DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2023.10(43).125-132

Формування маркетингової стратегії промислового підприємства в умовах кризи

М.С. Кравченко, Р.С. Романчук, С.О. Баш

Про авторів

М.С. Кравченко, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри транспортного менеджменту і логістики ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро, Україна, ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2185-178X, e-mail: kravchenko.maryna@gmail.com

Р.С. Романчук, здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0007-5625-6979, e-mail: romaromanchuk2024@ukr.nеt

С.О. Баш, здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0004-1006-3686, e-mail: bash_s_o@aspirants.pstu.edu

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування маркетингової стратегії промислового підприємства в умовах кризи. Кризові явища в маркетинговому середовищі, що оточує промислові підприємства відбуваються регулярно, тому до них потрібно ставитись не як до катастрофи, а як до звичайних проблем, які необхідно вирішувати в робочому порядку. В статті систематизовано основні класифікаційні ознаки при розробці антикризових стратегій, досліджено види маркетингових стратегій підприємства в умовах кризи, класифіковано стратегії маркетингу на різних стадіях антикризового управління з прогнозованими результатами, рекомендовано маркетингові алгоритми для вибору антикризових дій, які допоможуть мінімізувати кризовий вплив на діяльність промислового підприємства при виборі стратегій. Підприємство, яке працює на промисловому ринку, повинно бути готовим до різного роду проблем, діагностувати їх на ранніх стадіях, мати повний набір стратегій для вирішення. Маркетингові стратегії є алгоритмами дій, які дозволять промисловому підприємству або уникнути впливу кризових явищ, або мінімізувати їх вплив на роботу підприємства. Антикризові стратегії можуть змінюватись в результаті змін в мікро- і макросередовищі і бути сформовані на різних етапах, зокрема при пошуку нових потреб, які підприємство може задовольнити, систематичних маркетингових дослідженнях, ефективному сегментуванню ринку, виборі цільового ринку, позиціюванні, використанні змін в товарній політиці, ціновій політиці, комунікаційній політиці і політиці розподілу . Все це дозволить промисловому підприємству розробити і в потрібний момент запровадити потрібну маркетингову стратегію яка зможе мінімізувати вплив кризових явищ на діяльність промислового підприємства, або взагалі не помітити їх. Цю роботу необхідно розпочинати заздалегідь, підготувавши необхідні стратегії, не чекаючи поки кризові явища дадуть про себе знати. В роботі запропоновано основні покрокові алгоритми дій промислового підприємства в кризових умовах, починаючи з пошуку потреб, які може задовольнити підприємство, закінчуючи роботою з елементами комплексу маркетингу, розглянуто основні види стратегій, які можна використати в залежності від різного роду загроз.

Ключові слова

криза, промислове підприємство, стратегія, маркетингові дослідження, комплекс маркетингу

Повний текст:

PDF

Посилання

1.Bubenets, I.O. (2022). Marketynhova diialnist pidpryiemstv v umovakh kryzy [Marketing activity of enterprises in crisis conditions]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Seriia Ekonomichni nauky - Bulletin of Khmelnytsky National University. Series of Economic Sciences, 3, 323-326 [in Ukrainian].

2. Kostina, O.M. (2016). Marketynhovi stratehii upravlinnia pidpryiemstvom v umovakh kryzy. [Marketing strategies of enterprise management in crisis conditions]. Suchasni problemy upravlinnia pidpryiemstvom v umovakh kryzy. Naukovi pratsi. Ekonomika - Modern problems of enterprise management in a crisis. Scientific works. Economics, 273, 83–88 [in Ukrainian].

3. Karpenko, N. (2016). Marketynhova diialnist pidpryiemstv: suchasnyi zmist [Marketing Activity of Enterprises: Modern Content] Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].

4. Melnyk, Y.M. (2011). Marketynhovi stratehii antykryzovoho upravlinnia: klasyfikatsiini oznaky ta umovy yikh zastosuvannia [Marketing strategies of crisis management: classification features and conditions of their application]. Marketynh i menedzhment innovatsii - Marketing and management of innovations, 4, 105-110 [in Ukrainian].

5. Tereshchenko, D.A. (2015). Marketynhovi stratehii v antykryzovomu upravlinni pidpryiemstvom. [Marketing strategies in crisis management of the enterprise] Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti. - Bulletin of Economics of Transport and Industry, 51, 143-49 [in Ukrainian].

6. Ter-Karapetyants, Y.M. (2020). Vplyv kryzy na marketynhovu diialnist pidpryiemstv [Influence of the crisis on the marketing activities of enterprises]. Efektyvna ekonomika - Effective economy, 6 Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/6_2020/64.pdf [in Ukrainian].

7. Bernoff, J. (2005). The POST Method: A systematic approach to social strategy. blogs.forrester.com. Retrieved from http://blogs.forrester.com/groundswell/2007/12/the-post-method.html [in English].

Пристатейна бібліографія

1.Бубенець І.О. Маркетингова діяльність підприємств в умовах кризи. Вісник Хмельницького національного університету. Серія Економічні науки. Вип. 3. 2022. С.323-326.

2. Костіна О.М. Маркетингові стратегії управління підприємством в умовах кризи. Сучасні проблеми управління підприємством в умовах кризи. Наукові праці. Економіка. 2016. № 273. С. 83–88.

3. Маркетингова діяльність підприємств: сучасний зміст [монографія] за заг. ред. д.е.н., проф. Н. Карпенко. Київ: Центр учбової літератури, 2016. 252 с.

4. Мельник Ю.М. Маркетингові стратегії антикризового управління: класифікаційні ознаки та умови їх застосування. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. Вип. 4. Т.ІІ. С. 105–110.

5. Терещенко Д.А. Маркетингові стратегії в антикризовому управлінні підприємством. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2015. № 51.С143-49.

6. Тер-Карапетянц Ю.М. Вплив кризи на маркетингову діяльність підприємств. Ефективна економіка. 2020. №6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/6_2020/64.pdf (дата звернення 05.11.2023).

7. Bernoff J. The POST Method: A systematic approach to social strategy URL: http://blogs.forrester.com/groundswell/2007/12/the-post-method.html (дата звернення 05.11.2023).


Copyright (c) 2023 М.С. Кравченко, Р.С. Романчук, С.О. Баш