DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2020.5(38).246-262

Дистанційна освіта фахівців туристичного і готельно-ресторанного бізнесу

О.М. Скібіцький, В.О. Липчанський

Про авторів

О.М. Скібіцький, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри методології науки і міжнародної освіти, Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, м. Київ, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0919-7623, e-mail: skibo@ukr.net

В.О. Липчанський, доцент, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри економіки, менеджменту та комерційної діяльності, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3803-0518, e-mail: lindervlad92@gmail.com

Анотація

Досліджено феномен дистанційного навчання у сучасному науково-педагогічному дискурсі. Розкриті базові поняття дистанційної освіти. Визначені особливості організації дистанційного навчання в туристичній і споріднених галузях готельного і ресторанного обслуговування. Проведено аналіз розповсюдження дистанційного навчання в світі. Проаналізовано стан та перспективи організації системи дистанційного навчання фахівців туристичної галузі в Україні. Розглянуті методика проведення дослідження організації дистанційного навчання у вітчизняних ЗВО. Досліджені можливості системи управління навчанням Moodle. Запропоновані напрямки організації дистанційного навчання в процесі вивчення окремих дисциплін студентами ЗВО. Окреслені напрямки впровадження новітніх інноваційних технологій в cистему дистанційної освіти та їх інвестування

Ключові слова

сфера послуг, форми навчання, дистанційна освіта, туристичний бізнес, готельно-ресторання справа. інформаційні технології в освіті, електронний підручник, інтерактивні методи навчання

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Bloshchynsʹkyy, I. H. (2015). Sutnistʹ ta zmist ponyattya «dystantsiyne navchannya» v zarubizhniy ta vitchyznyaniy naukoviy literature [The essence and content of the concept of "distance learning" in foreign and domestic scientific literature]. Visnyk Natsionalʹnoyi akademiyi Derzhavnoyi prykordonnoyi sluzhby Ukrayiny –Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine. Vol.3, 34-38 [in Ukrainian].

2. Borbit, A.V., Mazurkevych, I.V.& Kostinsʹka, O.L. (2018). Vykorystannya systemy dystantsiynoho navchannya E-Science, E-Learning dlya pidvyshchennya kvalifikatsiyi za dystantsiynoyu formoyu navchannya: metodychnyy zbirnyk [The use of distance learning E-Science, E-Learning to improve the skills of distance learning: a methodical collection]. Bila Tserkva : KZVO KOR «Akademiya neperervnoyi osvity» [in Ukrainian].

3. Buynytsʹka, O.P. (2012). Informatsiyni tekhnolohiyi ta tekhnichni zasoby navchannya. [Information technologies and technical means of education]. Kyyiv : TSUL [in Ukrainian].

4. Viki-servis «Osvita» [Wiki-service "Education"]. eduwiki.uran.net. Retrieved from http://www.eduwiki.uran.net [in Ukrainian].

5. Vyshnivsʹkyy, V.V. (2014). Orhanizatsiya dystantsiynoho navchannya. Stvorennya elektronnykh navchalʹnykh kursiv ta elektronnykh testiv [Organization of distance learning. Creation of electronic training courses and electronic tests]. Kyyiv : DUT [in Ukrainian].

6. Dehtyarenko, T. M. (2015). Poshyrennya idey uprovadzhennya informatsiyno-komunikatsiynykh tekhnolohiy u systemu spetsialʹnoyi osvity [Dissemination of ideas for the introduction of information and communication technologies in the system of special education]. Informatsiyni tekhnolohiyi i zasoby navchannya – Information technologies and teaching aids, 2 (46), 11-21 [in Ukrainian].

7. Dzyuba, P. A. (2015). Posibnyk do vyvchennya dystsypliny «Metodyka vykladannya fakhovykh dystsyplin v vyshchiy shkoli» [Manual for the study of the discipline "Methods of teaching professional disciplines in higher education"]. Dnipro : Lira [in Ukrainian].

8. Dystantsiyna osvita: zabezpechennya dostupnosti ta neperervnoyi osvity vprodovzh zhyttya [Distance education: ensuring accessibility and continuing education throughout life ]. E-Learning and University Education-2017: XLII Mizhnarodna naukovo-metodychna konferentsia (m. Poltava, 9–10 lyutoho 2017 roku) – XLII International Scientific and Method Conference (365 p.). Poltava : PUET [in Ukrainian].

9. Dystantsiyne navchannya yak suchasna osvitnya tekhnolohiya [Distance learning as a modern educational technology: materials of the interuniversity webinar] : mizhvuzivsʹkiy vebinar (m. Vinnytsya, 31 bereznya 2017 r.) – Interuniversity Webinar (102 p.). Vinnytsya : VTEI KNTEU [in Ukrainian].

10. Zakonodavstvo Ukrayiny pro turyzm i hotelʹnu spravu: zbirnyk ofitsiynykh tekstiv zakoniv stanom na 1 lyutoho 2012 r. [Legislation of Ukraine on tourism and hotel business: a collection of official texts of laws as of February 1, 2012] Kyyiv: Tsentr uchbovoyi literatury [in Ukrainian].

11. Kelly, É. P. & Frederyk, M. Khess (2013). Bolʹshe, chem rekonstruktsyya: ynnovatsyy v oblasty vyssheho obrazovanyya [More than reconstruction: innovation in higher education]. Hudson Institute Initiative on Future Innovation. inoo.omsu.ru. Retrieved from http://inoo.omsu.ru/588-dvaperevoda-o-mook.html

12. Lytovka, A. (2016). Klasyfikatsiya innovatsiynoyi diyalʹnosti turystychnoho pidpryyemstva. [Classification of innovative activity of a tourist enterprise]. Hlobalʹni ta natsionalʹni problemy ekonomiky, 14, 416-420 [in Ukrainian].

13. Lypchansʹkyy, V. O. & Shvedchykova, T. V. (2015). Vykorystannya khmarnykh tekhnolohiy ta sotsialʹnoho servisu Wiki u navchalʹnomu protsesi [The use of cloud technologies and social service Wiki in the educational process]. Naukovi zapysky KNTU – Scientific notes of KNTU, Vol.17, 123-130 [in Ukrainian].

14. Ly Yuanʹ y Stefan Pauéll (2013). MOOC and open education: Importance for higher education. White Paper . (Vitalina Lapteva, Trns.). Nauchnie zapasks OmHU ym. F. M. Dostoevskoho [in Russian].

15. Lupych, O. O. (2016). Vitchyznyanyy hotelʹnyy operator: sutʹ ta rolʹ u pidvyshchenni efektyvnosti hotelʹnoho hospodarstva [Domestic hotel operator: the essence and role in improving the efficiency of the hotel industry]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ Podilʹsʹkoho derzhavnoho ahrarno-tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky – Collection of scientific works of Podolsk State Agrarian and Technical University. Economic sciences, 24, is. 3, 131-136 [in Ukrainian].

16. Mukoviz, O. P. (2016). Osnovy orhanizatsiyi dystantsiynoho navchannya u systemi neperervnoyi osvity: metodychni rekomendatsiyi [Fundamentals of distance learning in the system of continuing education: guidelines]. Umanʹ : FOP Zhovtyy O. O. [in Ukrainian].

17. Ofytsyalʹnyy sayt élektronnoy platformy Moodle [Official site of the electronic platform Moodle]. docs. moodle. org. Retrieved from https:// docs. moodle. org/ 30/ en/Pedagogy [in Russian].

18. Proekt vnedrenyya vyky-saytov v obrazovanye [Project for the implementation of wiki sites in education]. ru.wikibooks.org.wiki. Retrieved from http://ru.wikibooks.org.wiki [in Russian].

19. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 30.10.2013 № 1518 “Pro zatverdzhennya Vymoh do vyshchykh navchalʹnykh zakladiv ta zakladiv pislyadyplomnoyi osvity, naukovykh, osvitnʹo-naukovykh ustanov, shcho nadayutʹ osvitni posluhy za dystantsiynoyu formoyu navchannya” [Ministry of Education and Science of Ukraine Decree Octovber 30, 2013 N 1518 “On approval of the Requirements to higher educational institutions and institutions of postgraduate education, scientific, educational and scientific institutions that provide educational services by distance learning”] [in Ukrainian].

20. Nakaz MON Ukrayiny vid 25.04.2013 № 466 “Pro zatverdzhennya Polozhennya pro dystantsiyne navchannya” [Ministry of Education and Science of Ukraine Decree of April 04, 2013 N 466 “On approval of the Regulations on distance learning”] [in Ukrainian].

21. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 01.10.2012 № 1060 “Pro zatverdzhennya Polozhennya pro elektronni osvitni resursy Ukrayiny” [Ministry of Education and Science of Ukraine Decree Octovber 01, 2012 N 1060 “On approval of the Regulations on electronic educational resources of Ukraine”] [in Ukrainian].

22. Nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrayiny vid 14.06.2004 № 476 “Pro zatverdzhennya skladovykh haluzevykh standartiv vyshchoyi osvity z napryamu 0504 «Turyzm»” [Ministry of Education and Science of Ukraine Decree June n14, 2004 N 476 “On approval of the constituent industry standards of higher education in the direction of 0504 "Tourism"] [in Ukrainian].

23. Pro skhvalennya Kontseptsiyi Derzhavnoyi tsilʹovoyi prohramy rozvytku turyzmu ta kurortiv na period do 2022 roku [On approval of the Concept of the State target program for the development of tourism and resorts for the period up to 2022], rozporyadzhennya Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 01.08.2013 № 638.

24. Skopenʹ, M.M. (2017). Informatsiyni systemy i tekhnolohiyi v hotelʹno-restorannomu ta turystychnomu biznesi: pidruchnyk [Information systems and technologies in hotel and restaurant and tourism business: a textbook]. Kyyiv : Lira-K [in Ukrainian].

25. Uyddet, S. (2008). Rukovodstvo po kompetentsyyam [Information systems and technologies in hotel and restaurant and tourism business: a textbook]. Moskwa : Yzd-vo HYPPO [in Russian].

26. Barjaktarović, D. (2013). Quality Management in Hospitality. Beograd, Univerzitet Singidunum [in Serbian].

27. Rumble, G. & Harry, K. (2018). The Distance Teaching Universities. London, UK : Routledge [in English].

28. Sánchez-Elvira Paniagua, A. & Simpson, O. (2018). Developing Student Support for Open and Distance Learning: The EMPOWER Project. Journal of Interactive Media in Education, 19, 1-10. [in English].

Пристатейна бібліографія

  1. Блощинський І. Г. Сутність та зміст поняття «дистанційне навчання» в зарубіжній та вітчизняній науковій літературі . Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2015. Вип.3. С. 34-38.
  2. Борбіт А. В., Мазуркевич І. В., Костінська О. Л. Використання системи дистанційного навчання E-Science, Е-Learning для підвищення кваліфікації за дистанційною формою навчання: методичний збірник. Біла Церква : КЗВО КОР «Академія неперервної освіти», 2018. 49 с.
  3. Буйницька О. П. Інформаційні технології та технічні засоби навчання: навч. посіб. Київ : ЦУЛ, 2012. 240 с.
  4. Вікі-сервіс «Освіта». URL: http://www.eduwiki.uran.net (дата звернення: 02.09.2020).
  5. Вишнівський В. В. Організація дистанційного навчання. Створення електронних навчальних курсів та електронних тестів : навч. посібник. Київ: ДУТ, 2014. 140 с.
  6. Дегтяренко Т. М. Поширення ідей упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у систему спеціальної освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. № 2 (46). С. 11-21.
  7. Дзюба П. А. Посібник до вивчення дисципліни «Методика викладання фахових дисциплін в вищій школі». Дніпро : Ліра, 2015. 24 с.
  8. Дистанційна освіта: забезпечення доступності та неперервної освіти впродовж життя. E-Learning and University Education-2017 : матеріали XLIІ Міжн. наук.-метод. конф., 9–10 лютого 2017 року. Полтава : ПУЕТ, 2017. 365 с.
  9. Дистанційне навчання як сучасна освітня технологія : матеріали міжв. вебінару, 31 березня 2017 р.. Вінниця : ВТЕІ КНТЕУ, 2017. 102 с.
  10. Законодавство України про туризм і готельну справу: збірник офіційних текстів законів станом на 1 лютого 2012 р. / упоряд. Ю. І. Руснак. Київ: Центр учбової літератури, 2012. 242 с.
  11. Келли Э. П., Фредерик М. Хесс (2013). Больше, чем реконструкция: инновации в области высшего образования. Hudson Institute Initiative оn Future Innovation. URL: http://inoo.omsu.ru/588-dvaperevoda-o-mook.html (дата звернення: 02.09.2020).
  12. Липчанський В. О., Шведчикова Т. В. Використання хмарних технологій та соціального сервісу Wiki у навчальному процесі. Наукові записки KНТУ. 2015. Вип.17. С. 123-130.
  13. Литовка А. Класифікація інноваційної діяльності туристичного підприємства. Глобальні та національні проблеми економіки. 2016. № 14. С. 416-420.
  14. Ли Юань и Стефан Пауэлл. МООК и открытое образование: значение для высшего образования. Белая книга / пер. Виталина Лаптева, ФИЯ, ОмГУ им. Ф. М. Достоевского, март 2013. С. 3-10. URL: http:// publications. cetis. ac.uk/ 2013/667, CETIS (дата звернення: 62.08.2020)
  15. Лупич О. О. Вітчизняний готельний оператор: суть та роль у підвищенні ефективності готельного господарства. Збірник наукових праць Подільського державного аграрно-технічного університету. Економічні науки. 2016. № 24, ч. 3. С. 131–136.
  16. Муковіз О. П. Основи організації дистанційного навчання у системі неперервної освіти: методичні рекомендації. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2016. 66 с.
  17. Официальный сайт электронной платформы Moodle. URL: https:// docs. moodle. org/ 30/ en/Pedagogy (дата звернення: 07.09.2020)
  18. Проект внедрения вики-сайтов в образование. URL: http://ru.wikibooks.org.wiki (дата звернення: 07.09.2020)
  19. Про затвердження Вимог до вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти, наукових, освітньо-наукових установ, що надають освітні послуги за дистанційною формою навчання: наказ Міністерства освіти і науки України від 30.10.2013 № 1518.
  20. Про затвердження Положення про дистанційне навчання. Наказ МОН України від 25.04.2013 № 466.
  21. Про затвердження Положення про електронні освітні ресурси України: наказ Міністерства освіти і науки України від 01.10.2012 № 1060.
  22. Про затвердження складових галузевих стандартів вищої освіти з напряму 0504 «Туризм»: наказ Міністерства освіти і науки України від 14.06.2004 № 476.
  23. Про схвалення Концепції Державної цільової програми розвитку туризму та курортів на період до 2022 року: розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 638.
  24. Інформаційні системи і технології в готельно-ресторанному та туристичному бізнесі: підручник / М. М. Скопень, М. К. Сукач, О. П. Будя, О. І. Артеменко. Київ: Ліра-К, 2017. 764 с.
  25. Уиддет С. Руководство по компетенциям. Москва : Изд-во ГИППО, 2008. 228 с.
  26. Barjaktarović D. (2013). Upravljanje kvalitetom u hotelijerstvu, Beograd, Univerzitet Singidunum. 115 р.
  27. Rumble G. & Harry K. (2018).The Distance Teaching Universities. London, UK : Routledge. 258 р.
  28. Sánchez-Elvira Paniagua A. & Simpson O. (2018). Developing Student Support for Open and Distance Learning: The EMPOWER Project. Journal of Interactive Media in Education. No19. Pp. 1-10.

Copyright (c) 2020 О.М. Скібіцький, В.О. Липчанський