DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2023.10(43).88-98

Вплив репутації на безпеку підприємств ресторанного господарства

О.А. Сущенко, О.О. Ахмедова, І.О. Єрмаков

Про авторів

О.А. Сущенко, професор, доктор економічних наук, завідувач кафедри туризму, Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2645-8015, e-mail: helen.sushchenko@gmail.com

О.О. Ахмедова, доцент кафедри туризму, кандидат наук з державного управління, Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1573-7710, e-mail: akhmedovayelena@gmail.com

І.О. Єрмаков, аспірант кафедри туризму, Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0000-8615-0955, e-mail: ermakov.ivan@hneu.net

Анотація

У контексті повсякденного життя існує величезна потреба в зниженні будь-яких ризиків, пов’язаних з життям, відпочинком і роботою. Тому споживачі все більше довіряють лише тим підприємствам, які намагаються мінімізувати ризики та забезпечити безпеку всіма можливими засобами, створюючи таким чином позитивну репутацію у своїй сфері діяльності. У статті розкрито зміст категорії «репутація» підприємств ресторанного господарства як основи формування іміджу та безпеки закладу в умовах невизначеності. Проаналізовано найбільші ресторанні мережі країни, їх репутаційний рейтинг та вплив репутації на сприйняття безпеки. Доведено, що репутація підприємства ресторанного господарства і його впізнаваність в цілому мають позитивний вплив на вартісні показники компанії, впливають на можливості його масштабування, відповідно, репутацією компанії необхідно управляти для посилення її конкурентоспроможності. Визначено, що ділова репутація, впізнаваність бренду і відносно невисокий рівень складності запуску в роботу стають головними чинниками безпечної роботи ресторанних підприємств і можливості подальшого масштабування. Для досягнення вищезазначеної мети рекомендовано: регулярно перевіряти загальну задоволеність клієнтів кожним закладом ресторанної мережі у цілому, коригувати на постійній основі відповідність мережі соціальним тенденціям та вподобанням цільових клієнтів; постійно підвищувати професійний рівень персоналу, який відіграє вирішальну роль у сфері послуг; заохочувати підприємства підтримувати свою репутацію, яка є визнаним нематеріальним багатофакторним активом, на високому рівні шляхом інвестування капіталу та часу у підвищення лояльності споживачів, співробітників, постачальників і партнерів.

Ключові слова

репутація,безпека, бренд, загрози, заклад ресторанного господарства, гостинність, ризики, сфера госттинності

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Batchenko, L.V., & Honchar, L.A. (2018). Reputatsiynyy kapital yak osnova ekonomichnoho zrostannya pidpryyemstv sfery hotelʹno-restorannoho biznesu [Reputational capital as the basis of economic growth of enterprises in the field of hotel and restaurant business]. Restoranny`j i gotel`ny`j konsalty`ng. Innovaciyi - Restaurant and hotel consulting. Innovations, 2, 64-80. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/rhci_2018_2_7 [in Ukrainian].

2. Burbelo, O.A., Solokha, D.V., & Zinchenko, A.M. (2009). Reputatsiya kompaniy: upravlinnya i zakhyst: monohrafiya [Reputation of companies: management and protection: monograph]. Luhansk. Yantar [in Ukrainian]

3. Vasylciv, T. Gh. (2008). Ekonomichna bezpeka pidpryemnyctva Ukrainy: strateghia ta mekhanizmy zmicnennia [Economic security of Ukraine's entrepreneurship: Strategy and strengthening mechanisms]. Lviv: Aral [in Ukrainian].

4. Velyki staly shche bilshymy. Forbes sklav spysok naybilʹshykh restorannykh merezh Ukrayiny. McDonalds ne pershyy. [The big ones became even bigger. Forbes compiled a list of the largest restaurant chains in Ukraine. McDonald's is not the first.]. forbes.ua. Retrieved from https://forbes.ua/company/naybilshi-merezhi-restoraniv-i-kavyaren-v-ukraini-yaki-restorani-i-kavyarni-naybilshi-v-ukraini-i-yak-ikh-zminila-viyna-29122023-17174 [in Ukrainian].

5. Hrebeshkova, O.M., & Shymanska, O.V. (2010). Dilova reputatsiya kompaniyi: chynnyky formuvannya ta yikh analitychna kharakterystyka [Business reputation of the company: formation factors and their analytical characteristics]. Ekonomika ta pidpryyemnytstvo – Economy and Entrepreneurship, 25, 54–62. [in Ukrainian].

6. Zahurskyy, O.M. (2017). Sutnist reputatsiynykh ryzykiv ta osoblyvosti upravlinnya nymy u bankivskomu sektori [The essence of reputational risks and features of their management in the banking sector]. Finansovo-kredytna diyalnist: problemy teoriyi ta praktyky - Financial and credit activity: problems of theory and practice, 2, 38-44. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fkd_2017_2_7 [in Ukrainian].

7. Illashenko, O.V. (2016). Metodologichni zasady formuvannia ta funkcionuvannia mekhanizmiv systemy ekonomichnoi bezpeky pidpryemstva [Methodological principles of formation and functioning of mechanisms of the system of economic security of the enterprise]. Doctor’s thesis. Severodoneck [in Ukrainian].

8. Kozachenko, Gh. V., &Adamenko, T. M. (2015). Ekonomichna bezpeka pidpryemstva: analiz nayavnykh vyznachen [Economic security of an enterprise: an analysis of existing definitions]. Naukovyi visnyk Poltavskogho universytetu ekonomiky i torghivli.Seria: Ekonomichni nauky - Scientific Bulletin of the Poltava University of Economics and Trade. Series: Economic Sciences, 1, 69-79. [in Ukrainian].

9. Mitsura, O.O., & Khyzhnyak, M.O. (2012). Upravlinnya onlayn reputatsiyeyu: teoretychni zasady ta metodolohichni pidkhody [Online reputation management: theoretical foundations and methodological approaches]. Marketynh i menedzhment innovatsiy– Marketing and Management of Innovations, 4, 121–129. Retrieved from https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2012_4_121_129.pdf [in Ukrainian].

10. Novynnyy portal Holos Ameryky [Voice of America news portal]. www.golosameriki.com. Retrieved from https://www.golosameriki.com/a/nft-explained/5846708.html [in Ukrainian].

11. Reputatsiyni aktyvisty. Rezultaty VII Natsionalnoho reytynhu upravlinnya korporatyvnoyu reputatsiyeyu [Reputable activists. Results of the VII National rating of corporate reputation management]. Retrieved from https://repactiv.com.ua/magazine.pdf [in Ukrainian].

12. Bilodid, I.K. (Eds.). (1970-1980). Slovnyk ukrayinskoyi movy [Dictionary of ukrainian languadge]. (Vols. 1-11). K.: Naukova dumka. Retrieved from http://surl.li/ntvih. [in Ukrainian].

13. Ostapenko, A.S. (2013). Dilova reputatsiya: sutnistʹ, skladovi ta yiyi vplyv na finansovyy rozvytok firmy [Business reputation: essence, components, and its influence on the financial development of the firm]. Visnyk Aktualʹni problemy upravlinnya ta finansovo-hospodarskoyi diyalʹnosti pidpryyemstva - Actual problems of management and financial and economic activity of the enterprise, 50(1023), 145–152. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/vcpiay_2013_50_26 [in Ukrainian].

14. Tkachenko, T., Cherneha, O., Hladkyy, O., Bilyk, V., & Losytska, T. (2022). Tsyfrovizatsiya yak instrument formuvannya reputatsiyi turystychnoyi destynatsiyi [Digitization as a tool for forming the reputation of a tourist destination. Financial and credit activity: problems of theory and practice]. Finansovo-kredytna diyalnist: problemy teoriyi i praktyky - Financial and credit activity: problems of theory and practice, 1(42), 371–383 [in Ukrainian].

15. Ukrayinska Restoranna Asotsiatsiya [Ukrainian Restaurant Association]. www.uara.org.ua. Retrieved from https://www.uara.org.ua/ [in Ukrainian].

16. Fedoriv, T.V. (2012). Interpretatsiya ponyattya «reputatsiya» u zarubizhnykh suspilstvoznavchykh doslidzhennyakh [Interpretation of the concept of "reputation" in foreign social science research.]. Ekonomika ta derzhava - Economy and state, 7, 92–95 [in Ukrainian].

17. Cherneha, O.M. (2021). Reputatsiynyy menedzhment natsionalʹnoyi turystychnoyi destynatsiyi [Reputation management of the national tourist destination]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnya - Eastern Europe: Economy, Business and Management, 2(29), 8–14. Retrieved from http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/29_2021/4.pdf [in Ukrainian].

18. Aaker, D. (2014). Aaker on Branding: 20 Principles That Drive Success Paperback. Morgan James Publishing [in English].

19. Akhmedova, O.O.(2023) Organization of the food and beverage services in a hotel. Tourism and Hospitality in Conditions of Digital Economy: Problems and Perspectives: monograph. К. Naumik-Gladka (Ed.). Kharkiv: Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics. Retrieved from http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/30157 [in English].

20. Coleman, J.S. (1988). Social Capital in the Creation of Human Capital. American Journal of Sociology, 94, 95–120 [in English].

21. Dowling, G. (2002). Creating Corporate Reputations: Identity, Image, and Performance. Oxford University Press [in English].

22. Eccles, R.G., Newquist, S.C., & Schatz, R. (2007). Reputation and its risks. Harvard Business Review, vol. 85 (2),104–117 [in English].

23. Forbes Ukraine. forbes.ua. Retrieved from https://forbes.ua/ [in English].

24. Gamble, Paul R., M. Stone, & N. Woodcock (2002). Up Close and Personal. London, Kogan Page. [in English].

25. Jackson, K.T. (2004). Building Reputational Capital: Strategies for Integrity and Fair Play that Improve the Bottom Line. Oxford University Press [in English].

26. Kotler, P., Haider, D.H., & Rein, I. (1993). Marketing Places: Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations. The Free Press. New York [in English].

27. Schwaiger, M. (2011). Reputation Management Brief description. Ludwig-Maximilians-Universität München. Institute for Market-based Management [in English].

28. The competitive advantage of corporate reputation. Reputation Institute. www.communication-director.com. Retrieved from https://www.communication-director.com/facts-figures/competitive-advantage-corporate-reputation/#.Xo8hb_37SUl [in English].

Пристатейна бібліографія

1. Батченко Л.В., Гончар Л.А. Репутаційний капітал як основа економічного зростання підприємств сфери готельно-ресторанного бізнесу. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2018. Вип. 2. С. 64-80. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rhci_2018_2_7. (дата звернення 12.11.2023 р.)

2. Бурбело О.А., Солоха Д.В., Зінченко А.М. Репутація компаній: управління і захист: монографія. Луганськ. Янтар 2009. 104 с.

3. Васильців Т. Г. Економічна безпека підприємництва України: стратегія та механізми зміцнення: монографія. Львів: Арал, 2008. 384 с.

4. Великі стали ще більшими. Forbes склав список найбільших ресторанних мереж України. McDonald’s не перший. Forbes Ukraine. URL: https://forbes.ua/company/naybilshi-merezhi-restoraniv-i-kavyaren-v-ukraini-yaki-restorani-i-kavyarni-naybilshi-v-ukraini-i-yak-ikh-zminila-viyna-29122023-17174 (дата звернення 15.11.2023 р.)

5. Гребешкова О. М., Шиманська О.В. Ділова репутація компанії: чинники формування та їх аналітична характеристика. Економіка та підприємництво. 2010. Вип. 25. С. 54–62.

6. Загурський О.М. Сутність репутаційних ризиків та особливості управління ними у банківському секторі. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. 2017. Вип. 2. С. 38-44. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Fkd_2017_2_7 (дата звернення 17.11.2023 р.)

7. Ілляшенко О. В. Методологічні засади формування та функціонування механізмів системи економічної безпеки підприємства. Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук: 08.00.04; 21.04.02 / Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля. Сєвєродонецьк, 2016. 606 с.

8. Козаченко Г. В., Адаменко Т. М. Економічна безпека підприємства: аналіз наявних визначень. Науковий вісник Полтавського університету економіки і торгівлі. Серія: Економічні науки. 2015. № 1(1). С. 69-79.

9. Міцура О.О., Хижняк М.О. Управління онлайн репутацією: теоретичні засади та методологічні підходи. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. №4. С. 121–129. URL: https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2012_4_121_129.pdf. (дата звернення 12.11.2023 р.)

10. Новинний портал Голос Америки. URL: https://www.golosameriki.com/a/nft-explained/5846708.html. (дата звернення 20.11.2023 р.)

11. Репутаційні активісти. Результати VII Національного рейтингу управління корпоративною репутацією. № 4. 2023. URL : https://repactiv.com.ua/magazine.pdf (дата звернення 12.10.2023 р.)

12. Словник української мови: в 11 т. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. К.: Наукова думка, 1970-1980. Т 7. 512 с. URL: http://surl.li/ntvih (дата звернення 12.10.2023 р.)

13. Остапенко А.С. Ділова репутація: сутність, складові та її вплив на фінансовий розвиток фірми. Актуальні проблеми управління та фінансово-господарської діяльності підприємства. 2013. №50 (1023). С. 145–152. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vcpiay_2013_50_26 (дата звернення 02.11.2023 р.)

14. Ткаченко Т., Чернега О., Гладкий О., Білик В., Лосицька Т. Цифровізація як інструмент формування репутації туристичної дестинації. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики. 2022. №1 (42). С. 371–383.

15. Українська Ресторанна Асоціація, URL: https://www.uara.org.ua/ (дата звернення 10.11.2023 р.)

16. Федорів Т.В. Інтерпретація поняття «репутація» у зарубіжних суспільствознавчих дослідженнях. Економіка та держава. № 7. 2012. С. 92–95.

17. Чернега О. М. Репутаційний менеджмент національної туристичної дестинації. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2021. №2 (29). С. 8–14. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/29_2021/4.pdf (дата звернення 12.11.2023 р.)

18. Aaker D. Aaker on Branding: 20 Principles That Drive Success Paperback. Morgan James Publishing, 2014. 220 р.

19. Akhmedova O.O. Organization of the food and beverage services in a hotel. Tourism and Hospitality in Conditions of Digital Economy: Problems and Perspectives: monograph / K. Naumik-Gladka, O. Sushchenko, O. Stryzhak et al. ; under the general editorship of DSc in Economics, Professor К. Naumik-Gladka. Kharkiv: S. Kuznets KhNUE, 2023. 233 р. URL: http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/30157 (дата звернення 02.11.2023 р.)

20. Coleman, J. S. Social Capital in the Creation of Human Capital. American Journal of Sociology, 1988. 94. Р. 95–120.

21. Dowling, G. Creating Corporate Reputations: Identity, Image, and Performance. Oxford University Press, 2002. 450 p.

22. Eccles R. G., Newquist S. C., Schatz R. Reputation and its risks. Harvard Business Review. 2007. Vol. 85 (2). Р. 104–117.

23. Forbes Ukraine. URL: https://forbes.ua/ (дата звернення 12.10.2023 р.)

24. Gamble, Paul R., M. Stone, N. Woodcock. Up Close and Personal, London, Kogan Page. 2002. Р. 57-59.

25. Jackson, K.T. Building Reputational Capital: Strategies for Integrity and Fair Play that Improve the Bottom Line. Oxford University Press, 2004.

26. Kotler, P., Haider, D.H., & Rein. Marketing Places: Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations. The Free Press. New York, 1993. 750 p.

27. Schwaiger M. Reputation Management Brief description. Ludwig-Maximilians-Universität München. Institute for Market-based Management. 2011. 380 p.

28. The competitive advantage of cоrporate reputation. Reputation Institute. URL: https://www.communication-director.com/facts-figures/competitive-advantage-corporate-reputation/#.Xo8hb_37SUl (дата звернення 12.10.2023 р.)


Copyright (c) 2023 О.А. Сущенко, О.О. Ахмедова, І.О. Єрмаков