DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2021.6(39).230-238

Організаційні аспекти менеджменту туристичної діяльності

В.А. Панченко, О.В. Черненко

Про авторів

В.А. Панченко, професор, доктор економічних наук, порфесор кафедри педагогіки та менеджменту освіти, заслужений працівник освіти України, Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені В. Винниченка, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0958-7752, e-mail: op_panchenko@ukr.net

О.В. Черненко, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри права та соціально-економічних відносин, Кіровоградський інститут розвитку людини, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7012-1797, e-mail: chernenko_o.v.fp@i.ua

Анотація

У статті розглянуто особливості організаційних аспектів менеджменту туристичної діяльності. Представлено результати анкетування менеджерів туристичних операторів, на підставі чого виділено і класифіковано фактори зовнішнього та внутрішнього середовищ організації. Метою статті є з’ясування сутності функції туристичного менеджменту «організування туристичної діяльності», а також виявлення та характеристика факторів організаційного оточення туристичних підприємств. Виявлено, що туристичне підприємство в управлінській діяльності, орієнтується на фактори внутрішнього середовища (мікро-рівень: цілі та завдання; персонал туристичного підприємства; технологія надання послуг; організаційна структура; фінанси) та фактори зовнішнього середовища (мезо-рівень: конкуренти на ринку туристичних послуг; контролюючі державні установи; громадські організації та об’єднання; клієнти; бізнес-партнери. макро-рівень: кон’юнктура туристичного ринку; законодавство України, яке регулює туристичну діяльність; економічна політика в державі; рішення та діяння місцевих органів влади; транспортна інфраструктура; екологія та рекреаційні ресурси; мода, сучасні тренди).

Ключові слова

менеджмент, фактор, організація, зовнішнє середовище, внутрішнє середовище, туристичне підприємство, туризм

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Bilishchuk, M. I., & Kalachova, I. V. (2021). Faktory zovnishnoho i vnutrishnoho seredovyshcha, yaki vplyvaiut na upravlinnia ekonomichnym rozvytkom turystychnoho klasteru [Factors of external and internal environment that affect the management of economic development of the tourism cluster]. Recreational and tourist potential of the regions of Ukraine: current status, problems and prospects for development: I Vseukrains'ka naukovo-praktychna internet-konferentsiia (30–31 bereznia 2017 r.) – І All-Ukrainian scientific-practical Internet Conference (рр. 55-58). URL: https://turizmlirol.wordpress.com/2017/04/02/factors-of-external-and-internal-s/ [in Ukrainian].

2. Keivan, O. I. (2012). Osoblyvosti vplyvu zovnishnoho seredovyshcha na efektyvnist funktsionuvannia turystychnoho pidpryiemstva [Features of the external environment on the efficiency of the tourist enterprise]. Modeliuvannia rehional'noi ekonomiky – Modeling of the regional economy. № 1, 68–79 [in Ukrainian].

3. King, O. D., & Krachilo, M. P. (2009). Menedzhment turyzmu [Tourism Management]. Kiev: Knowledge [in Ukrainian].

4. Kudla, N. E. (2012). Menedzhment turystychnoho pidpryiemstva [Management of a tourist enterprise]. Kiev: Knowledge [in Ukrainian].

5. Rivne, V. V., & Shishkova, N. S. (2019). Osoblyvosti upravlinnia personalom u turystychnii haluzi Ukrainy [Features of personnel management in the tourism industry of Ukraine]. Pryazovs'kyj ekonomichnyj visnyk – Priazovsky Economic Bulletin, Issue 3 (14), 222–229 [in Ukrainian].

6. Saukh, I. V. (2017). Metodychnyi pidkhid do stratehichnoho analizu makroseredovyshcha turystychnykh pidpryiemstv [Methodical approach to the strategic analysis of the macroenvironment of tourist enterprises]. EUROPEAN COOPERATION, Vol. 5 (24), 30–39 [in Poland].

7. Skrypnyk, L. V, & Kornilova, N. V. (2012). Udoskonalennia tekhnolohii upravlinnia turystychnym pidpryiemstvom (na prykladi turystychnykh kompanii Cherkashchyny) [Improving the technology of tourist enterprise management (on the example of tourist companies of Cherkasy region)]. BiznesInform – BusinessInform, 12, 142–144 [in Ukrainian].

8. Tsvigun, T. V. (2020). Formuvannia osnovnykh faktoriv vnutrishnoho seredovyshcha orhanizatsii [Formation of the main factors of the internal environment of the organization]. Visnyk Khmel'nyts'koho natsional'noho universytetu – Bulletin of Khmelnytsky National University, 4, Vol. 1, 200–203 [in Ukrainian].

9. Shapoval, V. M, Gerasimenko, T. V. (2016). Faktory ta pryntsypy pidvyshchennia efektyvnosti diialnosti pidpryiemstv turystychnoho kompleksu [Factors and principles of improving the efficiency of enterprises of the tourist complex]. Ekonomichnyj visnyk – Economic Bulletin, 3, 79–86 [in Ukrainian].

10. Shpak, L. O. (2015). Analiz zovnishnoho seredovyshcha ta struktury turystychnorekreatsiinoho kompleksu Ukrainy [Analysis of the external environment and structure of the tourist and recreational complex of Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 24, 21–25 [in Ukrainian].

Пристатейна бібліографія

  1. Біліщук М. І., Калачова І. В. Фактори зовнішнього і внутрішнього середовища, які впливають на управління економічним розвитком туристичного кластеру. Матеріали конференції: Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція: «Рекреаційно-туристичний потенціал регіонів України: сучасний стан, проблеми та перспективи розвитку». URL: https://turizmlirol.wordpress.com/2017/04/02/фактори-зовнішнього-і-внутрішнього-с/ (дата звернення 10.05.2021).
  2. Кейван О. І. Особливості впливу зовнішнього середовища на ефективність функціонування туристичного підприємства. Моделювання регіональної економіки. 2012. № 1. С. 68–79.
  3. Король О. Д., Крачило М. П. Менеджмент туризму. Навчальний посібник. Київ. Знання. 2009. 248 с. (Вища освіта ХХІ століття).
  4. Кудла Н. Є. Менеджмент туристичного підприємства. Підручник. Київ. Знання. 2012. 343 с.
  5. Ровенська В. В., Шишкова Н. С., Особливості управління персоналом у туристичній галузі України. Приазовський економічний вісник. Випуск 3 (14). 2019. С. 222–229.
  6. Саух І. В. Методичний підхід до стратегічного аналізу макросередовища туристичних підприємств. EUROPEAN COOPERATION. Vol. 5 (24). 2017. Р. 30–39.
  7. Скрипник Л. В., Корнілова Н. В. Удосконалення технології управління туристичним підприємством (на прикладі туристичних компаній Черкащини). БізнесІнформ. № 12. 2012. С. 142-144.
  8. Цвігун Т. В. Формування основних факторів внутрішнього середовища організації. Вісник Хмельницького національного університету. № 4. 2020. Том 1. С. 200–203.
  9. Шаповал В. М., Герасименко Т. В. Фактори та принципи підвищення ефективності діяльності підприємств туристичного комплексу. Економічний вісник. № 3. 2016. C. 79–86.
  10. Шпак Л. О., Аналіз зовнішнього середовища та структури туристичнорекреаційного комплексу України. Інвестиції: практика та досвід. 2015. № 24. С. 21–25.

Copyright (c) 2021 В.А. Панченко, О.В. Черненко