DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2024.11(44).335-349

Інституційні детермінанти розвитку електронної комерції у світі та в Україні

Д. М. Щитов, К. С. Жадько, М. Ф. Мормуль

Про авторів

Д. М. Щитов, докторант кафедри підприємництва та економіки підприємств, кандидат економічних наук, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4306-8016, e-mail: dmytro.shchytov@gmail.com

К. С. Жадько, професор, доктор економічних наук, завідувач кафедри підприємництва та економіки підприємства, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2650-1431, e-mail: kafedrep@gmail.com

М. Ф. Мормуль, доцент, кандидат технічних наук, доцент кафедри комп’ютерних наук та інженерії програмного забезпечення, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8036-3236, e-mail: nikolaj.mormul@gmail.com

Анотація

У статті досліджується вплив інституційних факторів на розвиток електронної комерції у світі та в Україні. Аналізуються ключові аспекти, такі як демографічна ситуація, рівень освіти, безпека електронних угод, економічний розвиток, конкурентне середовище, міжнародний контекст, природні явища (катастрофи, природно-кліматичні умови та непередбачені природні події). Розглядаються виклики, пов’язані з недосконалою законодавчою базою, що відповідає темпам зростання електронної комерції, а також проблеми захисту інтелектуальної власності та фінансові аспекти угод в онлайн-середовищі. Особлива увага приділяється впливу пандемії коронавірусу COVID-19 на прискорення цифровізації та використанню штучного інтелекту і дронів у покращенні електронної торгівлі. Зазначено, що Китай виступає лідером на ринку електронної комерції, за ним йдуть США на другому місці та Європа на третьому. За обсягами онлайн-ринку перевагу мають США, Китай та Великобританія. Виділено провідні інтернет-магазини, такі як Amazon, Alibaba, Aliexpress і Taobao. Проаналізовано основні показники розвитку електронної торгівлі в розвинених країнах світу та передбачено основні тенденції росту в найближчі роки. Особливу увагу приділено поширенню мобільної комерції, як важливого тренду в цій галузі. Дослідження включає також огляд перспектив розвитку електронної комерції в Україні та обгрунтування необхідності реформування законодавства та підтримки інфраструктурних проєктів для сприяння цьому процесу. Розроблено пропозиції для подолання перешкод на шляху розвитку вітчизняної е-комерції.

Ключові слова

е-комерція, цифровізація, інтернет-магазини, тренд, дрони, штучний інтелект, електронна платформа, цифрове середовище, Інтернет

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Batrymenko V. (2019). Introduction of modern forms of electronic commerce in the conditions of digitization of the world economy.Stratehiia rozvytku Ukrainy, 2, 58-65 [in Ukrainian].

2. Bodnar O. (2022). Development of electronic commerce in foreign trade. Natsionalni ekonomichni stratehii rozvytku v hlobalnomu seredovyshchi: KhIII mizhnar. nauk-prakt. konfer., m. Kyiv, 26 travnia 2022 r.: tezy dop. Kyiv: NAU (pp. 42-45) [in Ukrainian].

3. Boreiko N. M., & Kovalenko N. M. (2010). Minimization of tax liabilities when carrying out electronic commerce operations. Naukovyi visnyk NU DPSU. Ekonomika, pravo, 3(50), 73-78 [in Ukrainian].

4. Valovyi I. (2024). What awaits Ukrainian e-commerce in 2024. https://rau.ua/novyni/ukr-e-commerce-2024-trendi [in Ukrainian].

5. Dubel M. V. (2021). The impact of the COVID-19 pandemic on the process of digitalization of world trade. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, 4 (44), 277-288 [in Ukrainian].

6. Law of Ukraine "On Electronic Commerce" 03.09.2015, № 675-VIII. Vidomosti Verkhovnoi rady, 45, 410, 4 [in Ukrainian].

7. Law of Ukraine "On Electronic Trust Services" 05.10.2017, № 2155-VIII. Vidomosti Verkhovnoi rady, 45, 400, 5 [in Ukrainian].

8. Zaiats O., & Kapko Ya. (2023). Modern trends in the development of electronic commerce. Ekonomika ta suspilstvo, 55. http://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2893/2817 [in Ukrainian].

9. Kisliuk L. V. (2016). Analysis of electronic agricultural trade in Ukraine. Molodyi vchenyi. Seriia «Ekonomichni nauky", 11 (38), 606–610 [in Ukrainian].

10. Kovaliova O. M., & Kirsanova V. V. (2020). Main forms of Internet trade: features, advantages, disadvantages. Ekonomika ta derzhava, 7, 85–92 [in Ukrainian].

11. Kovtun T. D., & Matvienko A. P. (2020). Current state and prospects for the development of global and domestic electronic commerce markets. Biznes Inform. 2020, 4, 295–303 [in Ukrainian].

12. Kolupaeva I. V., & Bezsonov S. (2023). State and directions of development of electronic commerce in Ukraine. Problemy ekonomiky, 2 (56), 74-80. https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2023-2_0-pages-74_80.pdf [in Ukrainian].

13. Kupalova G. I., Artiukh T. M., & Bodiakovska A. M. (2021). Strategy for the development of electronic commerce in the period of the COVID-19 pandemic. Pidpryiemnytstvo i torhivlia, 28, 40-48 [in Ukrainian].

14. Malovichko S. V. (2015). Analysis of modern trends and dynamics of electronic trade development at enterprises of Ukraine. Problemy ekonomiky, 2, 71–77 [in Ukrainian].

15. Marusei T. V. (2018). The main trends in the development of the e-commerce market in Ukraine. Ekonomika i suspilstvo, 14, 1011–1015. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/14_ukr/144.pdf [in Ukrainian].

16. Nabok I. I., & Lykhovid I. V. (2017). Peculiarities of the development of network marketing in the world. Ukraina i svit: perspektyvy ta stratehii rozvytku: elektronnyi zbirnyk naukovykh prats. Kyiv: NNIMV NAU, Issue 4, 1 (pp. 140-151) [in Ukrainian].

17. Patramanska L. (2015). Electronic commerce: advantages and disadvantages. Efektyvna ekonomika, 11, 14-18 [in Ukrainian].

18. Romanchuk L. A., Shchytov D. M., & Mormul M. F. (2024). Rating system of attractiveness criteria of countries (on the example of Germany and Ukraine): comparative analysis. Modern aspects of science. Česká republika: Scientific Perspectives Publishing Group, 43-th volume of the international collective monograph (pp. 68-97). http://perspectives.pp.ua/public/site/mono/mono-43.pdf [in Ukrainian].

19. Smolii L. V., & Kostiuk V. S. (2021). The latest trends and prospects for the development of electronic commerce in international business. Ekonomika ta suspilstvo, 29, 32-39 [in Ukrainian].

20. Stezhko N. V., & Shevchuk O. I. (2023). Trends in the development of global e-commerce in the conditions of digitalization of business. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, 5 (05), 20-25. https://doi.org/10.32782/dees.5-3 [in Ukrainian].

21. Tertychnyi J. S. (2021). Determinants of the development of electronic commerce in the conditions of global digitalization: Extended abstract of candidate’s thesis. Vinnytsia: Donetsk National University named after Vasyl Stus. https://abstracts.donnu.edu.ua/article/view/9649 [in Ukrainian].

22. Tovkun L. V., & Perepelitsa M. O. (2022). Legal regulation of electronic commerce and peculiarities of its taxation in Ukraine and the world. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal, 3, 178-182 [in Ukrainian].

23. Chervona O. Yu. (2020). Trends in the development of electronic commerce. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, 39, 65–68 [in Ukrainian].

Пристатейна бібліографія

1. Батрименко В. В. Запровадження сучасних форм електронної комерції в умовах діджиталізації світової економіки. Стратегія розвитку України. 2019. № 2. С. 58-65.

2. Дубель М. В. Вплив пандемії COVID-19 на процес діджиталізації світової торгівлі. Економiка i органiзацiя управлiння. 2021. № 4 (44). С. 277-288.

3. Ковальова О. М., Кірсанова В. В. Основні форми Інтернет-торгівлі: особливості, переваги, недоліки. Економіка та держава. 2020. № 7. С. 85–92.

4. Ковтун Т. Д., Матвієнко А. П. Сучасний стан і перспективи розвитку світового та вітчизняного ринків електронної комерції. Бізнес Інформ. 2020. № 4. C. 295–303.

5. Купалова Г. І., Артюх Т. М., Бодяковська А. М. Стратегія розвитку електронної комерції в період пандемії COVID-19. Підприємництво і торгівля. 2021. № 28. С. 40-48.

6. Смолій Л. В., Костюк В. С. Новітні тренди та перспективи розвитку електронної комерції в міжнародному бізнесі. Економіка та суспільство. 2021. № 29. С. 32-39.

7. Заяць О., Капко Я. Сучасні тенденції розвитку електронної комерції. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 55. URL: http://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2893/2817. Дата звернення 21.03.2024.

8. Набок І. І., Лиховід І. В. Особливості розвитку мережевого маркетингу у світі. Україна і світ: перспективи та стратегії розвитку: електронний збірник наукових праць. Київ : ННІМВ НАУ, 2017. Вип.4. №1 С.140-151.

9. Патраманська Л. Електронна комерція: переваги та недоліки. Ефективна економіка. 2015. № 11. С. 14-18.

10. Тертичний Я. С. Детермінанти розвитку електронної комерції в умовах глобальної дигіталізації: Автореферат дис. … к.е.н. Вінниця : Донецький національний університет імені Василя Стуса, 2021. URL: https://abstracts.donnu.edu.ua/article/view/9649. Дата звернення 30.03.2024.

11. Стежко Н. В., Шевчук О. І. Тенденції розвитку світової електронної комерції в умовах діджиталізації бізнесу. Цифрова економіка та економічна безпека. 2023. № 5 (05). С. 20-25. URL: https://doi.org/10.32782/dees.5-3. Дата звернення 15.03.2024.

12. Марусей Т. В. Основні тенденції розвитку ринку електронної комерції в Україні. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 14. С. 1011–1015. URL: https://economyandsociety.in.ua/ journals/14_ukr/144.pdf.

13. Кислюк Л. В. Аналіз електронної агроторгівлі в Україні. Молодий вчений. Серія «Економічні науки». 2016. № 11 (38). С. 606–610.

14. Маловичко С. В. Аналіз сучасних тенденцій та динаміки розвитку електронної торгівлі на підприємствах України. Проблеми економіки. 2015. № 2. С. 71–77.

15. Боднар О. Розвиток електронної комерції у зовнішній торгівлі. Національні економічні стратегії розвитку в глобальному середовищі: ХІІІ міжнар. наук-практ. конфер., м. Київ, 26 травня 2022 р.: тези доп. Київ : НАУ, 2022. С.42-45.

16. Закон України «Про електронну комерцію» від 03.09.2015 р. (з наступними змінами і довненнями) № 675-VIII. Відомості Верховної ради. 2015. № 45. Ст. 410.4.

17. Закон України «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 р. (з наступними змінами і довненнями) № 2155-VIII. Відомості Верховної ради. 2017. № 45. Ст. 400. 5. Про електронну торгiвлю.

18. Товкун Л. В., Перепелиця М. О. Правове регулювання електронної комерції та особливості її оподаткування в Україні та світі. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 3. С. 178-182.

19. Борейко Н. М., Коваленко Н. М. Мінімізація податкових зобов’язань при здійсненні операцій електронної комерції. Науковий вісник НУ ДПСУ. Економіка, право. 2010. № 3(50). С. 73-78.

20. Романчук Л. А., Щитов Д. М., Мормуль М. Ф. Рейтингова система критеріїв привабливості країн (на прикладі Німеччини та України): порівняльний аналіз. Modern aspects of science. Česká republika: Видавнича група "Наукові перспективи", 2024. 43-th volume of the international collective monograph. С. 68-97. URL: http://perspectives.pp.ua/public/site/mono/mono-43.pdf. Дата звернення 02.03.2024.

21. Валовий І. Що чекає на український e-commerce у 2024 році. URL: https://rau.ua/novyni/ukr-e-commerce-2024-trendi/. Дата звернення 04.04.2024.

22. Червона О. Ю. Тенденції розвитку електронної комерції. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2020. Вип. 39. С. 65–68.

23. Колупаєва І. В., Безсонов С. Стан і напрями розвитку електронної комерції в Україні. Проблеми економіки. 2023. № 2 (56). С. 74-80. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2023-2_0-pages-74_80.pdf. Дата звернення 03.04.2024.


Copyright (c) 2024 Д. М. Щитов, К. С. Жадько, М. Ф. Мормуль