DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2023.9(42).66-82

Стратегічний аналіз та перспективи розвитку ринку електромонтажних послуг Кіровоградщини

І.В. Журило, Ю.А. Хіміч

Про авторів

І.В. Журило, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки та підприємництва, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1445-6370, e-mail: zhuriloiv@gmail.com

Ю.А. Хіміч, магістр, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, e-mail: u243526@gmail.com

Анотація

Статтю присвячено проведенню стратегічного аналізу зовнішнього середовища функціонування електромонтажних підприємств (ЕМП), а також розробці, на цій основі, практичних рекомендацій щодо формування стратегій їх розвитку. Від якості робіт, які виконують ці підприємства, залежить надійність систем електропостачання та безпека життєдіяльності людей. Враховуючи те, що конкуренція у сфері електромонтажних послуг носить переважно регіональний та місцевий характер, було досліджено відповідний ринок Кіровоградської області та м. Кропивницького. На основі проведеного детального аналізу джерел кожного з виділених ключових галузевих факторів зовнішнього середовища (існуючих і потенційних конкурентів, постачальників, споживачів) було визначено: підприємства-лідери місцевого ринку електромонтажних послуг та ключові фактори їхнього успіху; основні бар‘єри входження в галузь потенційних конкурентів; чинники якісного виконання послуг та завоювання довіри споживачів; напрямки спорідненої диверсифікації електромонтажного підприємства; особливості роботи з постачальниками та вимоги до якості їхньої продукції. Встановлено перелік основних конкурентних переваг лідерів ринку електромонтажних послуг, а саме: досвід роботи у даній галузі; позитивний імідж серед партнерів і споживачів; розширення долі ринку, яка обслуговується підприємством; виконання повного спектру проєктних, випробних й електромонтажних робіт та отримання для цього відповідного пакету дозвільної документації; наявність сучасної ефективної матеріально-технічної бази (у тому числі сертифікованих електротехнічних лабораторій), висококваліфікованого керівництва та персоналу; використання у виконуваних роботах тільки якісних матеріалів; можливість пропонувати якісні послуги за оптимальною ціною. Застосований на прикладі одного з підприємств-лідерів метод SWOT-аналізу дозволив розробити баланс факторів зовнішнього і внутрішнього середовищ ЕМП, заходи для покращення конкурентної позиції даного підприємства на ринку, висунути обґрунтовані рекомендації щодо реалізації стратегії концентрованого зростання та конкурентної стратегії оптимальних витрат. Представлений стратегічний аналіз ринку електромонтажних послуг і намічені перспективи подальшого розвитку одного з його лідерів можуть бути застосовані учасниками цього ринку – електромонтажними підприємствами для оцінки власної конкурентної позиції, активізації своєї стратегічної діяльності й вибору адекватних методів конкурентної боротьби, що, в кінцевому рахунку, сприятиме розвитку даних підприємств і галузі в цілому.

Ключові слова

стратегічне управління, стратегічний аналіз, конкурентні переваги, ринок електромонтажних послуг, фактори зовнішнього середовища, SWOT-аналіз, стратегія підприємства, конкурентна стратегія

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Bahorka, M.O. & Bilotkach, I.A. (2010). SWOT-analiz iak osnova formuvannia marketynhovykh stratehij pidpryiemstv [SWOT analysis as a basis for the formation of marketing strategies of enterprises]. Ekonomika APK – Economy of agro-industrial complex, 6, 17-23 [in Ukrainian].

2. Vasylenko, V.A. & Tkachenko, T.I. (2003). Stratehichne upravlinnia [Strategic management]. Kyiv: TsUL [in Ukrainian].

3. Vojchak, A.V. & Kamyshnikov R.V. (2012). Konkurentni perevahy pidpryiemstva: sutnist' i klasyfikatsiia [Competitive advantages of the enterprise: essence and classification]. Marketynh v Ukraini – Marketing in Ukraine, 2, 50-53 [in Ukrainian].

4. Demydenko, S.L. (2015). Osoblyvosti stratehichnoho analizu seredovyscha pidpryiemstva [Peculiarities of strategic analysis of the enterprise environment]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, 9, Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4290 [in Ukrainian].

5. Zhurylo, I.V. (2009). Sutnist' systemy stratehichnoho upravlinnia ta metodyka ii vprovadzhennia na pidpryiemstvi [The essence of the strategic management system and the method of its implementation at the enterprise]. Naukovi pratsi Kirovohrads'koho natsional'noho tekhnichnoho universytetu: Ekonomichni nauky – Scientific works of the Kirovohrad National Technical University: Economic Sciences, 15, 86-90 [in Ukrainian].

6. Lotysh, O.Ya. (2016). Osoblyvosti stratehichnoho analizu haluzi [Features of strategic analysis of the industry]. Efektyvna ekonomika – Efficient economy, 11. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5258 [in Ukrainian].

7. Porter, M. (1998). Stratehiia konkurentsii [Competition strategy]. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

8. Balabanova, L.V. (2005). SWOT-analiz – osnova formuvannia marketynhovykh stratehij [SWOT analysis is the basis for the formation of marketing strategies]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

9. Farion, I.D. (2009). Stratehichnyj analiz [Strategic analysis]. Ternopil': TNEU [in Ukrainian].

10. Shershn'ova, Z.Ye. (2004). Strategic management. (2d ed.). Kyiv: KNEU. Retrieved from https://buklib.net/books/25982/ [in Ukrainian].

11. Thompson, A.A. & Strickland, A.J. (2001). Strategic Management. Concepts and Cases . McGraw-Hill Education [in English].

Пристатейна бібліографія

  1. Багорка М.О., Білоткач І.А., SWOT-аналіз як основа формування маркетингових стратегій підприємств. Економіка АПК. 2010. №6. С. 17-23.
  2. Василенко В.А., Ткаченко Т.І. Стратегічне управління. Навч. посіб. К.: ЦУЛ, 2003. 396 с.
  3. Войчак А.В., Камишніков Р.В. Конкурентні переваги підприємства: сутність і класифікація. Маркетинг в Україні. 2012. № 2. С. 50-53.
  4. Демиденко С.Л. Особливості стратегічного аналізу середовища підприємства. Ефективна економіка: електронне наукове фахове видання. Дніпропетровський державний аграрно-економічний університет. 2015. №9. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=4290 (дата звернення 20.02.2023).
  5. Журило І.В. Сутність системи стратегічного управління та методика її впровадження на підприємстві. Наукові праці Кіровоградського національного технічного університету: Економічні науки. 2009. Вип. 15. С. 86-90.
  6. Лотиш О.Я. Особливості стратегічного аналізу галузі. Ефективна економіка: електронне наукове фахове видання. Дніпропетровський державний аграрно-економічний університет. 2016. №11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5258 (дата звернення 17.03.2023).
  7. Портер М. Стратегія конкуренції / пер. с англ. А.Олійник, Р.Скільський. К.: Основи, 1998. 390 с.
  8. SWOT-аналіз – основа формування маркетингових стратегій: Навч. посіб. /За ред. Л.В. Балабанової. 2-ге вид., випр. і доп. К.: Знання, 2005. 301 с.
  9. Фаріон І.Д. Стратегічний аналіз: Навчальний посібник для студентів і аспірантів. Тернопіль: ТНЕУ, 2009. 635 с.
  10. Шершньова З.Є. Стратегічне управління: Підручник. 2-ге вид., перероб. і доп. К.: КНЕУ, 2004. 699 с. URL: https://buklib.net/books/25982/ (дата звернення 10.03.2023).
  11. Thompson A.A., Strickland A.J. Strategic Management. Concepts and Cases/ McGraw-Hill Education, 2001. 928 р.

Copyright (c) 2023 І.В. Журило, Ю.А. Хіміч