DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2019.2(35).199-208

Розвиток теоретичних підходів до кількісного вимірювання корисності як економічної категорії

І.В. Журило, М.М. Полтавець

Об авторах

І.В. Журило, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки та підприємництва, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, E-mail: zhuriloiv@gmail.com

М.М. Полтавець, викладач кафедри економіки та підприємництва, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, E-mail: mnp2610@gmail.com

Анотація

Статтю присвячено дослідженню корисності продукту праці як економічної категорії. Доведено можливість та необхідність кількісного вимірювання корисності продукції виробничо-технічного призначення, що, на відміну від товарів широкого вжитку, характеризуються більш стабільною структурою потреб. Обґрунтовано зв‘язок корисності з показниками якості та ціни споживання товару, можливість побудови моделі корисності на основі співвідношення цих показників, а також комплексне застосування до моделювання корисності продукції композиційного та декомпозиційного підходів. Визначено стратегічний характер корисності товару та доцільність формування на її основі відповідної бізнес-ідеї. Розгляд варіантів співвідношення якості та корисності виробу дав можливість визначити оптимальне їх сполучення, яке забезпечить високий рівень конкурентоспроможності даного виробу.

Ключові слова

корисність, якість, конкурентоспроможність, ціна споживання, продукція промислово-виробничого призначення

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Boehm-Bawerk, E. von. (2008) Osnovy teorii cennosti i hozjajstvennyh blag [Bases of theory of value and economic blessing]. Moscow: Direktmedia Pablishing [in Russian].

2. Golubkov, E.P. (1998). Marketingovye issledovaniia: teoriia, metodologiia i praktika [Marketing research: theory, methodology and practice]. Moscow: «Finpress» [in Russian].

3. Efremov, V.S. (1998). Strategiia biznesa. Kontceptcii i metody planirovaniia [Business strategy. Concepts and planning methods]. Moscow: «Finpress» [in Russian].

4. Zhurylo, I.V. (2007). Konkurentospromozhnist novoi produktsii promyslovo-vyrobnychoho pryznachennia: teoretychni aspekty, metodyka prohnozuvannia ta zabezpechennia [Competitiveness of new industrial products: theoretical aspects, methods of forecasting and provision]. Kirovohrad: PVTs «Mavik» [in Ukrainian].

5. Karlof, B. (1991). Business strategy. V.A. Pripisnov (Ed.). Moscow: Ekonomika.

6. Lambin, Jean-Jacques. (1996). Le marchéage stratégique. Une perspective européenne [Strategic marketing]. Sankt-Peterburg: «Nauka».

7. Lifitc, I.M. (2001). Teoriia i praktika otcenki konkurentosposobnosti tovarov i uslug [Theory and practice of assessing the competitiveness of goods and services]. Moscow: Iurait [in Russian].

8. Lvov, D.S. (1972). Ekonomika kachestva produktcii [Product quality economics]. Moscow: Ekonomika [in Russian].

9. McConnell C., Brue S., & Flynn S. (2018). Ekonomics: printcipy, problemy i politika. (19 ed.). Moscow: INFRA-M.

10. Neumann, J. von, & Oskar Morgenstern, O. (2012) Theory of Games and Economic Behavior. Moscow: Kniga po trebovaniju.

11. Quality Management Systems. Basic terms and glossary. (2008). DSTU ISO 9000:2007. Kyiv: Derzhspozhyvstandart Ukraine [in Ukrainian].

12. Fishburn, P.C. (1978). Theory for Decision Making. Moscow: «Statistika».

13. Chernyavsky, A.D. (2014). Nazad v budushchee. Ekonomicheskoe blago: tcennost, poleznost, stoimost [Back to the future. The good: value, utility, cost]. Internet-zhurnal Naukovedenie Internet magazine Science of Scienc., Retrieved from https://naukovedenie.ru/PDF/92EVN214.pdf [in Russian].

Пристатейна бібліографія ГОСТ

  1. Бем-Баверк Е. Основы теории ценности и хозяйственных благ. М.: Директмедиа Паблишинг, 2008. 196 с.
  2. Голубков Е.П. Маркетинговые исследования: теория, методология и практика. М.: Финпресс, 1998. 414 с.
  3. Ефремов В.С. Стратегия бизнеса. Концепции и методы планирования: Учебное пособие. М.: Финпресс, 1998. 192 с.
  4. Журило І.В. Конкурентоспроможність нової продукції промислово-виробничого призначення: теоретичні аспекти, методика прогнозування та забезпечення: Монографія: Кіровоград, ПВЦ Мавік 2007. 186 с.
  5. Карлоф Б. Деловая стратегия: Пер. с англ. М.: Экономика, 1991. 239 с.
  6. Ламбен Жан-Жак. Стратегический маркетинг. С.-П.: Наука, 1996. 485 с.
  7. Лифиц И.М. Теория и практика оценки конкурентоспособности товаров и услуг. М.: Юрайт, 2001. 224 с.
  8. Львов Д.С. Экономика качества продукции. М.: Экономика, 1972. 255 с.
  9. Макконел К.Р., Брю С.Л., Флинн Ш.М. Экономикс: принципы, проблемы и политика: учебник; пер. с англ. 19-е изд. М.: ИНФРА-М, 2018. 1028 с.
  10. Моргенштейн О., Нейман Дж. Теория игр и экономическое поведение. М.: Книга по требованию, 2012. 708 с.
  11. Система управління якістю. Основні положення та словник термінів (ISO 9000:2005, IDT): ДСТУ ІSO 9000 : 2007. [Надано чинності з 2008-01-01] Київ: Держспоживстандарт України, 2008. 29 с. (Національний стандарт України).
  12. Фишберн П. Теория полезности для принятия решений. М.: Статистика, 1978. 352 с.
  13. Чернявский А.Д. Назад в будущее. Экономическое благо: ценность, полезность, стоимость Науковедение. Интернет-журнал. 2014. Вып. 2. URL: https://naukovedenie.ru/PDF/92EVN214.pdf (дата звернення 05.07.2019).

Copyright (c) 2019 І.В. Журило, М.М. Полтавець