DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2019.3(36).97-108

Удосконалення механізму економічної мотивації як стратегічний імператив управління персоналом промислового підприємства

Р.І. Жовновач, Ю.В. Малаховський

Об авторах

Р.І. Жовновач, професор, доктор економічних наук, завідувач кафедри економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, E-mail: ruslanaz1977@gmail.com

Ю.В. Малаховський, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки, менеджменту та комерційної діяльності, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, E-mail: yurmalala@gmail.com

Анотація

Статтю присвячено проблемі розвитку методологічних засад формування та удосконалення механізму економічної мотивації. Розкрито понятійно-термінологічний апарат дослідження. Узагальнено теоретичні засади, з’ясовано сутність, економічну природу механізму мотивації працівника як стратегічного імперативу управління персоналом промислового підприємства. Структуровано інструменти економічної мотивації у забезпеченні ефективної праці і постійного професійного розвитку персоналу. Запропоновано шляхи удосконалення механізму економічної мотивації на основі побудови системи матеріального стимулювання на промисловому підприємстві як складової процесу бюджетування виробничої і фінансової діяльності.

Ключові слова

управління персоналом, мотивація, економічна мотивація, стратегічний імператив, матеріальне стимулювання, заробітна плата, преміальний фонд, бюджетування, центри фінансової відповідальності, промислове підприємство

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Ilina, M.V., & Shpyliova, Y.B (2017). Teoretychni osnovy formuvannia imperatyviv ekonomichnoho rozvytku suspilstva [Theoretic principles forming imperatives of a society's economic development]. Naukovyj visnyk Mukachivsjkogho derzhavnogho universytetu - Scientific Bulletin of Mukachevo State University, 9, 221-226 [in Ukrainian].

2. Ilchenko, I.Y. (2010). Obgruntuvannia stratehichnykh imperatyviv pidpryiemstv [Justification of companies strategic imperatives]. Efektyvna ekonomika -Effective economy, 5. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=220 [in Ukrainian].

3. Kolot, A. (2002). Motyvatsiia personalu: pidruchnyk [Motivation of staff: textbook]. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

4. Kostyshyna, T., & Stepanova, L. (2016). Oplata pratsi yak skladova sotsialnoi polityky derzhavy [Labour payment as a component of the state social policy]. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia - Economiсs and organization of management, 3(23), 66-72 [in Ukrainian].

5. Meskon, M., Al'bert, M., & Khedouri, F. (2001). The Basics of Management. (2d ed.). Moskov: Delo [in Russian].

6. Semenova, A.V. (2009). Teoretychni i metodychni zasady zastosuvannia paradyhmalnoho modeliuvannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Theoretical and methodical basis of application of paradigmatic modeling in professional preparation of future teachers]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ternopil [in Ukrainian].

7. Semykina, M.V. (2011). Nova paradyhma motyvatsii pratsi v systemi rozvytku sotsialnotrudovykh vidnosyn [New paradigm of labor motivation in the system of development of social-labor relations]. Ekonomyka y upravlenye – Economics and Management, 3, 111–117 [in Ukrainian].

8. Filipenko, A.S. (2007). Global’ni formy ekonomichnoho rozvytku: istoriya i suchasnist’ [Global forms of economic development: history and modern times]. Kyiv: Znannya [in Ukrainian].

9. Cvetkov, A.N. (2012). Upravlencheskie imperativy kak dvizhushhaja sila razvitija sovremennogo menedzhmenta [Management imperatives as a driving force for the development of modern management]. Formuvannja rinkovoї ekonomіki – Formation of Market Economy, Vol. 1, 386-397. Kyiv: KNEU [in Russian].

10. Shkoda, T.N. (2014). Paradyhma stratehichnoho upravlinnia liudskym kapitalom pidpryiemstva: katehoriinyi aparat [Paradigm of strategic management of human capital of the enterprise: categorical apparatus]. Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia ta praktyka - Social and labor relations: theory and practice, 2, 167–173 [in Ukrainian].

11. Aaker, D.A. (2008). Spanning Silos: The New CMO Imperative. Harvard Business School Pressp [in English].

12. Belgard, W., & Steven, R. (2004). Shaping the Future: A Dynamic Process for Creating and Achieving Your Company`s Strategic Vision. Аmacom [in English].

Пристатейна бібліографія ГОСТ

  1. Ільїна М. В., Шпильова Ю. Б. Теоретичні основи формування імперативів економічного розвитку суспільства. Науковий вісник Мукачівського державного університету. 2017. № 9. С. 221-226
  2. Ільченко І. Ю. Обґрунтування стратегічних імперативів підприємств. Ефективна економіка. 2010. № 5. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=220 (дата звернення: 10.11.2019)
  3. Колот А.М. Мотивація персоналу: підруч. К.: КНЕУ, 2002. 345 с.
  4. Костишина Т.А. Степанова Л.В. Оплата праці як складова соціальної політики держави. Економіка і організація управління. 2016. № 3(23). С. 66-72.
  5. Мескон М. Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента : пер. с англ. 2-е изд. М. : Дело, 2001. 800 с.
  6. Семенова А.В. Теоретичні і методичні засади застосування парадигмального моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2009. 42 с.
  7. Семикіна М. В. Нова парадигма мотивації праці в системі розвитку соціально-трудових відносин. Экономика и управление. 2011. № 3. С. 111–117.
  8. Філіпенко А.С. Глобальні форми економічного розвитку : історія і сучасність .К. : Знання, 2007. 670 с.
  9. Цветков А. Н. Управленческие императивы как движущая сила развития современного менеджмента Формування ринкової економіки : зб. наук. пр. Київ : КНЕУ, 2012. Спец. вип.: Стратегічні імперативи сучасного менеджменту : у 2 ч. Ч. 1. С. 386-397.
  10. Шкода Т. Н. Парадигма стратегічного управління людським капіталом підприємства: категорійний апарат. Соціально-трудові відносини: теорія та практика. 2014. № 2. С. 167–173.
  11. Aaker D. A. Spanning Silos: The New CMO Imperative. Harvard Business School Press, 2008. 204 p.
  12. Belgard W., Steven R. Shaping the Future: A Dynamic Process for Creating and Achieving Your Company`s Strategic Vision; 1st edition. Аmacom, 2004. 256 р.

Copyright (c) 2019 Р.І. Жовновач, Ю.В. Малаховський