyvacha yak osnova planuvannia konkurentospromozhnosti pidpryiemstv silskohospodarskoho mashynobuduvannia [Satisfaction of consumers' demand as the basis for planning competitiveness of agricultural machinery enterprises]. Aktualni problemy ekonomiky - Actual problems of economics, 5 (155), 171–180 [in Ukrainian].

5. Ivanyuta, T.M., & Zayichkovsʹkyy, A.O. (2009). Ekonomichna bezpeka pidpryyemstva [Economic security of the enterprise]. Kyyiv: Tsentr uchbovoyi literatury [in Ukrainian].

6. Lashenko, O.M. (2011). Konceptualizacia upravlinnia ekonomichnou bezpekou pidpryemstva [Conceptualization of management of economic safety of the enterprise]. Lughansk: SNU im. V. Dalja. [in Ukrainian].

7. Pavlenko, A.F., Reshetnikova, I.L., & Voichak, A.V. etc. (2008). Marketynh [Marketing]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

8. Makhrova, T.N. (2003). Humanystycheskaia model marketynha [Humanistic marketing model]. Vladymyr: Rossyiskaia assotsyatsyia marketynha [in Russian].

9. Orly`k, O. (2014). Ekonomichna bezpeka pidpry`yemstva: vlasty`vosti, strategiya ta metody` zabezpechennya [Economic safety of the enterprise, properties, and methods of strategy]. Dnipropetrovsk: «FOP Drobiazko S.I.» [in Ukrainian].

10. Reverchuk, N.I., & Dzyamulich, E.S. (2014). Vliyanie marketingovoj bezopasnosti na delovuyu reputaciyu predpriyatiya [The impact of marketing security on the business reputation of an enterprise], Universum: ekonomika i yurisprudenciya - Universum: Economics and Law, 5 (6). Retrieved from https://7universum.com/ru/economy/archive/item/1277 [in Russian].

11. Rossoha, V.V., & Sharapa, O.M. (2016). Upravlіnnja gospodars’koju dіjal'nіstju agrarnih pіdpriєmstv ta її zbutova polіtika [Management of economic activity of agrarian enterprises and its marketing policy]. Ekonomіka APK – The Economy of Agro-Industrial Complex, 8, 71-79 [in Ukrainian].

12. Silske hospodarstvo Kirovohradskoi oblasti u 2020 rotsi [Agriculture of Kirovohrad region in 2020]. Statystychnyi zbirnyk - Statistical collection. Kropyvnytskyi: HUS u Kirovohradskii oblasti [in Ukrainian].

13. Statystychnyi shchorichnyk Kirovohradskoi oblasti za 2020 rik [Statistical Yearbook of Kirovohrad region for 2020]. (2021). Kropyvnytskyi: HUS u Kirovohradskii oblasti [in Ukrainian].

14. Chyrva O., Boiko M., & Barvinok M. (2021). Rol audytu marketynhovoi bezpeky dlia zabezpechennia ekonomichnoi bezpeky silskohospodarskykh pidpryiemstv [The role of marketing safety audit to ensure economic safety of agricultural enterprisesthe role of marketing safety audit to ensure economic safety of agricultural enterprises]. Vcheni zapysky Universytetu «KROK» - Scientific notes of the University4«KROK», 4 (64), 59–68 [in Ukrainian].

15. Shemayeva, L.H. (2009). Zabezpechennya ekonomichnoyi bezpeky pidpryyemstva na osnovi upravlinnya stratehichnoyu vzayemodiyeyu z sub'yektamy zovnishnʹoho seredovyshcha [Ensuring the economic security of the enterprise based on the management of strategic interaction with the subjects of the external environment]. Rada nats. bezpeky i oborony Ukrayiny, Nats. in.-t probl. mizhnar. bezpeky. Kyiv: NUPMB [in Ukrainian].

16. Brunner, G.C. (1989). The Marketing Mix: Time for Reconceptualization. Journal of Marketing Education, Vol. 11, 72–78 [in English].

17. Chekitan, S., & DevandDon, E. Schultz (2005). In the Mix: A Customer-Focused Approach Can Bring the Current Marketin Mix into the 21st Century. Marketing Management, Vol. 14(1), 16-22 [in English].

18. Constantinides, E. (2002). The 4S Web-Marketing Mix Model, E-Commerce Research and Applications. Elsevier Science, Vol. 1/1, 57–76 [in English].

19. Lauterborn, B. (1990). New marketing litany; four P’s passe; C-words take over. Advertising age. solvinnov.com. Retrieved from https://solvinnov.com/literature/new-marketing-litany-four-ps-passe-c-words-take-over [in English].

20. Otlacan, O. (2005). E-Marketing Strategy: 7 Dimensions to Consider. The E-Marketing Mix, Vol. 14(1). Retrieved from http://ezinearticles.com/?e-Marketing-Strategy:-7-Dimensions-to-Consider-(the-e-Marketing-Mix)&id=21976 [in English].

21. Sheth, Jagdish N. & Sisodia Rajendra (2012). The 4 A's of marketing creating value for customers, companies and society. New York: Routledge [in English].

Пристатейна бібліографія

  1. Артемьева Ю.В. Маркетинговая безопасность? Принцип работы. Маркетинг в России и за рубежом. 2011. № 6. С. 32-37
  2. Безугла Л. С. , Рибак І. О. Формування збутової політики аграрного підприємства. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 33. С. 65-69
  3. Вівчар О. І. Управління економічною безпекою підприємств: соціогуманітарні контексти: монографія. Тернопіль:ФОП Паляниця В. А. 2018. 515 с
  4. Жовновач Р.І. Задоволення потреб споживача як основа планування конкурентоспроможності підприємств сільськогосподарського машинобудування. Актуальні проблеми економіки. 2014. №5 (155). С. 171–180
  5. Іванюта Т., Заїчковський А. Економічна безпека підприємства: навч. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.]. К. : Центр учбової літератури, 2009. 256 с
  6. Ляшенко О. М. Концептуалізація управління економічною безпекою підприємства: монографія. Луганськ: СНУ ім. В. Даля, 2011. 400 с
  7. Маркетинг: Підручник [А.Ф. Павленко, І.Л. Решетнікова, А.В. Войчак та ін].; за наук. ред. А.Ф. Павленка К.: КНЕУ, 2008. 600с.
  8. Махрова Т.Н. Гуманистическая модель маркетинга. Владимир: Российская ассоциация маркетинга, 2003. 294 с.
  9. Орлик О. Економічна безпека підприємства: властивості, стратегія та методи забезпечення. Економічна безпека в умовах глобалізації світової економіки : монографія. Дніпропетровськ: «ФОП Дробязко С.І.». 2014. С. 176–182.
  10. Реверчук Н.И., Дзямулич Е.С. Влияние маркетинговой безопасности на деловую репутацию предприятия. Universum: экономика и юриспруденция. 2014. № 5 (6). URL: https://7universum.com/ru/economy/archive/item/1277 (дата звернення: 30.07.2021).
  11. Россоха В. В., Шарапа О. М. Управління господарською діяльністю аграрних підприємств та її збутова політика. Економіка АПК. 2016. № 8. С. 71-79.
  12. Сільське господарство Кіровоградської області у 2020 році. Статистичний збірник. Кропивницький: ГУС у Кіровоградській області, 2021. 168 с
  13. Статистичний щорічник Кіровоградської області за 2020 рік. Кропивницький: ГУС у Кіровоградській області, 2021. 402с
  14. Чирва О., Бойко М., Барвінок М. Роль аудиту маркетингової безпеки для забезпечення економічної безпеки сільськогосподарських підприємств. Вчені записки Університету «КРОК», №4 (64), 59–68.
  15. Шемаєва Л. Г. Забезпечення економічної безпеки підприємства на основі управління стратегічною взаємодією з суб'єктами зовнішнього середовища: монографія. Рада нац. безпеки і оборони України, Нац. ін.-т пробл. міжнар. безпеки. Київ : НУПМБ. 2009. 357 с
  16. Brunner G.C. The Marketing Mix: Time for Reconceptualization . Journal of Marketing Education. 1989. Vol. 11. P. 72–78
  17. Chekitan S. , DevandDon E. Schultz In the Mix: A Customer-Focused Approach Can Bring the Current Marketin Mix into the 21st Century. Marketing Management. 2005. № 14(1). Pp. 16-22.
  18. Constantinides E. The 4S Web-Marketing Mix Model, E-Commerce Research and Applications. Elsevier Science. July 2002. Vol. 1/1. Р. 57–76.
  19. Lauterborn B. New marketing litany; four P’s passe; C-words take over. Advertising age. 1990. URL: https://solvinnov.com/literature/new-marketing-litany-four-ps-passe-c-words-take-over (дата звернення: 04.08.2021).
  20. Otlacan, O., E-Marketing Strategy: 7 Dimensions to Consider (The E-Marketing Mix), 2005. № 14(1). Pp. 16-22. URL: http://ezinearticles.com/?e-Marketing-Strategy:-7-Dimensions-to-Consider-(the-e-Marketing-Mix)&id=21976 (дата звернення: 05.08.2021).
  21. Sheth, Jagdish N. and Sisodia Rajendra The 4 A's of marketing creating value for customers, companies and society. New York : Routledge. ‎2012. 209 p.

Copyright (c) 2021 Р.І. Жовновач, Д.В. Василенко, Ю.В. Демченко