DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2021.6(39).68-75

Теоретичні аспекти визначення та класифікації виробленої продукції в системі вищої освіти

С. Буаіта

Про авторів

С. Буаіта, аспірант кафедри економіки, менеджменту та комерційної діяльності, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2754-1686, e-mail: bs-e@ukr.net

Анотація

У статті проаналізовано та узагальнено сучасні наукові підходи до визначення продукції закладів вищої освіти. Уточнено зміст понять «освітній продукт ЗВО», «науковий продукт ЗВО». Обґрунтовано, що основними продуктами закладу вищої освіти є освітній та науковий продукти, в структурі яких ідентифікуються послуги, знання (компетентності) і товарна продукція. Визначено основні види продукції закладів вищої освіти України.

Ключові слова

заклад вищої освіти, продукція, освітній продукт, науковий продукт, освітня послуга, освітній товар

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Antokhov, A. A. (2009). Rynok osvitnikh posluh u svitli klasychnoho ta novitnikh pidkhodiv do doslidzhennia [The market of educational services in the framework of of classical and modern approaches to research]. Rehional'na ekonomika Regional economy, 1, 251-259 [in Ukrainian].

2. Vavilina, N. I., & Charkina, O. O. (2018). Naukova diial'nist' ukrains'kykh VNZ porivniano zi svitovymy universytetamy [Scientific activities of Ukrainian universities in comparison with world universities]. Nauka, tekhnolohii, innovatsii - Science, technology, innovation, 1, 3-13 [in Ukrainian].

3. Hryschenko, I. M. (2016). Faktory pidvyschennia efektyvnosti osvitn'oi diial'nosti vyschykh navchal'nykh zakladiv Ukrainy [Factors for increasing the efficiency of educational activities of higher educational institutions of Ukraine]. Aktual'ni problemy ekonomiky - Current economic problems, 3, 134-141 [in Ukrainian].

4. Dmytriiev, V. (2012). Osoblyvosti kontseptsii marketynhu osvitnikh posluh [Features of the concept of marketing educational services]. Teoriia ta metodyka upravlinnia osvitoiu - Theory and methods of education management, 8. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/ttmuo_2012_8_4 [in Ukrainian].

5. Dmytryev, V. Yu. (2012). Osoblyvosti rynku osvitnikh posluh u systemi vyschoi osvity [Features of the market of educational services in the system of higher education]. Narodna osvita - Public education, 3. Retrieved from http://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/18/statti/dmitriev.htm [in Ukrainian].

6. Levchenko, O. M. (Eds.). (2016). Innovatsijnyj vymir rozvytku vyschoi osvity Ukrainy: suchasnyj stan ta perspektyvy [Innovative dimension of development of higher education of Ukraine: current state and prospects]. Ch. I. Kirovohrad : Ekskliuzyv-System [in Ukrainian].

7. Krakhmal'ova, N. A., & Kiriienko, D. O. (2014). Osvitnia posluha iak produkt ekonomichnoi diial'nosti vyschykh navchal'nykh zakladiv [Educational service as a product of economic activity of higher educational institutions]. Ekonomika i upravlinnia - Economics and management, 4, 19-24 [in Ukrainian].

8. Lep'okhin, O. V., & Prokopchenko, P. O. (2013). Vyznachennia ta porivnial'nyj analiz marketynhovoi katehorii «osvitnia posluha» i «osvitnij produkt» u zahal'nij systemi informatsijnykh resursiv, posluh i produktiv [Definition and comparative analysis of the marketing category "educational service" and "educational product" in the general system of information resources, services and products]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo - State and regions. Series: Economics and Entrepreneurship, 2, 260-263 [in Ukrainian].

9. Zakon Ukrainy «Pro vyschu osvitu» vid 01.07.2014 r. № 1556-VII [The Law of Ukraine «On higher education» from July 1 2014, № 40-IV]. (2014). zakon2.rada.gov.ua. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].

10. Postanova Kabinetu ministriv Ukrainy «Pro zatverdzhennia pereliku platnykh posluh, iaki mozhut' nadavatysia zakladamy osvity, inshymy ustanovamy ta zakladamy systemy osvity, scho nalezhat' do derzhavnoi i komunal'noi formy vlasnosti» vid 27.08.2010 r. № 796 [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine «Оn approval of the list of paid services that may be provided by educational institutions, other institutions and establishments of the educational system belonging to the state and communal form of ownership» from August 27 2010, № 796]. (2010). zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/796-2010 [in Ukrainian].

11. Zakon Ukrainy «Pro osvitu» vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII [The Law of Ukraine «On education» from September 5 2017, № 2145-VIII]. (2017). zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

12. Savyts'ka, N. L., Ushakova, N. H., & Pominova, I. I. (2016). Rynok posluh vyschoi osvity v konteksti teorii meritornykh blah [The market of higher education services in the context of the theory of meritorious goods]. Problemy ekonomiky - Problems of the economy, 4, 190-196 [in Ukrainian].

13. Trosteniuk, T. M. (2020). Osnovni produkty diial'nosti derzhavnykh zakladiv vyschoi osvity v ekonomichnomu konteksti [The main products of public higher education institutions in the economic context]. Investytsii: praktyka ta dosvid - Investments: practice and experience, 2, 82–88 [in Ukrainian].

Пристатейна бібліографія

  1. Антохов А. А. Ринок освітніх послуг у світлі класичного та новітніх підходів до дослідження. Регіональна економіка. 2009. № 1. С. 251-259. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/regek_2009_1_33. (дата звернення: 11.05.2021).
  2. Вавіліна Н.І., Чаркіна О.О. Наукова діяльність українських ВНЗ порівняно зі світовими університетами. Наука, технології, інновації. 2018. № 1 (5). С. 3-13.
  3. Грищенко І. М. Фактори підвищення ефективності освітньої діяльності вищих навчальних закладів України. Актуальні проблеми економіки. 2016. № 3. С. 134-141. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ape_2016_3_18. (дата звернення: 15.04.2021).
  4. Дмитрієв В. Особливості концепції маркетингу освітніх послуг. Теорія та методика управління освітою. 2012. № 8. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ttmuo_2012_8_4 (дата звернення: 04.04.2021).
  5. Дмитрієв В. Ю. Особливості ринку освітніх послуг у системі вищої освіти. Народна освіта. 2012. № 3 (18). URL: http://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/18/statti/dmitriev.htm (дата звернення: 04.04.2021).
  6. Інноваційний вимір розвитку вищої освіти України: сучасний стан та перспективи : монографія / за заг. ред. О. М. Левченка. Кіровоград : Ексклюзив-Систем, 2016. Ч. І. 580 с.
  7. Крахмальова Н.А., Кірієнко Д.О. Освітня послуга як продукт економічної діяльності вищих навчальних закладів. Економіка і управління. 2014. № 4. С.19-24.
  8. Лепьохін О.В., Прокопченко П.О. Визначення та порівняльний аналіз маркетингової категорії «освітня послуга» і «освітній продукт» у загальній системі інформаційних ресурсів, послуг і продуктів. Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2013. № 2 (72). С. 260-263.
  9. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Дата оновлення: 23.04.2021. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 15.04.2021).
  10. Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності : Постанова Кабінету міністрів України від 27.08.2010 р. № 796 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/796-2010 (дата звернення: 15.04.2021).
  11. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. Дата оновлення: 23.04.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 15.04.2021).
  12. Савицька Н.Л., Ушакова Н.Г., Помінова І.І. Ринок послуг вищої освіти в контексті теорії меріторних благ. Проблеми економіки. 2016. № 4. С. 190-196. - URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pekon_2016_4_27 (дата звернення: 04.04.2021).
  13. Тростенюк Т.М. Основні продукти діяльності державних закладів вищої освіти в економічному контексті. Інвестиції: практика та досвід. 2020. № 2. С. 82–88.

Copyright (c) 2021 С. Буаіта