DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2020.4(37).189-202

Управління ефективністю продуктових інновацій у машинобудівній галузі

І.В. Журило

Об авторах

І.В. Журило, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки та підприємництва, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1445-6370, e-mail: zhuriloiv@gmail.com

Анотація

Статтю присвячено дослідженню причин гальмування інноваційної діяльності машинобудівних підприємств, спрямованої на створення конкурентоспроможних продуктових інновацій, а також удосконаленню організаційних аспектів даного процесу. Виявлено специфічні аспекти інноваційного процесу, котрі мають безпосередній вплив на ефективність науково-технічних нововведень. Особливу увагу приділено методиці ефективної взаємодії фахівців з маркетингу та проектування щодо формування системи оптимальних техніко-економічних показників майбутнього нововведення на основі постановки проектної задачі, яка ґрунтується на консенсусі ринкових та науково-технічних інтересів. Запропоновано внесення відповідних змін і доповнень у діючі нормативні документи, які регламентують порядок проведення дослідно-конструкторських робіт, а також визнання підготовки технічного завдання у якості заключної стадії передпроектних досліджень.

Ключові слова

продуктові інновації, науково-технічні нововведення, аспекти інноваційного процесу, передпроектні дослідження, проектування, технічне завдання, проектна задача, корисність

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Balabanov, I.T. (2001). Innovatsionnyy menedzhment [Innovation management]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

2. Vasylenko, V.O., & Shmatko, V.H. (2003) Innovatsiynyy menedzhment [Innovation management]. Kiev : TSUL, Feniks [in Ukrainian].

3. Gasparskiy, V. (1988). Prakseologicheskiy analiz proyektno-konstruktorskikh razrabotok [Praxeological analysis of design and engineering developments]. Moscow: Mir [in Russian].

4. Hlobalnyy reytynh konkurentospromozhnosti 2018: yak pokrashchyty pozytsiyi, ne zvazhayuchy na padinnya. Zvit pro hlobalnu konkurentospromozhnist 2018 r. [Global Competitiveness Rating 2018: how to improve positions despite the decline]. (n.d.). case-ukraine.com.ua. Retrieved from http://case-ukraine.com.ua/news [in Ukrainian].

5. Dolishniy, M., Boyko, Ye., & Ishchuk, S. (2004) Orhanizatsiyno-ekonomichni napryamky innovatsiynoyi diyalnosti v Ukrayini: rehionalni aspekty [Organizational and economic directions of innovation in Ukraine: regional aspects]. Rehionalna ekonomika. Regional economy, 2, 111-120 [in Ukrainian].

6. Drucker, Peter F. (2007). Innovation and Entrepreneurship. Moscow: ID «Vil'yams».

7. Systema rozroblennya ta postavlennya produktsiyi na vyrobnytstvo. Pravyla vykonannya doslidno-konstruktorskykh robit. Zahalni polozhennya [System of development and delivery of products for production. Rules for performing research and development work. Terms]. (2001). DSTU 3974-2000 from 27 November 2000. Kyiv: Derzhstandart Ukrayiny [in Ukrainian].

8. Silskohospodarska tekhnika. Metody otsinyuvannya tekhniky na etapi vyprobuvannya [Agricultural machinery. Methods of evaluation of equipment at the test stage]. (2005). DSTU 4397:2005 from 28 April 2005. Kyiv: Derzhspozhyvstandart Ukrayiny [in Ukrainian].

9. Pokropyvnyy, S.F. (Eds.). (2001). Economics of the enterprise. (2nd ed.). Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

10. Zhurylo, I.V. (2007). Konkurentospromozhnist novoi produktsii promyslovo-vyrobnychoho pryznachennia: teoretychni aspekty, metodyka prohnozuvannia ta zabezpechennia [Competitiveness of new industrial products: theoretical aspects, methods of forecasting and provision]. Kirovohrad: PVTs «Mavik» [in Ukrainian].

11. Il'yenkova S.D., Gokhberg, L.M., & Yagudin, S.Y. (2001). Innovatsionnyy menedzhment [Innovation management]. Moscow: YUNITI [in Russian].

12. Mal'tseva, S.V. (Eds.). (2015). Innovatsionnyy menedzhment: uchenik dlya akademicheskogo bakalavrata [Innovation management]. Moscow: Yurayt [in Russian].

13. Yokhna, M.A., Stadnyk, V.V. (2005). Ekonomika i orhanizatsiya innovatsiynoyi diyalnosti: navch. posibnyk [Economics and organization of innovation]. Kiev:Vydavnychyy tsentr «Akademiya» [in Ukrainian].

14. Karlof, B. (1991). Business strategy. O.D. Gorin (Trans.). Moscow: Economika.

15. Glichev, A.V. (Eds.)., Shukhgal'ter, L.Yu. (Eds.). Kachestvo produktsii i effektivnost' proizvodstva [Product quality and production efficiency]. Moscow: Mashinostroyeniye [in Russian].

16. Limanski, A. (2010). Sutnist i vydy produktovykh innovatsiy u stratehiyi pidpryyemstva [The essence and types of product innovation in enterprise strategy]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika» Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic". Ser. Problems of economics and management, 683. Retrieved from http://ena.lp.edu.ua [in Ukrainian].

17. Mymrin, Yu.N., & Malakhov, I.N. (1987). Vybor i optimizatsiya tekhniko-ekonomicheskikh pokazateley mashin pri razrabotke tekhnicheskogo zadaniya [Selection and optimization of technical and economic indicators of machines in the development of technical specifications]. Moscow: Mashinostroyeniye [in Russian].

18. Osypov, V.I. (2005). Ekonomika pidpryyemstva [Economics of the enterprise]. Odesa: Mayak

19. Zavlin, P.N. (Eds.). (2000). Osnovy innovatsionnogo menedzhmenta: teoriya i praktika [Fundamentals of innovation management: theory and practice]. Moscow: «Ekonomika» [in Russian].

20. Porter, M.E. (2016). International competition. (Competitive advantages of countries). (I. Kamennova, S. Komissarov, M. Korovkina, Trans). Moscow: Al'pina Pablishen.

21. Pro innovatsiynu diyalnist: Zakon Ukrayiny vid 04 lypnya 2002h. №40-IV [On innovative activity: Law of Ukraine of July 4, 2002 №40-IV]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15 [in Ukrainian].

22. Khrutskiy, V.Ye., Korneyeva, I.V., & Avtukhova, V.E. (1991). Modern marketing. V.Ye. Khrutskiy (Ed.). Moscow: Finansy i statistika.

23. Gokhberg, L.M. (Eds.). (1996). Statistika nauki i innovatsiy. Kratkiy terminologicheskiy slovar [Statistics of science and innovation. A short terminological dictionary]. Moscow: Tsentr issledovaniy i statistiki nauki [in Russian].

24. Sumets, O.M., & Ihnatova, Ye.M. (2010). Tovarna innovatsiyna polityka [Commodity innovation policy]. Kyiv: «Khay-Tek Pres» [in Ukrainian].

25. Sukhorukov, A.I. (2001). Ekonomika ta orhanizatsiya innovatsiynoyi diyalnosti [Economics and organization of innovation]. Kyiv: Instytut munitsypalnoho menedzhmentu ta biznesu [in Ukrainian].

26. Twiss, B. (1989). Management of scientific and technical innovations. (A.G. Medvedev, Trans). Moscow; Ekonomika.

27. Ukrayina opustylasya na 85-te mistse v shchorichnomu reytynhu konkurentospromozhnosti WEF [Ukraine dropped to 85th place in the annual WEF competitiveness ranking]. Informatsiyne ahentstvo «Interfax-Ukrayina». Ekonomika Interfax-Ukraine News Agency. Economy. Retrieved from https://ua.interfax.com.ua/news/economic/617843.html [in Ukrainian].

28. Fatkhutdinov, R.A. (2000). Innovation management. (3d ed.). Moscow: «Biznes-shkola».

29. Chukhray, N.I. (2011). Marketynh innovatsiy [Marketing innovations]. Lviv: Natsionalnyy universytet «Lvivska politekhnika» [in Ukrainian].

30. Barish, N.N. (1988). Economic Analysis for Engineering and Managerial Decision-Making. New York – San Francisco – Toronto – London: McGraw-Hill Book Co.

31. Sudoł, S., Szymczak J.,& Haffer, M. (Eds.). (2000). Marketingowe testowanie produktów. Warszawa: PWE.

Пристатейна бібліографія ГОСТ

  1. Балабанов И.Т. Инновационный менеджмент. СПб.: Питер, 2001. 304с.
  2. Василенко В.О., Шматько В.Г. Інноваційний менеджмент: навч. посіб. / за ред. В.О. Василенко. К.: ЦУЛ, Фенікс, 2003. 440с.
  3. Гаспарский В. Праксеологический анализ проектно-конструкторских разработок. М.: Мир, 1988. 160 с.
  4. Глобальний рейтинг конкурентоспроможності 2018: як покращити позиції, не зважаючи на падіння. Звіт про глобальну конкурентоспроможність 2018 р. CASE Україна: веб-сайт. URL: http://case-ukraine.com.ua/news (дата звернення 20.07.2020).
  5. Долішній М., Бойко Є., Іщук С. Організаційно-економічні напрямки інноваційної діяльності в Україні: регіональні аспекти. Регіональна економіка. 2004. №2. С. 111-120.
  6. Друкер П. Бизнес и инновации. М.: ИД «Вильямс», 2007. 432 с.
  7. ДСТУ 3974-2000. Система розроблення та поставлення продукції на виробництво. Правила виконання дослідно-конструкторських робіт. Загальні положення. [Чинний від 2000-11-27]. Київ: Держстандарт України, 2001. 38 с. (Національний стандарт України).
  8. ДСТУ 4397:2005. Сільськогосподарська техніка. Методи оцінювання техніки на етапі випробування. [Чинний від 2005-04-28]. Київ: Держспоживстандарт України, 2005. 16 с. (Національний стандарт України)
  9. Економіка підприємства: Підручник / за заг. ред. С.Ф. Покропивного. Вид. 2-ге, перероб. та доп. К.: КНЕУ, 2001. 528с.
  10. Журило І.В. Конкурентоспроможність нової продукції промислово-виробничого призначення: теоретичні аспекти, методика прогнозування та забезпечення: монографія. Кіровоград: ПВЦ «Мавік», 2007. 86 с.
  11. Инновационный менеджмент: учебник для ВУЗов /С.Д. Ильенкова, Л.М. Гохберг, С.Ю. Ягудин и др.; под ред. С.Д. Ильенковой. М.: ЮНИТИ, 2001. 400с.
  12. Инновационный менеджмент: ученик для академического бакалаврата / под ред. С.В. Мальцевой. М.: Юрайт, 2015. 527 с.
  13. Йохна М.А., Стадник В.В. Економіка і організація інноваційної діяльності: навч. посібник. К.:Видавничий центр «Академія», 2005. 400с.
  14. Карлоф Б. Деловая стратегия. / Пер. с англ. О.Д. Горина. М.: Экономика, 1991. 239 с.
  15. Качество продукции и эффективность производства /под ред. д-ра экон. наук проф. А.В. Гличева и д-ра экон. наук проф. Л.Я. Шухгальтера. М.: «Машиностроение», 1977. 247 с.
  16. Ліманскі А. Сутність і види продуктових інновацій у стратегії підприємства. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Сер. Проблеми економіки та управління. 2010. № 683. URL: http://ena.lp.edu.ua (дата звернення 23.07.2020).
  17. Мымрин Ю.Н., Малахов И.Н. Выбор и оптимизация технико-экономических показателей машин при разработке технического задания: монография. М.: Машиностроение, 1987. 152 с.
  18. Осипов В.І. Економіка підприємства: підручник. Одеса: Маяк, 2005. 720с.
  19. Основы инновационного менеджмента: теория и практика: учеб. пособие / под ред. П.Н. Завлина и др. М.: «Экономика», 2000. 475с.
  20. Портер М. Международная конкуренция. (Конкурентные преимущества стран). Пер. с англ. И. Каменнова, С. Комиссаров, М. Коровкина. М.: Альпина Паблишен, 2016. 947 с.
  21. Про інноваційну діяльність: Закон України від 04 липня 2002 р. №40-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15 (дата звернення 10.08.2020).
  22. Современный маркетинг / В.Е. Хруцкий, И.В. Корнеева, В.Э. Автухова; под ред. В.Е. Хруцкого. М.: Финансы и статистика, 1991. 256 с.
  23. Статистика науки и инноваций. Краткий терминологический словарь / под ред. Л.М. Гохберга. М.: Центр исследований и статистики науки, 1996. 129 с.
  24. Сумець О.М., Ігнатова Є.М. Товарна інноваційна політика: навч. посіб. К.: «Хай-Тек Прес», 2010. 400 с.
  25. Сухоруков А.І. Економіка та організація інноваційної діяльності: науково-навчальне видання. К.: Інститут муніципального менеджменту та бізнесу, 2001. 184 с.
  26. Твисс Б. Управление научно-техническими нововведениями / пер. с англ. А.Г. Медведев. М.: Экономика, 1989. 271 с.
  27. Україна опустилася на 85-те місце в щорічному рейтингу конкурентоспроможності WEF. Інформаційне агентство «Interfax-Україна». Економіка: веб-сайт. URL: https://ua.interfax.com.ua/news/economic/617843.html (дата звернення 18.08.2020).
  28. Фатхутдинов Р.А. Инновационный менеджмент: учебник. 2-е изд. М.: «Бизнес-школа», 2000. 624с.
  29. Чухрай Н.І. Маркетинг інновацій: підручник. Львів: Національний університет «Львівська політехніка», 2011. 256 с.
  30. Barish N.N. Economic Analysis for Engineering and Managerial Decision-Making. – New York – San Francisco – Toronto – London: McGraw-Hill Book Co, 1988.
  31. Marketingowe testowanie produktów / Praca zbiorowa pod redakcją S. Sudoła, J. Szymczak, M. Haffera. – Warszawa: PWE, 2000.

Copyright (c) 2020 І.В. Журило