DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2023.9(42).49-57

Нові стратегії менеджменту при цифровій трансформації бізнесу в Україні

Т.І. Грінка, Т.А. Немченко

Про авторів

Т.І. Грінка, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки, менеджменту та комерційної діяльності,Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6931-7319, e-mail: grti2012@gmail.com

Т.А. Немченко, асистент кафедры экономики, менеджмента и коммерческой деятельности, Центральноукраинский национальный технический университет, г. Кропивницкий, Украина, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4914-5134, e-mail: e-mail: tanushka14041989@gmail.com

Анотація

Обґрунтовано значення та роль цифрової трансформації бізнесу та необхідність переорієнтації відповідних систем управління на нові стратегічні орієнтири. Окреслено характер обґрунтованих цифрових змін, які супроводжують економічну діяльність суб’єктів ведення бізнесу. Проведено деталізований критичний аналіз основних стратегічних помилок на шляху до цифрової трансформації бізнесу в Україні: ігнорування дуальності діджиталізації, непріоритетність інвестування у цифрову трансформацію бізнесу, недооцінка клієнтського досвіду, фрагментарність та неувага до вимог сучасності. Підкреслено, що стратегія менеджменту в цифровій трансформації враховує використання цифрових інструментів, даних, аналітики та інших цифрових технологій для покращення бізнес-процесів, взаємодії з клієнтами, розвитку нових продуктів та послуг, оптимізації робочих процесів та забезпечення конкурентної переваги на ринку. Наведена інформація про стан використання інформаційно-комунікаційних технологій на підприємствах України за останні п’ять років. З’ясовано, що простежуються чіткі тенденції цифровізації бізнесу, але розробка ефективної стратегії розвитку в умовах цифрової трансформації економіки залишається основною проблемою для будь-якого підприємства як на мікро-, так і на макрорівнях. Виділено нові стратегії менеджменту, які актуальні в умовах цифрової трансформації бізнес-процесів: стратегія цифрового партнерства, стратегія перетворення бізнес-моделі, стратегія забезпечення кібербезпеки, стратегія аналізу даних. Аргументована роль менеджера, яка є критично важливою при розробці та виборі нових стратегій при цифровій трансформації. Дослідження проблемного поля, сучасних реалій та тенденцій вибору нових стратегій менеджменту в умовах цифрової економіки дозволило сформулювати концептуальні положення реалізації вдалих цифрових трансформацій бізнесу з точки зору стратегічного бачення в напрямку цілеспрямованості та візіїї, аналізу потреб та можливостей, інноваційного підходу, гнучкості та адаптивності, залучення зацікавлених сторін.

Ключові слова

нові стратегії менеджменту, цифрова трансформація бізнесу, стратегічні помилки, цифрові технології, інформаційно-комунікаційні технології, стратегія цифрового партнерства, стратегія перетворення бізнес-моделі, стратегія забезпечення кібербезпеки, стратегія аналізу даних, роль менеджера, концептуальні положення

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Bezus, R.M., & Kriuchko, L.S. (2022). Metodolohichni doslidzhennia stanu vprovadzhennia tsyfrovykh instrumentiv zovnishnoho ta vnutrishnoho marketynhu v silskohospodarskykh kooperatyvakh [Methodological studies of the state of implementation of digital tools for external and internal marketing in agricultural cooperatives]. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia Ekonomichni nauky - Scientific Bulletin of Kherson State University. Series of Economic Sciences, 45, 14-21 [in Ukrainian].

2. Bortnik, A.M. (2020). Tsyfrova transformatsiia biznes-modeli pidpryiemstva [Digital transformation of a company business model]. Stratehiia ekonomichnoho rozvytku Ukrainy- Strategy of economic development of Ukraine, 47, 16–29 [in Ukrainian].

3. Voskoboieva, O.V., & Romashchenko, O.S.(2018). Indeks tsyfrovizatsii yak osnovnyi faktor rozvytku tsyfrovykh tekhnolohii [Digitalisation index as a key factor in the development of digital technologies]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes - Economics. Management. Business, 4 (26), 56-61 [in Ukrainian].

4. Hrytsenko, O.A. (2018). Tsyfrova ekonomika: suchasni vyklyky dlia ekonomistiv ta pravoznavtsiv [Digital economy: modern challenges for economists and lawyers]. Ekonomichna teoriia ta pravo - Economic theory and law, 2 (33), 77–90 [in Ukrainian].

5. Kuprevych, T.C. (2018). Tsyfrovi platformy v svitovii ekonomitsi: suchasni tendentsii i napriamky rozvytku [Digital platforms in the global economy: current trends and directions of development]. Ekonomichnyi visnyk universytetu - Economic Herald of the University, 37/1, 313 [in Ukrainian].

6. Marchuk, O.O. (2018). Tsyfrovyi marketynh yak innovatsiinyi instrument upravlinnia [Digital marketing as an innovative management tool]. Ekonomika i suspilstvo - Economy and society, 17, 296-299 [in Ukrainian].

7. Melnychenko, V. (2019). Tsyfrova transformatsiia: 5 stratehichnykh pomylok biznesu [Digital transformation: 5 strategic business mistakes]. mind.ua. Retrieved from https://mind.ua/openmind/20202022-cifrova-transformaciya-5-strategichnih-pomilok-biznesu [in Ukrainian].

8. Metodolohichni polozhennia derzhavnoho statystychnoho sposterezhennia shchodo vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii na pidpryiemstvakh [Methodological provisions of state statistical observation on the use of information and communication technologies at enterprises] (2022). 415. 37. Retrieved from https://ukrstat.gov.ua/norm_doc/2022/415/415.pdf [in Ukrainian].

9. Poremchuk, Ye. (2021). Chas zmin: z choho biznesu rozpochaty tsyfrovi transformatsii. I yak pidhotuvaty do nykh komandu [Time for change: how businesses can start digital transformation. And how to prepare a team for them]. mind.ua. Retrieved from https://mind.ua/openmind/20223845 chas-zmin-z-chogo-biznesu-rozpochati-cifrovi-transformaciyi [in Ukrainian].

10. Shevchenko, L.S. (2021). Tsyfrova konkurentsiia: novi mozhlyvosti ta novi zahrozy [Digital competition: new opportunities and new threats]. Ekonomichna teoriia ta parvo - Economic theory and law, 2 (45), 11-31. Retrieved from https://cutt.ly/owe1f6L2 [in Ukrainian].

11. Chomu tsyfrovi stratehii zaznaiut nevdachi? [Why do digital strategies fail?]. open.kmbs.ua. Retrieved from: http://open.kmbs.ua/digital-strategies-fail [in Ukrainian].

12. Ringel, M., Zablit, H., Manly, J., & Grassl, F. (2018). How Digital Transforms Innovation Strategy. bcg.com. Retrieved from https://www.bcg.com/publications/2018/most-innovative-companies-2018-how-digital-transforms- strategy.aspx [in English].

Пристатейна бібліографія

  1. Безус Р.М., Крючко Л.С. Методологічні дослідження стану впровадження цифрових інструментів зовнішнього та внутрішнього маркетингу в сільськогосподарських кооперативах. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія Економічні науки. 2022. №45. С.14-21.
  2. Бортнік А. М. Цифрова трансформація бізнес-моделі підприємства. Стратегія економічного розвитку України. 2020. № 47. С. 16–29.
  3. Воскобоєва О. В., Ромащенко О. С. Індекс цифровізації як основний фактор розвитку цифрових технологій. Економіка. Менеджмент. Бізнес. 2018. № 4 (26). С. 56-61.
  4. Гриценко О. А. Цифрова економіка: сучасні виклики для економістів та правознавців. Економічна теорія та право. 2018. № 2 (33). С. 77–90.
  5. Купревич Т.C. Цифрові платформи в світовій економіці: сучасні тенденції і напрямки розвитку. Економічний вісник університету. 2018. Вип. 37/1 С. 313.
  6. Марчук О. О. Цифровий маркетинг як інноваційний інструмент управління. Економіка і суспільство. 2018. Вип. 17. С. 296-299.
  7. Мельниченко В. Цифрова трансформація: 5 стратегічних помилок бізнесу. URL: https://mind.ua/openmind/20202022-cifrova-transformaciya-5-strategichnih-pomilok-biznesu (дата звернення: 30.04.2023)
  8. Методологічні положення державного статистичного спостереження щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій на підприємствах. 28 грудня 2022 року № 415. 37 с. URL: https://ukrstat.gov.ua/norm_doc/2022/415/415.pdf (дата звернення: 1.05.2023)
  9. Поремчук Є. Час змін: з чого бізнесу розпочати цифрові трансформації. І як підготувати до них команду. 30 берез. 2021 р. URL: https://mind.ua/openmind/20223845 chas-zmin-z-chogo-biznesu-rozpochati-cifrovi-transformaciyi (дата звернення: 30.04.2023)
  10. Шевченко Л.С. Цифрова конкуренція: нові можливості та нові загрози. Економічна теорія та право. 2021. №2 (45). С.11-31. URL: https://cutt.ly/owe1f6L2 (дата звернення: 30.05. 2023)
  11. Чому цифрові стратегії зазнають невдачі? URL: http://open.kmbs.ua/digital-strategies-fail/(дата звернення: 1.05. 2023)
  12. Ringel M., Zablit H., Manly J., Grassl F. How Digital Transforms Innovation Strategy. URL: https://www.bcg.com/publications/2018/most-innovative-companies-2018-how-digital-transforms- strategy.aspx. (дата звернення: 25.04. 2023)

Copyright (c) 2023 Т.І. Грінка, Т.А. Немченко