DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2021.6(39).28-37

Розвиток міжнародного бізнесу в контексті міжнародного менеджменту

А.С. Наволокіна, М.В. Бугаєва

Про авторів

А.С. Наволокіна, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри менеджменту та економіки, Приватний заклад вищої освіти «Міжнародний європейський університет», м. Київ, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1711-6002, e-mail: allanavolokina@gmail.com

М.В. Бугаєва, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки та підприємництва, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7460-9279, e-mail: bmw87forever@gmail.com

Анотація

Сучасний стан міжнародного бізнесу є результатом багатовікового розвитку з давніх часів започаткування міжнародної торгівлі. Міжнародний бізнес базується на можливості отримання вигод саме з переваг міждержавних ділових операцій, тобто з того факту, що продаж даного товару в іншій країні або налагодження фірмою однієї країни виробництва в іншій країні, або надання послуг спільно фірмами двох країн третій, забезпечують залученим у бізнес сторонам більше переваг, ніж вони б мали, якби вели справу у своїх країнах. Це ключовий момент не лише в розумінні природи і специфіки міжнародного бізнесу, але й поясненні виникнення і розвитку міжнародного менеджменту. Метою статті є теоретичне обґрунтування розвитку міжнародного бізнесу в контексті міжнародного менеджменту, визначення безпосередньої сутності та основних характеристик міжнародного бізнесу, його основних форм, видів і суб’єктів. В статі теоретично обґрунтовано розвиток міжнародного бізнесу в контексті міжнародного менеджменту. Зазначено періодизацію розвитку міжнародного бізнесу, яка дозволяє виділити сфери міжнародної підприємницької діяльності. Розглянуто причини здійснення міжнародного бізнесу, його сутність та сфери міжнародної підприємницької діяльності. Виокремлено фактори, що впливають на отримання вигоди від здійснення міжнародного бізнесу. Визначено зміст і основні характеристики міжнародного бізнесу, його основні форми, види та суб’єкти. Досліджено властивості, що притаманні сучасному міжнародному бізнесу. Міжнародний бізнес є об’єктивною основою формування системи міжнародного менеджменту та системою заздалегідь спланованих заходів з узгодження господарських операцій фірм, організацій різних країн. Головною метою міжнародного бізнесу є стабілізація та збільшення обсягу (маси) і норми прибутку, тобто підвищення рентабельності, ефективності загального бізнесу того або іншого економічного суб’єкта, підприємця. Періодизація розвитку міжнародного бізнесу дозволяє виділити сфери міжнародної підприємницької діяльності. В першому періоді розвитку головною сферою міжнародного бізнесу є експортно-імпортна діяльність приватної компанії, або зовнішні ринки. В другому періоді головною сферою є система міжнародного руху фінансових ресурсів (капіталу в різних формах, іноземної валюти, цінних паперів), або фінансові ринки. В третьому періоді головною сферою є безпосередньо процес підприємницької діяльності. Відповідно, існують різні способи досягнення мети міжнародного бізнесу в кожній сфері. До найбільш розповсюджених видів міжнародного бізнесу відносяться експорт, ліцензування, франчайзинг, контракти на управління, проекти «під ключ» та прямі зарубіжні інвестиції. Досвідчений учасник міжнародного бізнесу використовує одночасно набір різних видів, вибираючи і комбінуючи їх у залежності від напрямку та умов діяльності в тій чи іншій країні. Головними суб’єктами міжнародного бізнесу на всіх рівнях є міжнародні стратегічні альянси, спільні підприємства, акціонерні товариства, командитні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю, транснаціональні компанії та одноосібне володіння, які, в свою чергу, класифікуються залежно від видів діяльності: фірми послуг, торговельні компанії та виробничі компанії.

Ключові слова

міжнародний бізнес, міжнародний менеджмент, міжнародна фірма, акціонерне товариство, корпорація

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Hoiko, A.F. (1999). Metody otsinky efektyvnosti investytsii ta priorytetni napriamky yikh realizatsii. Navchalno-naukove vydannia [Methods for assessing the effectiveness of investments and priority areas for their implementation. Educational and scientific publication]. Kyiv: VIRA-R [in Ukrainian].

2. Kolot, A.M., Lukianenko, D.H., & Poruchnyk, A.M. (2008). Hlobalna ekonomika ХХІ stolittia: liudskyi vymir: monohrafiia [The global economy of the XXI century: the human dimension: a monograph]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

3. Lukianenko, D.H. (2009). Stratehii hlobalnoho upravlinnia [Global governance strategies]. Mizhnarodna ekonomichna polityka - International economic policy, 8-9, 5-43 [in Ukrainian].

4. Mykhailovska, O.V. (2009). Vplyv hlobalizatsii informatsiinoho prostoru na rozvytok mizhnarodnykh innovatsiino-investytsiinykh protsesiv: monohrafiia [The impact of globalization of the information space on the development of international innovation and investment processes: a monograph]. Kyiv: Dakor, Vydavnychyi dim «Skif» [in Ukrainian].

5. Mochernyi, S.V. (2006) Internatsionalizatsiia vyrobnytstva i suchasni tendentsii rozvytku svitovoho hospodarstva [Internationalization of production and current trends in the world economy]. Ekonomika Ukrainy - Ukraine economy, 5, 47-55 [in Ukrainian].

6. Oleksiuk, O.I. (2009). Hlobalna metryka innovatsiino-investytsiinoho rozvytku [Global metrics of innovation and investment development]. Innovatsii ta rozvytok - Innovation and development, 4, 11-17 [in Ukrainian].

7. Fomyshyn, S.V. (2002) Mezhdunarodnыe эkonomycheskye otnoshenyia na rubezhe tыsiacheletyi: uchebnoe posobye [International economic relations at the turn of the millennium: a textbook]. Kherson: Oldy-plius [in Ukrainian].

Пристатейна бібліографія

  1. Гойко А.Ф. Методи оцінки ефективності інвестицій та пріоритетні напрямки їх реалізації. Навчально-наукове видання. Київ : ВІРА-Р. 1999. 320 с.
  2. Колот А.М., Лук’яненко Д.Г., Поручник А.М. Глобальна економіка ХХІ століття: людський вимір : монографія заг. ред. д-ра екон. наук, проф. Д.Г. Лук’яненка та д-ра екон. наук, проф. А.М. Поручника. Київ : КНЕУ. 2008. 420 с.
  3. Лук’яненко Д.Г. Стратегії глобального управління. Міжнародна економічна політика. 2009. № 8-9. С. 5-43.
  4. Михайловська О.В. Вплив глобалізації інформаційного простору на розвиток міжнародних інноваційно-інвестиційних процесів : монографія. Київ : Дакор, Видавничий дім «Скіф». 2009. 424 с.
  5. Мочерний С.В. Інтернаціоналізація виробництва і сучасні тенденції розвитку світового господарства. Економіка України. 2006. № 5. С. 47-55.
  6. Олексюк О.І. Глобальна метрика інноваційно-інвестиційного розвитку. Інновації та розвиток. 2009. № 4. С. 11-17.
  7. Фомишин С.В. Международные экономические отношения на рубеже тысячелетий : учебное пособие. Херсон : Олди-плюс. 2002. 560 с.

Copyright (c) 2021 А.С. Наволокіна, М.В. Бугаєва