DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2021.7(40).174-184

Сучасний стан та тенденції розвитку вищої освіти в Україні і світі в контексті цифровізації економіки

Хуан Суньхао

Про авторів

Хуан Суньхао, здобувач кафедри економіки, менеджменту та комерційної діяльності, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна

Анотація

У статті розглянуто сучасні тенденції розвитку вищої освіти в Україні та інших країнах світу, включаючи динаміку чисельності закладів вищої освіти, чисельності студентів, їх прийому та випуску, територіальні відмінності щодо чисельності студентів в українських ЗВО в цілому та іноземних студентів. Наведено порівняльну характеристику рівня розвитку вищої освіти та інформаційно-комунікативних технологій за країнами світу (як складових Глобального інноваційного індексу). Зазначено специфічні риси функціонування вищої освіти в умовах дистанційного навчання та поширення цифрових технологій, висвітлено переваги та недоліки змішаного навчання. Обґрунтовано пріоритетні напрями розвитку вищої освіти в умовах цифровізації, які включають тісну взаємодію зі стейкхолдерами, всебічне підвищення якості та практичної спрямованості освітніх послуг, формування культури академічної доброчесності, сприяння трансферу знань, розвитку інтелектуального та емоційного потенціалу, подолання «цифрового розриву», застосування новітніх інформаційно-комунікативних технологій, активізацію наукової та інноваційної діяльності.

Ключові слова

вища освіта, заклад вищої освіти, якість освіти, цифровізація, цифрова технологія, змішане навчання, трансфер знань

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Bazeliuk, O. (2021). Osoblyvosti tsyfrovizatsii vyschoi osvity v suchasnykh umovakh [Peculiarities of digitization of higher education in modern conditions]. Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy – Pedagogical innovations: ideas, realities, perspectives, Issue 2, 37-43 [in Ukrainian].

2. Borovyk, M.V. (2019). Osoblyvosti pidhotovky zdobuvachiv vyschoi osvity v Ukraini [Peculiarities of training of higher education applicants in Ukraine]. Mizhnarodnyj naukovyj zhurnal «Internauka». Seriia: Ekonomichni nauky – International scientific journal «Internauka». Series: Economic Sciences, 7, 15-21 [in Ukrainian].

3. Honcharuk, V.V., Vitenko, V.A., Sobchenko, T.M., & Liul'chak, S.Yu. (2021). Innovatsijni protsesy u vyschij osviti Ukrainy: vrakhuvannia zarubizhnoho dosvidu [Innovative processes in higher education of Ukraine: taking into account foreign experience]. Naukovyj chasopys Natsional'noho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy – Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov. Series 5: Pedagogical sciences: realities and prospects, Issue 80(1), 75-80 [in Ukrainian].

4. Derzhavna sluzhba statystyky Ukrainy: Ofitsijnyj sajt – State Statistics Service of Ukraine: Official site. Retrieved from https://www.ukrstat.gov.ua/ [in Ukrainian].

5. Zakharin, S.V., & Kovalenko, D.I. (2020). Stratehichni oriientyry finansuvannia investytsijnoi ta innovatsijnoi diial'nosti u sferi vyschoi osvity [Strategic guidelines for financing investment and innovation activities in the field of higher education]. Mizhnarodnyj naukovyj zhurnal «Internauka». Seriia: Ekonomichni nauky – International scientific journal «Internauka». Series: Economic Sciences, 1, 93-101 [in Ukrainian].

6. Kuz'mak, O.M., & Kuz'mak, O.I. (2021). Upravlinnia iakistiu vyschoi osvity v Ukraini na shliakhu intehratsii u ievropejs'kyj prostir (dosvid Yevropejs'koho Soiuzu) [Quality management of higher education in Ukraine on the path of integration into the European space (experience of the European Union)]. Naukovi zapysky Natsional'noho universytetu «Ostroz'ka akademiia». Seriia: Ekonomika – Scientific notes of the National University «Ostroh Academy». Series: Economy, 23, 16-21 [in Ukrainian].

7. Levchenko, O.M., & Kryvorotenko, A.V. (2019). Teoretychni pidkhody schodo vyznachennia sutnosti transferu osvitnikh znan' u systemi vyschoi osvity [Theoretical approaches to determining the essence of the transfer of educational knowledge in the system of higher education]. Tsentral'noukrains'kyj naukovyj visnyk. Ekonomichni nauky: zbirnyk naukovykh prats'. Kropyvnyts'kyj: TsNTU – Central Ukrainian scientific bulletin. Economic sciences: a collection of scientific papers. Kropyvnytskyi: CNTU, Issue 2(35), 32 40 [in Ukrainian].

8. Nadvynychna, T.L. (2021). Vprovadzhennia dialohovoi modeli v osvitnij protses zakladiv vyschoi osvity: vyklyky ta perspektyvy [Implementation of the dialogue model in the educational process of higher education institutions: challenges and prospects]. Habitus – Habitus, Issue 29, 82-86 [in Ukrainian].

9. Petrova, Ya.I. (2021). Pidvyschennia efektyvnosti finansuvannia vyschoi osvity: stratehichni oriientyry Ukrainy v umovakh hlobal'nykh vyklykiv [Increasing the efficiency of higher education financing: Ukraine's strategic orientations in the face of global challenges]. Sotsial'no-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy – Socio-economic problems of the modern period of Ukraine, Issue 3, 20-25 [in Ukrainian].

10. Potiuk, I.Ye. (2021). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohij v navchal'nomu seredovyschi zakladiv vyschoi osvity: oflajn ta onlajn formaty [The use of digital technologies in the educational environment of higher education institutions: offline and online formats]. Naukovi zapysky Natsional'noho universytetu «Ostroz'ka akademiia». Seriia: Filolohiia – Scientific notes of the National University «Ostroh Academy». Series: Philology, Issue 11, 219-221 [in Ukrainian].

11. Svyrydiuk, O. (2021). Zmist zmishanoho navchannia u zakladakh vyschoi osvity [Content of blended learning in institutions of higher education]. Zbirnyk naukovykh prats' Umans'koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu – Collection of scientific works of the Uman State Pedagogical University, Issue 4, 120-128 [in Ukrainian].

12. Snisarchuk, I.V. (2019). Sutnist' ta vydy benchmarkinhu marketynhovoho potentsialu zakladiv vyschoi osvity [The essence and types of benchmarking of the marketing potential of higher education institutions]. Mizhnarodnyj naukovyj zhurnal «Internauka». Seriia: Ekonomichni nauky – International scientific journal «Internauka». Series: Economic Sciences, 7, 40-50 [in Ukrainian].

13. Cherkashyn, S.V. (2021). Dual'na osvita v Nimechchyni iak sposib pohlyblennia praktychnoi spriamovanosti vyschoi osvity [Dual education in Germany as a way of deepening the practical orientation of higher education]. Naukovyj chasopys Natsional'noho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy – Scientific journal of the National Pedagogical University named after M.P. Drahomanova. Series 5: Pedagogical sciences: realities and prospects, Issue 84(2), 116-121 [in Ukrainian].

14. Shalimova, N.S., & Mahopets', O.A. (2020). Sotsial'na vidpovidal'nist' v konteksti spryiannia rozvytku liuds'kykh resursiv (rehional'nyj aspekt) [Social responsibility in the context of promoting the development of human resources (regional aspect)]. Korporatyvna sotsial'no-ekolohichna vidpovidal'nist' ta partnerstvo stejkkholderiv zadlia staloho rozvytku: monohrafiia – Corporate social and environmental responsibility and partnership of stakeholders for sustainable development]. I.O. Makarenko (Ed.); Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy, Sums'kyj derzhavnyj universytet. Sumy: SumDU – by General ed. I. O. Makarenko; Ministry of Education and Science of Ukraine, Sumy State University. Sumy: SumDU, 196-213 [in Ukrainian].

15. Yakymchuk, Yu.V. (2021). Praktychni rekomendatsii schodo rozvytku emotsijnoho intelektu u studentiv zakladu vyschoi osvity na zaniattiakh z anhlijs'koi movy [Practical recommendations for the development of emotional intelligence in students of a higher education institution in English language classes]. Habitus – Habitus, Issue 30, 205-209 [in Ukrainian].

16. Global Innovation Index (2021). Tracking Innovation through the COVID-19 Crisis. Retrieved from https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2021.pdf [in English].

17. Levchenko, O., Tkachuk, O., & Tsarenko, I. (2018). The Role of Universities and their Research Work in the Generation of Innovation. Central European Conference in Finance and Economics. Central European Conference in Finance and Economics (CEFE 2018). Technical University of Košice, 606 614 [in English].

Пристатейна бібліографія

  1. 1. Базелюк О. Особливості цифровізації вищої освіти в сучасних умовах. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2021. Вип. 2. С. 37-43.
  2. 2. Боровик М.В. Особливості підготовки здобувачів вищої освіти в Україні. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: Економічні науки. 2019. №7. С. 15-21.
  3. 3. Гончарук В.В., Вітенко В.А., Собченко Т.М., Люльчак С.Ю. Інноваційні процеси у вищій освіті України: врахування зарубіжного досвіду. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 80(1). С. 75-80.
  4. 4. Державна служба статистики України: Офіційний сайт. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 10.11.2021).
  5. 5. Захарін С.В., Коваленко Д.І. Стратегічні орієнтири фінансування інвестиційної та інноваційної діяльності у сфері вищої освіти. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: Економічні науки. 2020. №1. С. 93-101.
  6. 6. Кузьмак О.М., Кузьмак О.І. Управління якістю вищої освіти в Україні на шляху інтеграції у європейський простір (досвід Європейського Союзу). Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Економіка. 2021. №23. С. 16-21.
  7. 7. Левченко О.М., Криворотенко А.В. Теоретичні підходи щодо визначення сутності трансферу освітніх знань у системі вищої освіти. Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки: збірник наукових праць. Кропивницький: ЦНТУ, 2019. Вип. 2 (35). С. 32-40.
  8. 8. Надвинична Т.Л. Впровадження діалогової моделі в освітній процес закладів вищої освіти: виклики та перспективи. Габітус. 2021. Вип. 29. С. 82-86.
  9. 9. Петрова Я.І. Підвищення ефективності фінансування вищої освіти: стратегічні орієнтири України в умовах глобальних викликів. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України. 2021. Вип. 3. С. 20-25.
  10. 10. Потюк І.Є. Використання цифрових технологій в навчальному середовищі закладів вищої освіти: офлайн та онлайн формати. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Філологія. 2021. Вип. 11. С. 219-221.
  11. 11. Свиридюк О. Зміст змішаного навчання у закладах вищої освіти. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2021. Вип. 4. С. 120-128.
  12. 12. Снісарчук І.В. Сутність та види бенчмаркінгу маркетингового потенціалу закладів вищої освіти. Міжнародний науковий журнал «Інтернаука». Серія: Економічні науки. 2019. №7. С. 40-50.
  13. 13. Черкашин С.В. Дуальна освіта в Німеччині як спосіб поглиблення практичної спрямованості вищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Вип. 84(2). С. 116 121.
  14. 14. Шалімова Н.С., Магопець О.А. Соціальна відповідальність в контексті сприяння розвитку людських ресурсів (регіональний аспект). Корпоративна соціально-екологічна відповідальність та партнерство стейкхолдерів задля сталого розвитку: монографія / за заг. ред. І. О. Макаренко; Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет. Суми: СумДУ, 2020. С. 196-213.
  15. 15. Якимчук Ю.В. Практичні рекомендації щодо розвитку емоційного інтелекту у студентів закладу вищої освіти на заняттях з англійської мови. Габітус. 2021. Вип. 30. С. 205-209.
  16. 16. Global Innovation Index 2021. Tracking Innovation through the COVID-19 Crisis. URL: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2021.pdf (Last accessed: 15.11.2021).
  17. 17. Levchenko O., Tkachuk O., Tsarenko I. The Role of Universities and their Research Work in the Generation of Innovation. Central European Conference in Finance and Economics. Central European Conference in Finance and Economics (CEFE 2018). Technical University of Košice, 2018. P. 606-614.

Copyright (c) 2021 Хуан Суньхао