DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2024.11(44).335-349
Інституційні детермінанти розвитку електронної комерції у світі та в Україні
Про авторів
Д. М. Щитов, докторант кафедри підприємництва та економіки підприємств, кандидат економічних наук, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4306-8016, e-mail: dmytro.shchytov@gmail.com
К. С. Жадько, професор, доктор економічних наук, завідувач кафедри підприємництва та економіки підприємства, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2650-1431, e-mail: kafedrep@gmail.com
М. Ф. Мормуль, доцент, кандидат технічних наук, доцент кафедри комп’ютерних наук та інженерії програмного забезпечення, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8036-3236, e-mail: nikolaj.mormul@gmail.com
Анотація
У статті досліджується вплив інституційних факторів на розвиток електронної комерції у світі та в Україні. Аналізуються ключові аспекти, такі як демографічна ситуація, рівень освіти, безпека електронних угод, економічний розвиток, конкурентне середовище, міжнародний контекст, природні явища (катастрофи, природно-кліматичні умови та непередбачені природні події). Розглядаються виклики, пов’язані з недосконалою законодавчою базою, що відповідає темпам зростання електронної комерції, а також проблеми захисту інтелектуальної власності та фінансові аспекти угод в онлайн-середовищі. Особлива увага приділяється впливу пандемії коронавірусу COVID-19 на прискорення цифровізації та використанню штучного інтелекту і дронів у покращенні електронної торгівлі.
Зазначено, що Китай виступає лідером на ринку електронної комерції, за ним йдуть США на другому місці та Європа на третьому. За обсягами онлайн-ринку перевагу мають США, Китай та Великобританія. Виділено провідні інтернет-магазини, такі як Amazon, Alibaba, Aliexpress і Taobao. Проаналізовано основні показники розвитку електронної торгівлі в розвинених країнах світу та передбачено основні тенденції росту в найближчі роки. Особливу увагу приділено поширенню мобільної комерції, як важливого тренду в цій галузі.
Дослідження включає також огляд перспектив розвитку електронної комерції в Україні та обгрунтування необхідності реформування законодавства та підтримки інфраструктурних проєктів для сприяння цьому процесу. Розроблено пропозиції для подолання перешкод на шляху розвитку вітчизняної е-комерції.
Ключові слова
е-комерція, цифровізація, інтернет-магазини, тренд, дрони, штучний інтелект, електронна платформа, цифрове середовище, Інтернет
Повний текст:
PDF
Посилання
1. Batrymenko V. (2019). Introduction of modern forms of electronic commerce in the conditions of digitization of the world economy.Stratehiia rozvytku Ukrainy, 2, 58-65 [in Ukrainian].
2. Bodnar O. (2022). Development of electronic commerce in foreign trade. Natsionalni ekonomichni stratehii rozvytku v hlobalnomu seredovyshchi: KhIII mizhnar. nauk-prakt. konfer., m. Kyiv, 26 travnia 2022 r.: tezy dop. Kyiv: NAU (pp. 42-45) [in Ukrainian].
3. Boreiko N. M., & Kovalenko N. M. (2010). Minimization of tax liabilities when carrying out electronic commerce operations. Naukovyi visnyk NU DPSU. Ekonomika, pravo, 3(50), 73-78 [in Ukrainian].
4. Valovyi I. (2024). What awaits Ukrainian e-commerce in 2024. https://rau.ua/novyni/ukr-e-commerce-2024-trendi [in Ukrainian].
5. Dubel M. V. (2021). The impact of the COVID-19 pandemic on the process of digitalization of world trade. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, 4 (44), 277-288 [in Ukrainian].
6. Law of Ukraine "On Electronic Commerce" 03.09.2015, № 675-VIII. Vidomosti Verkhovnoi rady, 45, 410, 4 [in Ukrainian].
7. Law of Ukraine "On Electronic Trust Services" 05.10.2017, № 2155-VIII. Vidomosti Verkhovnoi rady, 45, 400, 5 [in Ukrainian].
8. Zaiats O., & Kapko Ya. (2023). Modern trends in the development of electronic commerce. Ekonomika ta suspilstvo, 55. http://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2893/2817 [in Ukrainian].
9. Kisliuk L. V. (2016). Analysis of electronic agricultural trade in Ukraine. Molodyi vchenyi. Seriia «Ekonomichni nauky", 11 (38), 606–610 [in Ukrainian].
10. Kovaliova O. M., & Kirsanova V. V. (2020). Main forms of Internet trade: features, advantages, disadvantages. Ekonomika ta derzhava, 7, 85–92 [in Ukrainian].
11. Kovtun T. D., & Matvienko A. P. (2020). Current state and prospects for the development of global and domestic electronic commerce markets. Biznes Inform. 2020, 4, 295–303 [in Ukrainian].
12. Kolupaeva I. V., & Bezsonov S. (2023). State and directions of development of electronic commerce in Ukraine. Problemy ekonomiky, 2 (56), 74-80. https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2023-2_0-pages-74_80.pdf [in Ukrainian].
13. Kupalova G. I., Artiukh T. M., & Bodiakovska A. M. (2021). Strategy for the development of electronic commerce in the period of the COVID-19 pandemic. Pidpryiemnytstvo i torhivlia, 28, 40-48 [in Ukrainian].
14. Malovichko S. V. (2015). Analysis of modern trends and dynamics of electronic trade development at enterprises of Ukraine. Problemy ekonomiky, 2, 71–77 [in Ukrainian].
15. Marusei T. V. (2018). The main trends in the development of the e-commerce market in Ukraine. Ekonomika i suspilstvo, 14, 1011–1015. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/14_ukr/144.pdf [in Ukrainian].
16. Nabok I. I., & Lykhovid I. V. (2017). Peculiarities of the development of network marketing in the world. Ukraina i svit: perspektyvy ta stratehii rozvytku: elektronnyi zbirnyk naukovykh prats. Kyiv: NNIMV NAU, Issue 4, 1 (pp. 140-151) [in Ukrainian].
17. Patramanska L. (2015). Electronic commerce: advantages and disadvantages. Efektyvna ekonomika, 11, 14-18 [in Ukrainian].
18. Romanchuk L. A., Shchytov D. M., & Mormul M. F. (2024). Rating system of attractiveness criteria of countries (on the example of Germany and Ukraine): comparative analysis. Modern aspects of science. Česká republika: Scientific Perspectives Publishing Group, 43-th volume of the international collective monograph (pp. 68-97). http://perspectives.pp.ua/public/site/mono/mono-43.pdf [in Ukrainian].
19. Smolii L. V., & Kostiuk V. S. (2021). The latest trends and prospects for the development of electronic commerce in international business. Ekonomika ta suspilstvo, 29, 32-39 [in Ukrainian].
20. Stezhko N. V., & Shevchuk O. I. (2023). Trends in the development of global e-commerce in the conditions of digitalization of business. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, 5 (05), 20-25. https://doi.org/10.32782/dees.5-3 [in Ukrainian].
21. Tertychnyi J. S. (2021). Determinants of the development of electronic commerce in the conditions of global digitalization: Extended abstract of candidate’s thesis. Vinnytsia: Donetsk National University named after Vasyl Stus. https://abstracts.donnu.edu.ua/article/view/9649 [in Ukrainian].
22. Tovkun L. V., & Perepelitsa M. O. (2022). Legal regulation of electronic commerce and peculiarities of its taxation in Ukraine and the world. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal, 3, 178-182 [in Ukrainian].
23. Chervona O. Yu. (2020). Trends in the development of electronic commerce. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, 39, 65–68 [in Ukrainian].
Пристатейна бібліографія
1. Батрименко В. В. Запровадження сучасних форм електронної комерції в умовах діджиталізації світової економіки. Стратегія розвитку України. 2019. № 2. С. 58-65.
2. Дубель М. В. Вплив пандемії COVID-19 на процес діджиталізації світової торгівлі. Економiка i органiзацiя управлiння. 2021. № 4 (44). С. 277-288.
3. Ковальова О. М., Кірсанова В. В. Основні форми Інтернет-торгівлі: особливості, переваги, недоліки. Економіка та держава. 2020. № 7. С. 85–92.
4. Ковтун Т. Д., Матвієнко А. П. Сучасний стан і перспективи розвитку світового та вітчизняного ринків електронної комерції. Бізнес Інформ. 2020. № 4. C. 295–303.
5. Купалова Г. І., Артюх Т. М., Бодяковська А. М. Стратегія розвитку електронної комерції в період пандемії COVID-19. Підприємництво і торгівля. 2021. № 28. С. 40-48.
6. Смолій Л. В., Костюк В. С. Новітні тренди та перспективи розвитку електронної комерції в міжнародному бізнесі. Економіка та суспільство. 2021. № 29. С. 32-39.
7. Заяць О., Капко Я. Сучасні тенденції розвитку електронної комерції. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 55. URL: http://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2893/2817. Дата звернення 21.03.2024.
8. Набок І. І., Лиховід І. В. Особливості розвитку мережевого маркетингу у світі. Україна і світ: перспективи та стратегії розвитку: електронний збірник наукових праць. Київ : ННІМВ НАУ, 2017. Вип.4. №1 С.140-151.
9. Патраманська Л. Електронна комерція: переваги та недоліки. Ефективна економіка. 2015. № 11. С. 14-18.
10. Тертичний Я. С. Детермінанти розвитку електронної комерції в умовах глобальної дигіталізації: Автореферат дис. … к.е.н. Вінниця : Донецький національний університет імені Василя Стуса, 2021. URL: https://abstracts.donnu.edu.ua/article/view/9649. Дата звернення 30.03.2024.
11. Стежко Н. В., Шевчук О. І. Тенденції розвитку світової електронної комерції в умовах діджиталізації бізнесу. Цифрова економіка та економічна безпека. 2023. № 5 (05). С. 20-25. URL: https://doi.org/10.32782/dees.5-3. Дата звернення 15.03.2024.
12. Марусей Т. В. Основні тенденції розвитку ринку електронної комерції в Україні. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 14. С. 1011–1015. URL: https://economyandsociety.in.ua/ journals/14_ukr/144.pdf.
13. Кислюк Л. В. Аналіз електронної агроторгівлі в Україні. Молодий вчений. Серія «Економічні науки». 2016. № 11 (38). С. 606–610.
14. Маловичко С. В. Аналіз сучасних тенденцій та динаміки розвитку електронної торгівлі на підприємствах України. Проблеми економіки. 2015. № 2. С. 71–77.
15. Боднар О. Розвиток електронної комерції у зовнішній торгівлі. Національні економічні стратегії розвитку в глобальному середовищі: ХІІІ міжнар. наук-практ. конфер., м. Київ, 26 травня 2022 р.: тези доп. Київ : НАУ, 2022. С.42-45.
16. Закон України «Про електронну комерцію» від 03.09.2015 р. (з наступними змінами і довненнями) № 675-VIII. Відомості Верховної ради. 2015. № 45. Ст. 410.4.
17. Закон України «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 р. (з наступними змінами і довненнями) № 2155-VIII. Відомості Верховної ради. 2017. № 45. Ст. 400. 5. Про електронну торгiвлю.
18. Товкун Л. В., Перепелиця М. О. Правове регулювання електронної комерції та особливості її оподаткування в Україні та світі. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 3. С. 178-182.
19. Борейко Н. М., Коваленко Н. М. Мінімізація податкових зобов’язань при здійсненні операцій електронної комерції. Науковий вісник НУ ДПСУ. Економіка, право. 2010. № 3(50). С. 73-78.
20. Романчук Л. А., Щитов Д. М., Мормуль М. Ф. Рейтингова система критеріїв привабливості країн (на прикладі Німеччини та України): порівняльний аналіз. Modern aspects of science. Česká republika: Видавнича група "Наукові перспективи", 2024. 43-th volume of the international collective monograph. С. 68-97. URL: http://perspectives.pp.ua/public/site/mono/mono-43.pdf. Дата звернення 02.03.2024.
21. Валовий І. Що чекає на український e-commerce у 2024 році. URL: https://rau.ua/novyni/ukr-e-commerce-2024-trendi/. Дата звернення 04.04.2024.
22. Червона О. Ю. Тенденції розвитку електронної комерції. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2020. Вип. 39. С. 65–68.
23. Колупаєва І. В., Безсонов С. Стан і напрями розвитку електронної комерції в Україні. Проблеми економіки. 2023. № 2 (56). С. 74-80. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2023-2_0-pages-74_80.pdf. Дата звернення 03.04.2024.
Copyright (c) 2024 Д. М. Щитов, К. С. Жадько, М. Ф. Мормуль
Інституційні детермінанти розвитку електронної комерції у світі та в Україні
Про авторів
Д. М. Щитов, докторант кафедри підприємництва та економіки підприємств, кандидат економічних наук, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4306-8016, e-mail: dmytro.shchytov@gmail.com
К. С. Жадько, професор, доктор економічних наук, завідувач кафедри підприємництва та економіки підприємства, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2650-1431, e-mail: kafedrep@gmail.com
М. Ф. Мормуль, доцент, кандидат технічних наук, доцент кафедри комп’ютерних наук та інженерії програмного забезпечення, Університет митної справи та фінансів, м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8036-3236, e-mail: nikolaj.mormul@gmail.com
Анотація
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
1. Batrymenko V. (2019). Introduction of modern forms of electronic commerce in the conditions of digitization of the world economy.Stratehiia rozvytku Ukrainy, 2, 58-65 [in Ukrainian].
2. Bodnar O. (2022). Development of electronic commerce in foreign trade. Natsionalni ekonomichni stratehii rozvytku v hlobalnomu seredovyshchi: KhIII mizhnar. nauk-prakt. konfer., m. Kyiv, 26 travnia 2022 r.: tezy dop. Kyiv: NAU (pp. 42-45) [in Ukrainian].
3. Boreiko N. M., & Kovalenko N. M. (2010). Minimization of tax liabilities when carrying out electronic commerce operations. Naukovyi visnyk NU DPSU. Ekonomika, pravo, 3(50), 73-78 [in Ukrainian].
4. Valovyi I. (2024). What awaits Ukrainian e-commerce in 2024. https://rau.ua/novyni/ukr-e-commerce-2024-trendi [in Ukrainian].
5. Dubel M. V. (2021). The impact of the COVID-19 pandemic on the process of digitalization of world trade. Ekonomika i orhanizatsiia upravlinnia, 4 (44), 277-288 [in Ukrainian].
6. Law of Ukraine "On Electronic Commerce" 03.09.2015, № 675-VIII. Vidomosti Verkhovnoi rady, 45, 410, 4 [in Ukrainian].
7. Law of Ukraine "On Electronic Trust Services" 05.10.2017, № 2155-VIII. Vidomosti Verkhovnoi rady, 45, 400, 5 [in Ukrainian].
8. Zaiats O., & Kapko Ya. (2023). Modern trends in the development of electronic commerce. Ekonomika ta suspilstvo, 55. http://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2893/2817 [in Ukrainian].
9. Kisliuk L. V. (2016). Analysis of electronic agricultural trade in Ukraine. Molodyi vchenyi. Seriia «Ekonomichni nauky", 11 (38), 606–610 [in Ukrainian].
10. Kovaliova O. M., & Kirsanova V. V. (2020). Main forms of Internet trade: features, advantages, disadvantages. Ekonomika ta derzhava, 7, 85–92 [in Ukrainian].
11. Kovtun T. D., & Matvienko A. P. (2020). Current state and prospects for the development of global and domestic electronic commerce markets. Biznes Inform. 2020, 4, 295–303 [in Ukrainian].
12. Kolupaeva I. V., & Bezsonov S. (2023). State and directions of development of electronic commerce in Ukraine. Problemy ekonomiky, 2 (56), 74-80. https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2023-2_0-pages-74_80.pdf [in Ukrainian].
13. Kupalova G. I., Artiukh T. M., & Bodiakovska A. M. (2021). Strategy for the development of electronic commerce in the period of the COVID-19 pandemic. Pidpryiemnytstvo i torhivlia, 28, 40-48 [in Ukrainian].
14. Malovichko S. V. (2015). Analysis of modern trends and dynamics of electronic trade development at enterprises of Ukraine. Problemy ekonomiky, 2, 71–77 [in Ukrainian].
15. Marusei T. V. (2018). The main trends in the development of the e-commerce market in Ukraine. Ekonomika i suspilstvo, 14, 1011–1015. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/14_ukr/144.pdf [in Ukrainian].
16. Nabok I. I., & Lykhovid I. V. (2017). Peculiarities of the development of network marketing in the world. Ukraina i svit: perspektyvy ta stratehii rozvytku: elektronnyi zbirnyk naukovykh prats. Kyiv: NNIMV NAU, Issue 4, 1 (pp. 140-151) [in Ukrainian].
17. Patramanska L. (2015). Electronic commerce: advantages and disadvantages. Efektyvna ekonomika, 11, 14-18 [in Ukrainian].
18. Romanchuk L. A., Shchytov D. M., & Mormul M. F. (2024). Rating system of attractiveness criteria of countries (on the example of Germany and Ukraine): comparative analysis. Modern aspects of science. Česká republika: Scientific Perspectives Publishing Group, 43-th volume of the international collective monograph (pp. 68-97). http://perspectives.pp.ua/public/site/mono/mono-43.pdf [in Ukrainian].
19. Smolii L. V., & Kostiuk V. S. (2021). The latest trends and prospects for the development of electronic commerce in international business. Ekonomika ta suspilstvo, 29, 32-39 [in Ukrainian].
20. Stezhko N. V., & Shevchuk O. I. (2023). Trends in the development of global e-commerce in the conditions of digitalization of business. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka, 5 (05), 20-25. https://doi.org/10.32782/dees.5-3 [in Ukrainian].
21. Tertychnyi J. S. (2021). Determinants of the development of electronic commerce in the conditions of global digitalization: Extended abstract of candidate’s thesis. Vinnytsia: Donetsk National University named after Vasyl Stus. https://abstracts.donnu.edu.ua/article/view/9649 [in Ukrainian].
22. Tovkun L. V., & Perepelitsa M. O. (2022). Legal regulation of electronic commerce and peculiarities of its taxation in Ukraine and the world. Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal, 3, 178-182 [in Ukrainian].
23. Chervona O. Yu. (2020). Trends in the development of electronic commerce. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu, 39, 65–68 [in Ukrainian].
Пристатейна бібліографія
1. Батрименко В. В. Запровадження сучасних форм електронної комерції в умовах діджиталізації світової економіки. Стратегія розвитку України. 2019. № 2. С. 58-65.
2. Дубель М. В. Вплив пандемії COVID-19 на процес діджиталізації світової торгівлі. Економiка i органiзацiя управлiння. 2021. № 4 (44). С. 277-288.
3. Ковальова О. М., Кірсанова В. В. Основні форми Інтернет-торгівлі: особливості, переваги, недоліки. Економіка та держава. 2020. № 7. С. 85–92.
4. Ковтун Т. Д., Матвієнко А. П. Сучасний стан і перспективи розвитку світового та вітчизняного ринків електронної комерції. Бізнес Інформ. 2020. № 4. C. 295–303.
5. Купалова Г. І., Артюх Т. М., Бодяковська А. М. Стратегія розвитку електронної комерції в період пандемії COVID-19. Підприємництво і торгівля. 2021. № 28. С. 40-48.
6. Смолій Л. В., Костюк В. С. Новітні тренди та перспективи розвитку електронної комерції в міжнародному бізнесі. Економіка та суспільство. 2021. № 29. С. 32-39.
7. Заяць О., Капко Я. Сучасні тенденції розвитку електронної комерції. Економіка та суспільство. 2023. Вип. 55. URL: http://www.economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/view/2893/2817. Дата звернення 21.03.2024.
8. Набок І. І., Лиховід І. В. Особливості розвитку мережевого маркетингу у світі. Україна і світ: перспективи та стратегії розвитку: електронний збірник наукових праць. Київ : ННІМВ НАУ, 2017. Вип.4. №1 С.140-151.
9. Патраманська Л. Електронна комерція: переваги та недоліки. Ефективна економіка. 2015. № 11. С. 14-18.
10. Тертичний Я. С. Детермінанти розвитку електронної комерції в умовах глобальної дигіталізації: Автореферат дис. … к.е.н. Вінниця : Донецький національний університет імені Василя Стуса, 2021. URL: https://abstracts.donnu.edu.ua/article/view/9649. Дата звернення 30.03.2024.
11. Стежко Н. В., Шевчук О. І. Тенденції розвитку світової електронної комерції в умовах діджиталізації бізнесу. Цифрова економіка та економічна безпека. 2023. № 5 (05). С. 20-25. URL: https://doi.org/10.32782/dees.5-3. Дата звернення 15.03.2024.
12. Марусей Т. В. Основні тенденції розвитку ринку електронної комерції в Україні. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 14. С. 1011–1015. URL: https://economyandsociety.in.ua/ journals/14_ukr/144.pdf.
13. Кислюк Л. В. Аналіз електронної агроторгівлі в Україні. Молодий вчений. Серія «Економічні науки». 2016. № 11 (38). С. 606–610.
14. Маловичко С. В. Аналіз сучасних тенденцій та динаміки розвитку електронної торгівлі на підприємствах України. Проблеми економіки. 2015. № 2. С. 71–77.
15. Боднар О. Розвиток електронної комерції у зовнішній торгівлі. Національні економічні стратегії розвитку в глобальному середовищі: ХІІІ міжнар. наук-практ. конфер., м. Київ, 26 травня 2022 р.: тези доп. Київ : НАУ, 2022. С.42-45.
16. Закон України «Про електронну комерцію» від 03.09.2015 р. (з наступними змінами і довненнями) № 675-VIII. Відомості Верховної ради. 2015. № 45. Ст. 410.4.
17. Закон України «Про електронні довірчі послуги» від 05.10.2017 р. (з наступними змінами і довненнями) № 2155-VIII. Відомості Верховної ради. 2017. № 45. Ст. 400. 5. Про електронну торгiвлю.
18. Товкун Л. В., Перепелиця М. О. Правове регулювання електронної комерції та особливості її оподаткування в Україні та світі. Юридичний науковий електронний журнал. 2022. № 3. С. 178-182.
19. Борейко Н. М., Коваленко Н. М. Мінімізація податкових зобов’язань при здійсненні операцій електронної комерції. Науковий вісник НУ ДПСУ. Економіка, право. 2010. № 3(50). С. 73-78.
20. Романчук Л. А., Щитов Д. М., Мормуль М. Ф. Рейтингова система критеріїв привабливості країн (на прикладі Німеччини та України): порівняльний аналіз. Modern aspects of science. Česká republika: Видавнича група "Наукові перспективи", 2024. 43-th volume of the international collective monograph. С. 68-97. URL: http://perspectives.pp.ua/public/site/mono/mono-43.pdf. Дата звернення 02.03.2024.
21. Валовий І. Що чекає на український e-commerce у 2024 році. URL: https://rau.ua/novyni/ukr-e-commerce-2024-trendi/. Дата звернення 04.04.2024.
22. Червона О. Ю. Тенденції розвитку електронної комерції. Науковий вісник Херсонського державного університету. 2020. Вип. 39. С. 65–68.
23. Колупаєва І. В., Безсонов С. Стан і напрями розвитку електронної комерції в Україні. Проблеми економіки. 2023. № 2 (56). С. 74-80. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2023-2_0-pages-74_80.pdf. Дата звернення 03.04.2024.
Copyright (c) 2024 Д. М. Щитов, К. С. Жадько, М. Ф. Мормуль