DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2024.11(44).126-137

Трансформація бізнес-процесів промислових підприємств в умовах цифровізації

О.В. Хаджинова, І.С. Савенчук, М.С. Хаджинова

Про авторів

О.В. Хаджинова, професор, доктор економічних наук, виконувач обов’язків ректора, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7750-9791, e-mail: azsudcom@gmail.com

І.С. Савенчук, здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, ДВНЗ “Приазовський державний технічний університет”, м. Дніпро, Україна, ORCID:, https://orcid.org/0009-0006-2394-6095, e-mail: savenchuk_i_s@aspirants.pstu.edu

М.С. Хаджинова, здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти, Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця, Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8126-788X, e-mail: khadzhynova.mariia@gmail.com

Анотація

Статтю присвячено дослідженню особливостей трансформації бізнес-процесів (БП) промислових корпорацій в умовах цифрової економіки. Метою публікації є вивчення особливостей та способів диджиталізації бізнес-процесів стратегічних підрозділів виробничих корпорацій, що орієнтовані на задоволення попиту споживачів кінцевої продукції. У процесі дослідження наводиться авторське визначення та узагальнена модель цифрової економіки, визначається місце в ній компонентів та функціональних сегментів інтегрованих бізнес-інформаційних систем промислових корпорацій індустріального типу 4.0. Вивчається послідовність паралельного формування вартості реального та цифрового продукту в умовах діджиталізацію БП корпоративної діяльності, зміст та специфіка інформаційного супроводження ланцюга етапів обробки замовлень, що формують вартість товарів та послуг, які є цінністю для покупців. БП промислових підприємств визначено як послідовність логічно пов’язаних дій, які виконується протягом певного періоду часу у визначеному просторі і спрямовані на створення товарів або послуг з досягненням оптимального економічного результату від подальшої реалізації. Доводиться, що прогрес у використанні БП досягається у тому випадку, коли протягом часу його виконання максимізується обсяг доданої до вхідного значення його вартості. Розглядаються засоби оптимізації БП у результаті розчленування на послідовність підпроцесів, визначення хронологічного порядку здійснення операцій/підпроцесів, візуалізації, складання схеми робочого процесу. Формулюються напрямки трансформування БП за умов цифрової економіки, на них поширено вимоги до коректного виконання процедур ідентифікації, структурування, візуалізації, реалізації, контролю. Формулюються додаткові, на відміну від реальних, вимоги до перебігу цифрових БП: оперативність використання, доступність системи, швидкість виконання, конфіденційність, акцент на якісному обслуговуванні та підвищенні рівня лояльності клієнтів. Трансформації БП розглядаються у якості драйверів забезпечення конкурентних переваг у ринкових перегонах, що може бути забезпечено за рахунок технічного удосконалення цифрових платформ реалізації, залучення до виконання БП штучного інтелекту, автономних систем робототехніки, отримання нових знань за підсумками обробки великих масивів даних, інтелектуалізації комунікативних мереж.

Ключові слова

цифрова економіка, електронний бізнес, виробнича корпорація, бізнес-процеси, трансформація робочих процесів, ланцюги формування вартості

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Bruhn, M. (2016). Kundenorientirung. Bausteine fur ein exzellentes Customer Relationship Management (CRM) [Customer focus. Building blocks for excellent customer relationship management (CRM)]. Verlag C.H. Beck oHG. [In German].

2. Erichsen, J. (2020). Controlling-Instrumente von A-Z. Die wichtigsten Instrumente zur Unternehmenssteurung [Controlling instruments from A-Z. The most important instruments for corporate management]. Freiburg: Haufe-Lexware GmbH & Co. KG. [In German].

3. Fend, L., & Hofmann, J. (Hrsg). (2020). Digitalisierung in Industrie-, Handels- und dienstleitungsunternehmen. Konzepte – Lösungen – Beispiele [Digitalization in industrial, commercial and service companies. Concepts – solutions – examples]. Wiesbaden: Springer Gabler [In German].

4. Gratzke, J. (2016). IT-Berufe. Wirtschafts- und Geschäftsprozesse. Lernfelder 1, 2, 3, 8, 11 und WISO [IT professions. Economic and business processes. Learning fields 1, 2, 3, 8, 11 and WISO]. Korrigierter Nachdruck 2016. Braunschweig: Westermann [In German].

5. Groß, C., & Pfennig, R. (2019). Digitalisierung in Industrie, Handel und Gestik. Leitfaden von der Prozessanalyse bis zu Einsatzoptimisierung [Digitalization in industry, trade and gestures. Guide from process analysis to operational optimization]. Wiesbaden: Springer Gabler [In German].

6. Grünig, R., & Kühn, R. (2018). The strategy planning. Process, analyses, options, projects. Second edition. Bern: Springer-Verlag GmbH [In English].

7. Haller, S., & Wissing, C. (2020). Dienstleistungs-Management. Grundlagen – Konzepte – Instrumente [Service management. Basics – concepts – instruments]. Wiesbaden: Springer Gabler [In German].

8. Kohle, A., Kleinmanns, P., Rolf, C., & Beck, M. (2020). Chatbots. Aufbau und Anwendungsmöglichkeiten von autonomen Sprachassistenten [Chatbots. Structure and possible applications of autonomous voice assistants]. Wiesbaden: Springer Vieweg [In German].

9. Kollmann, T. (2019). E-Business. Grundlagen elektronischer Geschäftsprozesse in der Digitalen Wirtschaft [E-business. Basics of electronic business processes in the digital economy]. Wiesbaden: Springer Gabler [In German].

10. Kröger, J., & Marx, S. (2020). Agile Marketing. Marketing in dynamischen Zeiten: Mindset – Methoden – Tools [Agile marketing. Marketing in dynamic times: Mindset – methods – tools]. Wiesbaden: Springer Gabler [In German].

11. Mertens, P., Barbian, D., & Baier, S. (2017). Digitalisierung und Industrie 4.0 – eine Relativierung [Digitalization and Industry 4.0 – a relativization]. Berlin: Springer Vieweg [In German].

12. Ringhand ,K., & Patett I. (2016). IT-Berufe. Entwickeln und Bereitstellen von Anwendungssystemen. Lernfelder 6 [IT professions. Develop and deploy application systems. Learning areas 6]. Braunschweig: Westermann [In German].

13. Schuster, N. (2020). Digitalisierung im Marketing und Vertrieb. Richtige Strategien entwickeln und Potenziale der Digitalisierung für mehr Umsatz nutzen [Digitalization in marketing and sales. Develop the right strategies and use the potential of digitalization for more sales]. Freiburg, München, Stuttgart: Haufe Group [In German].

14. Schwarz, T. (Hrsg). (2015). Big Data im Marketing. Chancen und Möglichkeiten für eine effektive Kundenansprache [Big data in marketing. Opportunities and possibilities for an effective customer approach]. Freiburg, München: Haufe Gruppe [In German].

15. Sens, B. (2019). Das Online – Marketing – Cockpit. 8 Phasen einer erfolgreichen Online – Marketing – Strategie [The online – Marketing – Cockpit. 8 phases of a successful online marketing strategy]. Wiesbaden: Springer Vieweg [In German].

16. Werner, H. (2020). Supply Chain Management. Grundlagen, Strategien, Instrumente und Controlling [Supply Chain Management. Basics, strategies, instruments and controlling]. Wiesbaden: Springer Vieweg [In German].

Пристатейна бібліографія

1. Bruhn M. Kundenorientirung. Bausteine fur ein exzellentes Customer Relationship Management (CRM).Verlag C.H. Beck oHG. 2016. 385 р.

2. Erichsen J. Controlling-Instrumente von A-Z. Die wichtigsten Instrumente zur Unternehmenssteurung. 9. Auflage. Freiburg: Haufe-Lexware GmbH & Co. KG, 2020. 482 р.

3. Fend L., Hofmann J. (Hrsg). Digitalisierung in Industrie-, Handels- und dienstleitungsunternehmen. Konzepte – Lösungen – Beispiele. 2. Auflage. Wiesbaden: Springer Gabler, 2020. 429 р.

4. Gratzke J. IT-Berufe. Wirtschafts- und Geschäftsprozesse. Lernfelder 1, 2, 3, 8, 11 und WISO. 5. Auflage. 1. Korrigierter Nachdruck 2016. Braunschweig: Westermann, 2016. 483 р.

5. Groß C., Pfennig R. Digitalisierung in Industrie, Handel und Gestik. Leitfaden von der Prozessanalyse bis zu Einsatzoptimisierung. 2. Auflage. Wiesbaden: Springer Gabler, 2019. 557 р.

6. Grünig R., Kühn R. The strategy planning. Process, analyses, options, projects. Second edition. Bern: Springer-Verlag GmbH, 2018. 265 p.

7. Haller S., Wissing C. Dienstleistungs-Management. Grundlagen – Konzepte – Instrumente. 8. Auflage. Wiesbaden: Springer Gabler, 2020. 538 р.

8. Kohle A., Kleinmanns P., Rolf C., Beck M. Chatbots. Aufbau und Anwendungsmöglichkeiten von autonomen Sprachassistenten. Wiesbaden: Springer Vieweg, 2020. 153 р.

9. Kollmann T. E-Business. Grundlagen elektronischer Geschäftsprozesse in der Digitalen Wirtschaft. 7. Auflage. Wiesbaden: Springer Gabler, 2019. 1016 р.

10. Kröger J., Marx S. Agile Marketing. Marketing in dynamischen Zeiten: Mindset – Methoden – Tools. Wiesbaden: Springer Gabler, 2020. 221 р.

11. Mertens P., Barbian D., Baier S. Digitalisierung und Industrie 4.0 – eine Relativierung.Berlin: Springer Vieweg, 2017. 173 р.

12. Ringhand K., Patett I. IT-Berufe. Entwickeln und Bereitstellen von Anwendungssystemen. Lernfelder 6. 4. Auflage. Braunschweig: Westermann, 2016. 483 р.

13. Schuster N. Digitalisierung im Marketing und Vertrieb. Richtige Strategien entwickeln und Potenziale der Digitalisierung für mehr Umsatz nutzen. Freiburg, München, Stuttgart: Haufe Group, 2020. 274 р.

14. Schwarz T. (HRSG). Big Data im Marketing. Chancen und Möglichkeiten für eine effektive Kundenansprache. 1. Auflage. Freiburg, München: Haufe Gruppe, 2015. 324 р.

15. Sens B. Das Online – Marketing – Cockpit. 8 Phasen einer erfolgreichen Online – Marketing – Strategie. Wiesbaden: Springer Vieweg, 2019. 137 р.

16. Werner H. Supply Chain Management. Grundlagen, Strategien, Instrumente und Controlling. 7. Auflage. Wiesbaden: Springer Vieweg, 2020. 597 р.


Copyright (c) 2024 О.В. Хаджинова, І.С. Савенчук, М.С. Хаджинова