DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2023.9(42).235-245

Розвиток державного фінансового аудиту місцевих бюджету

В.В.Шалімов, Н.С.Шалімова, І.І. Андрощук

Про авторів

В.В.Шалімов, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри господарсько-правових дисциплін та економічної безпеки, Донецький державний університет внутрішніх справ, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9462-8277, e-mail: v.shalimov@ukr.net

Н.С. Шалімова, професор, доктор економічних наук, декан економічного факультету, професор кафедри аудиту, обліку та оподаткування, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7564-4343, e--mail: nataliia.shalimova@gmail.com

І.І. Андрощук, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки, менедж менту та комерційної діяльності, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3591-7877, e-mail: ilonka.tsarenko@gmail.com

Анотація

Метою дослідження є аналіз практики нормативного регламентування цільової спрямованості державного фінансового аудиту місцевих бюджетів як виду державного фінансового контролю, її впливу на результати його проведення та розробка напрямків удосконалення. Аналіз нормативного регламентування проведення Державною аудиторською службою державного фінансового аудиту місцевих бюджетів дозволив виокремити такі тенденції зміни його мети та завдань: розширення об’єкту з «виконання місцевих бюджетів» на об’єкт «місцеві бюджети» в цілому, тобто на весь процес формування та виконання місцевих бюджетів; узгодження завдань та мети. Обґрунтовано, що відсутність прив’язки окремих об’єктів до цільових критеріїв не дозволяє чітко визначати цільову спрямованість і процедури в рамках державного місцевого аудиту. Доведено необхідність трансформації мети та завдань державного фінансового аудиту шляхом доповнення їх цільовими критеріями щодо усіх об’єктів аудиту. Визначено, що в якості цільових критеріїв доцільно використовувати складові принципу надійного фінансового управління та продуктивності: ефективність, економічність, обґрунтованість, законність, достовірність, результативність. Обґрунтовано необхідність запровадження державного фінансового аудиту процесів планування та прогнозування місцевих бюджетів в рамках попереднього оцінювання, що відповідатиме міжнародній практиці. Констатовано цінність постаудиторського моніторингу (follow-up) у забезпеченні ефективності процесу державного фінансового аудиту місцевих бюджетів. Доведено необхідність вдосконалення підходу щодо коректного формулювання рекомендацій, виходячи з владних повноважень та можливостей органів місцевого самоврядування, використовуючи принцип Smart-підходу, а також забезпечення принципу прозорості та публічності під час роботи над результатами звітів з державного фінансового аудиту місцевих бюджетів. Перспективами подальших досліджень є поглиблення методичних підходів до формування рекомендацій за результатами проведення державного фінансового аудиту місцевих бюджетів як в рамках попередніх оцінок (планування та прогнозування), так і в рамках ретроспективного оцінювання (виконання місцевих бюджетів)

Ключові слова

державний фінансовий контроль, державний фінансовий аудит, місцеві бюджети, Smart-цілі, постаудиторський моніторинг

Повний текст:

PDF

Посилання

1.Bardash, S. (2023). Umovy harantuvannya prolonhatsiyi mizhnarodnoyi finansovoyi dopomohy Ukrayin [Conditions for guaranteeing the prolongation of international financial assistance to Ukraine]. Scientific Collection «InterConf», 153, 64-71. Retrieved from https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/3235 [in Ukrainian].

2.Budnyk, L.A., & Holiash, I.D. (2016). Klasyfikatsiia derzhavnoho audytu [Classification of state audit.]. Ekonomika i suspilstvo - Economy and society, 2, 661-665. Retrieved from https://economyandsociety.in.ua/journals/2_ukr/118.pdf [in Ukrainian].

3.Biudzhetnyi kodeks Ukrainy [Budget Code of Ukraine]. zakon1.rada.gov.ua. Retrieved form http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2542-14 [in Ukrainian].

4.Hladchenko L., & Tymchenko O. (2019). Derzhavnyi finansovyi audyt obiednanykh terytorialnykh hromad. Kliuchovi problemy ta shliakhy yikh vyrishennia. Analitychnyi zvit [State financial audit of united territorial communities. Key problems and ways to solve them. Analytical report]. decentralization.gov.ua. Retrieved from https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/520/12.2019_2.pdf [in Ukrainian]

5.Hupalovska, M.B. (2012). Biudzhetnyi kontrol v umovakh rynkovoi ekonomiky Ukrainy [Budget control in the market economy of Ukraine]. Candidate’s thesis. Ternopil [in Ukrainian].

6.Danchevska, I.R. (2017). Derzhavnyi finansovyi kontrol na mistsevomu rivni v umovakh finansovoi detsentralizatsii v Ukraini [State financial control at the local level in the conditions of financial decentralization in Ukraine]. Ekonomika i suspilstvo - Economy and society, 11, 503-507 [in Ukrainian].

7.Danchevska, I.R. (2017). Perspektyvy rozvytku derzhavnoho finansovoho audytu vykonannia mistsevykh biudzhetiv [Prospects for the development of the state financial audit of the implementation of local budgets]. Intelekt – Intelligence, 4, 107-110 [in Ukrainian].

8.Dolbnieva, D.V. (2017). Suchasnyi stan provedennia derzhavnoho finansovoho audytu v Ukraini ta perspektyvy yoho rozvytku [The current state of state financial audit in Ukraine and prospects for its development]. Biznes-Inform - Business-Inform, 11, 328-334 [in Ukrainian].

9.Metodychni rekomendatsii z orhanizatsii ta provedennia derzhavnoho finansovoho audytu vykonannia mistsevykh biudzhetiv, nakaz Holovnoho kontrolno-reviziinoho upravlinnya Ukrainy vid 13.03.2007 roku №50 [Methodological recommendations for the organization and conduct of the state financial audit of the implementation of local budgets, approved by the order of the Main Control and Audit Department of Ukraine dated March 13, 2007 No. 50]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0050501-07#Text [in Ukrainian].

10.Kyrylenko, O.P. (Eds.). Modernizatsiia mistsevykh finansiv Ukrainy v umovakh ekonomichnykh i sotsialnykh transformatsii: Monohrafiia [Modernization of local finances of Ukraine in conditions of economic and social transformations: Monograph]. Ternopil: TNEU, «Ekonomichna dumka». Retrieved from http://library.wunu.edu.ua/files/EVD/dumka09/Modernizacija%20miscevux%20finansiv%20Ykrainu.pdf [in Ukrainian].

11.Pikhotskyi V.F., Rysin V.V., & Liubenko A.M. (2019). Efektyvnist finansovoho kontroliu ta derzhavnoho audytu dlia zabezpechennia finansovo-ekonomichnoi stiikosti derzhavy [Effectiveness of financial control and state audit to ensure financial and economic stability of the state]. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 1(28), 205–215. Retrieved from https://doi.org/10.18371/fcaptp.v1i28.164008 [in Ukrainian].

12.Poriadok provedennia Derzhavnoiu audytorskoiu sluzhboiu, yii mizhrehionalnymy terytorialnymy orhanamy derzhavnoho finansovoho audytu mistsevykh biudzhetiv, postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 12 travnia 2007 roku № 698 [The procedure for conducting state financial audit of local budgets by the State Audit Service and its interregional territorial bodies, Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated May 12, 2007 No. 698]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/698-2007-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

13.Poriadok provedennia inspektuvannia Derzhavnoiu audytorskoiu sluzhboiu, yii mizhrehionalnymy terytorialnymy orhanamy, postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 20 kvitnia 2006 roku №550 [The procedure for conducting inspections by the State Audit Service, its interregional territorial bodies, approved by Resolution No. 550 of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated April 20, 2006]. zakon.rada.gov.ua. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/550-2006-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

14.Riabchuk, O.H., & Hozhulovskyi, S.S. (2020). Obgruntuvannia poniattia «derzhavnyi biudzhetnyi audyt» [Justification of the concept of «state budget audit»]. Derzhava ta rehiony. Seriia: Ekonomika ta pidpryiemnytstvo - State and regions. Series: Economy and entrepreneurship, 2 (113), 70-76. Retrieved from http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2020/2_2020/14.pdf [in Ukrainian].

15.Sysoieva I.M., & Dobizha N.V. (2021). Osoblyvosti zdiisnennia derzhavnoho finansovoho kontroliu v Ukraini [Peculiarities of state financial control in Ukraine]. Investytsii: praktyka ta dosvid - Investments: practice and experience, 18, 12-18 [in Ukrainian].

16.Slobodianyk, Yu.B. (2014). Derzhavnyi audyt v Ukraini: teoriia, metodolohiia, orhanizatsiia [State audit in Ukraine: theory, methodology, organization]. Doctor’s thesis. Odesa [in Ukrainian].

17.Sobkova, N.D. (2013). Derzhavnyi finansovyi kontrol mistsevykh biudzhetiv v umovakh transformatsii biudzhetnykh vidnosyn [State financial control of local budgets in conditions of transformation of budget relations]. Candidate’s thesis. Lviv [in Ukrainian].

18.Sobkova, N.D. (2013). Neobkhidnist finansovoho kontroliu v protsesi planuvannia mistsevykh biudzhetiv v umovakh transformatsiinykh zrushen [The need for financial control in the process of planning local budgets in the conditions of transformational shifts]. Ekonomichnyi analiz - Economic analysis, 13, 188-193 [in Ukrainian].

19.Stefaniuk, I.B.(2012). Obiektyvni zasady provedennia zovnishnoho audytu mistsevykh biudzhetiv [Objective principles of external audit of local budgets]. Finansy Ukrainy - Finances of Ukraine, 6, 8-15 [in Ukrainian].

20.Chornovol, A.O., & Tabenska, Yu.V. (2020). Efektyvnist upravlinskyi dii ta rishen pid chas provedennia derzhavnoho finansovoho audytu mistsevykh biudzhetiv [The effectiveness of management actions and decisions during the state financial audit of local budgets]. Visnyk Chernivetskoho torhovelno-ekonomichnoho instytutu. Ekonomichni nauky - Bulletin of the Chernivtsi Trade and Economic Institute. Economic sciences, 4 (80), 113-125 [in Ukrainian].

21.Shevchenko, N.V. (2011). Mekhanizm otsinky efektyvnosti derzhavnoho finansovoho kontroliu v Ukraini [The mechanism for assessing the effectiveness of state financial control in Ukraine]. Candidate’s thesis. Sumy [in Ukrainian].

22.Auditing the SDGs. INTOSAI Development Initiative. Supporting effective, accountable and inclusive Supreme Audit Institutions. www.idi.no. Retrieved from https://www.idi.no/work-streams/relevant-sais/auditing-sdgs [in English].

23.European Commission, Directorate-General for Budget. Financial regulation applicable to the general budget of the Union : July 2018, Publications Office. data.europa.eu. Retrieved from https://data.europa.eu/doi/10.2761/816722 [in English].

24.NTOSAI. Documents – Open access. www.intosai.org. Retrieved from https://www.intosai.org/documents/open-access [in English].

Пристатейна бібліографія

  1. Бардаш С.В. Умови гарантування пролонгації міжнародної фінансової допомоги Україні. Scientific Collection «InterConf». 2023. №153. С. 64–71. URL: https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/3235 (дата звернення 20.05.2023).
  2. Будник Л.А., Голяш І.Д. Класифікація державного аудиту. Економіка і суспільство. 2016. Випуск 2. С. 661-665. URL: https://economyandsociety.in.ua/journals/2_ukr/118.pdf (дата звернення 10.05.2023).
  3. Бюджетний кодекс України (із змінами та доповненнями) URL: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2542-14 (дата звернення 10.05.2023).
  4. Гладченко Л., Тимченко О. Державний фінансовий аудит об’єднаних територіальних громад. Ключові проблеми та шляхи їх вирішення. Аналітичний звіт. 2019. 44 с. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/520/12.2019_2.pdf (дата звернення 10.05.2023).
  5. Гупаловська М.Б. Бюджетний контроль в умовах ринкової економіки України : дис.. на здобуття наук. ступ. канд.. екон. наук 08.00.08 / Тернопіль, 2012. 241 с.
  6. Данчевська І.Р. Державний фінансовий контроль на місцевому рівні в умовах фінансової децентралізації в Україні. Економіка і суспільство. 2017. №11. С. 503-507.
  7. Данчевська І.Р. Перспективи розвитку державного фінансового аудиту виконання місцевих бюджетів. Інтелект. 2017. №4. С. 107-110.
  8. Долбнєва Д.В. Сучасний стан проведення державного фінансового аудиту в Україні та перспективи його розвитку. Бізнес-Інформ. 2017. №11. С. 328-334.
  9. Методичні рекомендації з організації та проведення державного фінансового аудиту виконання місцевих бюджетів, затверджені наказом ГоловКРУ України від 13.03.2007 року №50. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0050501-07#Text (дата звернення 10.05.2023).
  10. Модернізація місцевих фінансів України в умовах економічних і соціальних трансформацій: Монографія / За ред. О. П. Кириленко. Тернопіль: ТНЕУ, «Економічна думка», 2008. 376 с. URL: http://library.wunu.edu.ua/files/EVD/dumka09/Modernizacija%20miscevux%20finansiv%20Ykrainu.pdf (дата звернення 10.05.2023).
  11. Піхоцький В.Ф., Рисін В.В., Любенко А.М. Ефективність фінансового контролю та державного аудиту для забезпечення фінансово-економічної стійкості держави. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice.  2019. 1(28). С. 205–215. URL: https://doi.org/10.18371/fcaptp.v1i28.164008 (дата звернення 10.05.2023).
  12. Порядок проведення Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами державного фінансового аудиту місцевих бюджетів, затверджений постановою КМУ від 12 травня 2007 року № 698 (зі змінами та доповненнями) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/698-2007-%D0%BF#Text (дата звернення 10.05.2023).
  13. Порядок проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затверджений постановою КМУ від 20 квітня 2006 року №550. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/550-2006-%D0%BF#Text (дата звернення 10.05.2023).
  14. Рябчук О.Г., Гожуловський С.С. Обґрунтування поняття «державний бюджетний аудит». Держава та регіони. Серія: Економіка та підприємництво. 2020. №2 (113). С. 70-76. URL: http://www.econom.stateandregions.zp.ua/journal/2020/2_2020/14.pdf (дата звернення 10.05.2023).
  15. Сисоєва І.М., Добіжа Н.В. Особливості здійснення державного фінансового контролю в Україні. Інвестиції: практика та досвід. 2021. №18. С. 12-18
  16. Слободяник Ю.Б. Державний аудит в Україні: теорія, методологія, організація : дис. на здобуття наук. ступ. докт. екон. наук 08.00.09 / Одеса, 2014. 585 с.
  17. Собкова Н.Д. Державний фінансовий контроль місцевих бюджетів в умовах трансформації бюджетних відносин : автореф. дис.. на здобуття наук. ступ. канд. екон. наук 08.00.08. Львів, 2013. 23 с.
  18. Собкова Н.Д. Необхідність фінансового контролю в процесі планування місцевих бюджетів в умовах трансформаційних зрушень. Економічний аналіз. 2013. Т.13. С. 188-193.
  19. Стефанюк І.Б. Об’єктивні засади проведення зовнішнього аудиту місцевих бюджетів. Фінанси України. 2012. №6. С. 8-15.
  20. Чорновол А.О., Табенська Ю.В. Ефективність управлінський дій та рішень під час проведення державного фінансового аудиту місцевих бюджетів. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки. Чернівці, 2020. Випуск № IV (80). С.113-125.
  21. Шевченко Н.В. Механізм оцінки ефективності державного фінансового контролю в Україні: дис. … канд. екон. наук: спец. 08.00.09 / ДВНЗ «УАБС НБУ». Суми, 2011. 260 с.
  22. Auditing the SDGs. INTOSAI Development Initiative. Supporting effective, accountable and inclusive Supreme Audit Institutions. URL: https://www.idi.no/work-streams/relevant-sais/auditing-sdgs (дата звернення 10.05.2023).
  23. European Commission, Directorate-General for Budget. Financial regulation applicable to the general budget of the Union : July 2018, Publications Office. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2761/816722 (дата звернення 10.05.2023).
  24. INTOSAI. Documents – Open access. URL: https://www.intosai.org/documents/open-access (дата звернення 10.05.2023).

Copyright (c) 2023 В.В.Шалімов, Н.С.Шалімова, І.І. Андрощук