DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2024.11(44).35-47

Управління конкурентними перевагами будівельного підприємства як основа його стратегічного розвитку

І.В. Журило, Е.О. Фесенко

Про авторів

І.В. Журило, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки, підприємництва та готельно-ресторанної справи, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1445-6370, e-mail: zhuriloiv@gmail.com

Е.О. Фесенко, магістр, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, e-mail: fesenkoeo@kntu.kr.ua

Анотація

Статтю присвячено дослідженню понятійного апарату конкурентних переваг (КП) суб‘єкта господарювання, розвитку теоретико-методологічних основ їх формування, а також розробці практичних рекомендацій щодо створення конкурентних переваг підприємства будівельного бізнесу та вибору, на цій основі ефективних стратегій його подальшого розвитку. На основі аналізу різноманітних підходів до розуміння поняття «конкурентні переваги підприємства», базуючись на ціннісно-компетентнісному підході, запропоновано визначення даної категорії, яке повинно лягти в основу створення ефективної системи управління конкурентними перевагами будівельного підприємства. Проведено аналіз нинішнього стану та перспектив розвитку будівельної галузі України, визначено рушійні сили, які в найбільшій мірі впливають на зміни в структурі конкурентних сил, формування КП підприємства та його подальший стратегічний розвиток. Виділено перелік конкурентних переваг, характерних на даний момент часу для найбільш успішних будівельних компаній Кіровоградського регіону та визначено фактори їх конкурентного успіху. Удосконалено підхід до класифікації КП, який передбачає їхній поділ на зовнішні та внутрішні, в результаті чого розширено їх різновиди, виокремлено індикатори конкурентної слабкості підприємства будівельного бізнесу, сформульовано чинники розвитку конкурентних переваг, що дозволяє сформувати підґрунтя для розробки стратегій подальшого розвитку підприємства. Представлена методика управління КП, а також визначені актуальні рушійні сили будівельної галузі України можуть бути застосовані будівельними компаніями для аналізу й формування власних конкурентних переваг, розробки на їх основі стратегій подальшого розвитку з урахуванням вимог сьогодення, що сприятиме розвитку як самих компаній, так і галузі в цілому.

Ключові слова

конкурентні переваги, підходи до трактування конкурентних переваг, управління конкурентними перевагами, стратегія розвитку, будівельна галузь, будівельне підприємство

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Artiukhova, I.V. (2011). Factors of formation and preservation of competitive advantages of enterprises in the tourism industry. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy, 2, 11-14 [in Ukrainian].

2. Babachenko, L., Kovshun, Kh., & Portna, Yu. (2019). Features of managing the competitiveness of enterprises. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia, 3 (19), 45-52 [in Ukrainian].

3. Bakai, V. (2022). Competitive advantages of enterprises: characteristics and their assessment after the Porter model. Modeling the development of the economic systems, 2, 145-153. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31891/mdes/2022-4-19

4. Balabanova, L.V., Kholod, V.V. (2006). Strategic marketing management of competitiveness of enterprises. Kyiv: VD Profesional [in Ukrainian].

5. Bench, N. (2023). In the minds of war: what is happening in the civil society sector. Information agency Interfax-Ukraine. [in Ukrainian]. https://interfax.com.ua/news/blog/896001.html

6. Vasylenko, V.A., Tkachenko, T.I. (2003) Strategic management. Kyiv: TsUL [in Ukrainian].

7. Vlasenko, V.V., Porfirenko, V.I., Hrebelnyk, M.M. (2020). The essence of this type of competitive advantages of enterprise. Ekonomika ta upravlinnia pidpryiemstvamy, 49, 97-103 [in Ukrainian].

8. Vovchak, A.V., Kamyshnikov, R.V. (2005). Competitive advantages of the enterprise: essence and classification. Marketynh v Ukraini, 2, 50-53 [in Ukrainian].

9. Zhurylo, I.V., Fesenko, E.O. (2023). Factors of formation the competitive advantages of the construction industry. Problemy i perspektyvy ekonomichnoho rozvytku v umovakh modernizatsiinykh protsesiv v Ukraini ta sviti: materіaly Vseukr. naukovo-praktychnoi konferentsii. (pp. 53-55). Kropyvnytskyi: TsNTU [in Ukrainian].

10. Babak, A.V. etal. (2010). Competitiveness of the national economy. B.Ye. Kvasniuka (Ed.). Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

11. Kudenko, N.V. (1998). Strategic Marketing. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

12. Melnyk, O.M. (2019). Enterprise resources: conceptual aspects of the management system in terms of sustainable development. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu, 23/2, 17-22 [in Ukrainian].

13. Niemtsov, V.D., Dovhan, L.Ye. (2001). Strategic management. Kyiv: TOV UVPK Eksob [in Ukrainian].

14. Stetsiv, L.P. (2009). Competitive advantages: approaches to interpretation and their significance. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy, 19, 263-270 [in Ukrainian].

15. Fatkhutdynov, R.A., Osovska, H.V. (2009). Managing the competitiveness of an organization. H.V Osovska (Ed.) Kyiv: Kondor [in Ukrainian].

16. Chorna, O.M. (2011). Competitive advantages as the basis for the strategy development, methods and ways of their identification. Stratehiia rozvytku Ukrainy: naukovyi zhurnal. Rozdil Ekonomika, 4 (2), 257-263 [in Ukrainian].

17. Shevchenko, L.S. (2004). Competitive management. Kharkiv: Espada [in Ukrainian].

18. Shehda, A.V. (1998). Fundamentals of management. Kyiv: Znannia KOO [in Ukrainian].

19. Karloff, B. (1989). Business Strategy (a Guide to Concepts and Models) / B. Karloff. London: Palgrave Macmillan UK [in English].

20. Lambin, Jean-Jacques (2012), Schuiling Isabelle. Market-Driven Management: Strategic and Operational Marketing 3rd Edition. Red Globe Press; 3rd edition [in English].

21. Porter, Michael E. (1992) Competitive advantage: Creating and superior performance, New-York: The Free Press [in English].

22. Thompson, A.A., Strickland, A.J. (2001) Strategic Management. Concepts and Cases/ McGraw-Hill Education [in English].

Пристатейна бібліографія

1. Артюхова І.В. Чинники формування й збереження конкурентних переваг підприємства туристичної галузі. Вісник економічної науки України. 2011. №2. С. 11-14.

2. Бабаченко Л., Ковшун Х., Портна Ю. Особливості управління конкурентоспроможністю підприємства. Проблеми і перспективи економіки та управління. 2019. №3 (19). С. 45-52.

3. Бакай В. Конкурентні переваги підприємства: характеристика та їх оцінка за моделлю Портера. Modeling the development of the economic systems. 2022. №2. С. 145-153. URL: https://doi.org/10.31891/mdes/2022-4-19 (дата звернення: 27.09.2023).

4. Балабанова Л.В., Холод В.В. Стратегічне маркетингове управління конкурентоспроможністю підприємств. Навчальний посібник. К.: ВД «Професіонал», 2006. 448 с.

5. Бенч Н. В умовах війни: що відбувається у будівельному секторі. Сайт «Інформаційне агентство «Interfax-Україна» (стаття від 07.03.2023). URL: https://interfax.com.ua/news/blog/896001.html (дата звернення: 14.10.2023).

6. Василенко В.А., Ткаченко Т.І. Стратегічне управління: Навч. посіб. К.:ЦУЛ, 2003. 396 с.

7. Власенко В.В., Порфіренко В.І., Гребельник М.М. Суть та види конкурентних переваг підприємства. Економіка та управління підприємствами. 2020. Вип. 49. С. 97-103.

8. Вовчак А.В., Камишніков Р.В. Конкурентні переваги підприємства: сутність і класифікація. Маркетинг в Україні. 2005. №2. С. 50-53.

9. Журило І.В., Фесенко Е.О. Чинники формування конкурентних переваг будівельного підприємства. Проблеми і перспективи економічного розвитку в умовах модернізаційних процесів в Україні та світі: матеріали Всеук. наук.-практ. конф. (12 грудня 2023 р.). Кропивницький: ЦНТУ, 2023. С. 53-55.

10. Конкурентоспроможність національної економіки / Бабак А.В. та ін.; за ред. Б.Є. Кваснюка. К.: Інститут економіки та прогнозування НАН України, Фенікс, 2010. 495 с.

11. Куденко Н.В. Стратегічний маркетинг: навч. посібн. К.: Вид-во КНЕУ, 1998. 152 с.

12. Мельник О.М. Ресурси підприємства: концептуальні аспекти системи управління в умовах стійкого розвитку. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2019. Вип. 23, част. 2. С. 17-22.

13. Нємцов В.Д., Довгань Л.Є. Стратегічний менеджмент. Навч. посіб. К.: ТОВ «УВПК Ексоб», 2001. 560 с.

14. Стеців Л.П. Конкурентні переваги: підходи до трактування та їх відмінності. Науковий вісник НЛТУ України. 2009. Вип. 19. С. 263-270.

15. Фатхутдинов Р.А., Осовська Г.В. Управління конкурентоздатністю організації: підручник / ред. Г.В. Осовська. К.: Кондор, 2009. 470 с.

16. Чорна О.М. Конкурентні переваги як основа розробки стратегії та методи і шляхи їх визначення. Стратегія розвитку України: науковий журнал. Розділ «Економіка». 2011. Том 2. №4. С. 257-263.

17. Шевченко Л.С. Конкурентне управління: навч. посіб. Харків: Вид-во «Еспада», 2004. 520 с.

18. Шегда А.В. Основи менеджменту: навч. посіб. К.: Тов-во «Знання КОО», 1998. 512 с.

19. Karloff B. Business Strategy (a Guide to Concepts and Models) / B. Karloff. London: Palgrave Macmillan UK, 1989. 166 p.

20. Lambin Jean-Jacques, Schuiling Isabelle. Market-Driven Management: Strategic and Operational Marketing 3rd Edition. Red Globe Press; 3rd edition (July 19, 2012). 624 р.

21. Porter, Michael E. On Competition, Updated and Expanded Edition. Harvard Business Review Press; Updated, Expanded ed. Edition. 2008. 576 р.

22. Thompson A.A., Strickland A.J. Strategic Management. Concepts and Cases/ McGraw-Hill Education, 2001. 928 р.


Copyright (c) 2024 І.В. Журило, Е.О. Фесенко