DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2024.12(45).149-161
Особливості визначення та забезпечення ділової репутації туристичного підприємства
Про авторів
О.А. Сущенко, професор, доктор економічних наук, завідувач кафедри туризму, Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2645-8015, e-mail: helen.sushchenko@gmail.com
С.Д. Чайковський, здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0002-5283-9652, e-mail: 1morshin@gmail.com
Анотація
Статтю присвячено дослідженню особливості визначення та забезпечення ділової репутації туристичних підприємств у сучасних умовах. Репутація є одним із ключових нематеріальних активів компанії, що безпосередньо впливає на її конкурентоспроможність, довіру клієнтів і фінансову стабільність. В умовах глобалізації, цифровізації бізнесу та активного розвитку соціальних медіа управління репутацією стає критично важливим для туристичних підприємств. Розглянуто основні чинники, що впливають на формування ділової репутації, включаючи якість обслуговування, корпоративну соціальну відповідальність, брендинг, комунікаційну стратегію та управління репутаційними ризиками.
Визначено роль цифрових технологій у поширенні інформації про туристичні компанії та необхідність моніторингу відгуків, рейтингів і коментарів у соціальних мережах та онлайн-платформах. Зокрема, акцентовано увагу на використанні сучасних методів оцінювання репутації, таких як аналіз тональності відгуків, рейтингове оцінювання. Досліджено основні виклики, пов’язані з управлінням репутацією туристичних підприємств, серед яких негативні згадки, загрози безпеці клієнтів, ризики у туристичній сфері, зниження привабливості туристичних дестинацій та вплив економічних криз. Запропоновано практичні підходи до формування позитивного іміджу та механізми забезпечення стійкості до репутаційних ризиків. Підкреслено важливість впровадження системи стратегічного управління репутацією, що включає антикризовий менеджмент, комунікаційну політику та використання аналітичних інструментів для оцінювання репутаційного фону компанії.
Результати дослідження свідчать, що ефективне управління репутацією сприяє залученню нових клієнтів, зміцненню довіри серед партнерів та інвесторів, а також підвищенню конкурентоспроможності туристичних підприємств.
Ключові слова
репутація, управління, туризм, туристичне підприємство, бренд, загрози, ризик
Повний текст:
PDF
Посилання
1. Gotz, L. M. (2010). Organizational and economic mechanism for assessing the business reputation of an industrial enterprise: Author's abstract of the dissertation ... Candidate of Economic Sciences: 08.00.04 – Economics and enterprise management (by types of economic activity). Mariupol: Pryazovskyi State Technical University. [in Ukrainian].
2. Zaverbnyi, A., & Lomaha, Yu. (2020). Problems and prospects of reputation management formation by Ukrainian enterprises and organizations to increase their competitiveness. Ekonomika ta Suspilstvo, 22. [in Ukrainian] DOI: 10.32782/2524-0072/2020-22-34.
3. Marmul, L. O. (2010). Methods for assessing business reputation as an intangible asset of an enterprise. Visnyk Kharkivskoho Natsionalnoho Tekhnichnoho Universytetu, 98, 19–25. [in Ukrainian].
4. Starodubtsev, A. (2015). Theoretical and legal foundations of the concept of "business reputation". Naukovyi Chasopys Natsionalnoi Akademii Prokuratury Ukrainy, 2, 92–102. [in Ukrainian].
5. Sushchenko, O. A., Akhmedova, O. O., & Yermakov, I. O. (2023). The impact of reputation on the security of restaurant business enterprises. Tsentralnoukrainskyi Naukovyi Visnyk. Ekonomichni Nauky, 10(43), 88–98. [in Ukrainian] DOI: 10.32515/2663-1636.2023.10(43).88-98.
6. Sushchenko, O., & Kasenkova, K. (2019). Territorial branding as a tool for the development of the tourist and recreational complex. Ekonomichni Innovatsii, 21(2(71)), 139–149. [in Ukrainian]. DOI: 10.31520/ei.2019.21.2(71).139-149.
7. Tkachenko, T. I., Cherneha, O., Hladkyi, O., Bilyk, V., & Losytska, T. (2022). Digitalization as a tool for forming the reputation of a tourist destination. Finansovo-kredytna Diialnist: Problemy Teorii i Praktuky, 1(42), 371–383. [in Ukrainian].
8. Turiianska, M. M., & Penner, V. G. (2009). Structure of enterprise reputation: Monograph. Luhansk: Yantar [in Ukrainian].
9. Foreign tours at Join UP! were booked by about 300,000 Ukrainians this year, the average check increased by 20% (2024). Forbes Ukraine. https://forbes.ua/news/turi-za-kordon-v-join-up-tsogorich-zabronyuvali-blizko-300-000-ukraintsiv-seredniy-chek-zris-na-20-nv-biznes-02122024-25223. [in Ukrainian].
10. Trunina, I. M., & Sushchenko, O. A. (2015). Research of competitive advantages of business entities in globalization conditions. Chasopys Ekonomichnykh Reform, 3(19), 43–49. [in Ukrainian].
11. Cherneha, O. M. (2021). Reputation management of the national tourist destination. Skhidna Yevropa: Ekonomika, Bizness ta Upravlinnia, 2(29), 8–14. http://www.easterneuropeebm.in.ua/journal/29_2021/4.pdf. [in Ukrainian].
12. Shcherbakova, K. V. (2012). Strengthening the business reputation of an industrial enterprise: Dissertation ... Candidate of Economic Sciences: 08.00.04 – Economics and enterprise management (by types of economic activity). Luhansk: Volodymyr Dal East Ukrainian National University. [in Ukrainian].
13. Opendatabot. (n.d.). https://opendatabot.ua/c/38729427. [in Ukrainian].
14. Balmer, J. M. T., & Greyser, S. A. (2006). Corporate marketing: Integrating corporate identity, corporate branding, corporate communications, corporate image, and corporate reputation. European Journal of Marketing, 40(7/8), 730–741. [in English]. DOI: 10.1108/03090560610669964.
15. Benoit, W. L. (1997). Image repair discourse and crisis communication. Public Relations Review, 23(2), 177–186. [in English]. DOI: 10.1016/S0363-8111(97)90023-0.
16. Coombs, W. T. (2007). Protecting organization reputations during a crisis: The development and application of situational crisis communication theory. Corporate Reputation Review, 10(3), 163–176. [in English]. DOI: 10.1057/palgrave.crr.1550049.
17. Fombrun, C. J., & Van Riel, C. B. M. (2004). Fame & fortune: How successful companies build winning reputations. Pearson Education [in English].
18. Gotsi, M., & Wilson, A. M. (2001). Corporate reputation: Seeking a definition. Corporate Communications: An International Journal, 6(1), 24–30. [in English]. DOI: 10.1108/13563280110381189.
19. Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management, 29(3), 458–468. [in English]. DOI: 10.1016/j.tourman.2007.05.011.
20. Sigala, M. (2018). Market formation in the sharing economy: Findings and implications from the sub-economies of Airbnb. Journal of Business Research, 88, 357–369. [in English]. DOI: 10.1016/j.jbusres.2018.07.022.
21. Xiang, Z., Du, Q., Ma, Y., & Fan, W. (2017). A comparative analysis of major online review platforms: Implications for social media analytics in hospitality and tourism. Tourism Management, 58, 51–65. [in English]. DOI: 10.1016/j.tourman.2016.10.001.
Пристатейна бібліографія
- Гоц Л. М. Організаційно-економічний механізм оцінки ділової репутації промислового підприємства: автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Маріуполь: Приазовський державний технічний університет, 2010. 20 c.
- Завербний А., Ломага Ю. Проблеми та перспективи формування репутаційного менеджменту українськими підприємствами і організаціями з метою підвищення їх конкуренції. Економіка та суспільство. 2020. № 22. DOI: 10.32782/2524-0072/2020-22-34.
- Мармуль Л. О. Методи оцінки ділової репутації як нематеріального активу підприємства. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства. 2010. Вип. 98. С. 19–25.
- Стародубцев А. Теоретико-правові засади визначення поняття «ділова репутація». Науковий часопис Національної академії прокуратури України. 2015. № 2. С. 92–102.
- Сущенко О. А., Ахмедова О. О., Єрмаков І. О. Вплив репутації на безпеку підприємств ресторанного господарства. Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. 2023. Вип. 10 (43). С. 88–98. DOI: 10.32515/2663-1636.2023.10(43).88-98.
- Сущенко O., Касенкова K. Територіальний брендинг як інструмент розвитку туристично-рекреаційного комплексу. Економічні інновації. 2019. 21(2(71)). С. 139–149. DOI: 10.31520/ei.2019.21.2(71).139-149.
- Ткаченко Т. І., Чернега О., Гладкий О., Білик В., Лосицька Т. Цифровізація як інструмент формування репутації туристичної дестинації. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики. 2022. № 1 (42). С. 371–383.
- Туріянська М. М., Пеннер В. Г. Структура репутації підприємства: [монографія]. Луганськ: Янтар, 2009. 140 с.
- Тури за кордон в Join UP! цьогоріч забронювали близько 300 000 українців, середній чек зріс на 20%. Forbes. 2024. URL: https://forbes.ua/news/turi-za-kordon-v-join-up-tsogorich-zabronyuvali-blizko-300-000-ukraintsiv-seredniy-chek-zris-na-20-nv-biznes-02122024-25223.
- Труніна І. М., Сущенко О. А. Дослідження конкурентних переваг суб’єктів підприємницької діяльності в умовах глобалізації. Часопис економічних реформ. 2015. № 3 (19). С. 43–49.
- Чернега О. М. Репутаційний менеджмент національної туристичної дестинації. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2021. № 2 (29). С. 8–14. URL: http://www.easterneuropeebm.in.ua/journal/29_2021/4.pdf. (дата звернення: 25.11.2024).
- Щербакова К. В. Зміцнення ділової репутації промислового підприємства: дис. … канд. екон. наук: 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Луганськ: Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, 2012. 220 с.
- Opendatabot. URL: https://opendatabot.ua/c/38729427 (дата звернення: 25.11.2024).
- Balmer, J. M. T., & Greyser, S. A. (2006). Corporate marketing: Integrating corporate identity, corporate branding, corporate communications, corporate image and corporate reputation. European Journal of Marketing, 40(7/8), 730–741. DOI: 10.1108/03090560610669964.
- Benoit, W. L. (1997). Image repair discourse and crisis communication. Public Relations Review, 23(2), 177–186. DOI: 10.1016/S0363-8111(97)90023-0.
- Coombs, W. T. (2007). Protecting organization reputations during a crisis: The development and application of situational crisis communication theory. Corporate Reputation Review, 10(3), 163–176. DOI: 10.1057/palgrave.crr.1550049.
- Fombrun, C. J., & Van Riel, C. B. M. (2004). Fame & Fortune: How Successful Companies Build Winning Reputations. Pearson Education.
- Gotsi, M., & Wilson, A. M. (2001). Corporate reputation: Seeking a definition. Corporate Communications: An International Journal, 6(1), 24–30. DOI: 10.1108/13563280110381189.
- Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management, 29(3), 458–468. DOI: 10.1016/j.tourman.2007.05.011.
- Sigala, M. (2018). Market formation in the sharing economy: Findings and implications from the sub-economies of Airbnb. Journal of Business Research, 88, 357–369. DOI: 10.1016/j.jbusres.2018.07.022.
- Xiang, Z., Du, Q., Ma, Y., & Fan, W. (2017). A comparative analysis of major online review platforms: Implications for social media analytics in hospitality and tourism. Tourism Management, 58, 51–65. DOI: 10.1016/j.tourman.2016.10.001.
Copyright (c) 2024 О.А. Сущенко, С.Д. Чайковський
Особливості визначення та забезпечення ділової репутації туристичного підприємства
Про авторів
О.А. Сущенко, професор, доктор економічних наук, завідувач кафедри туризму, Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2645-8015, e-mail: helen.sushchenko@gmail.com
С.Д. Чайковський, здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти Харківський національний економічний університет ім. С. Кузнеця, м. Харків, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0002-5283-9652, e-mail: 1morshin@gmail.com
Анотація
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
1. Gotz, L. M. (2010). Organizational and economic mechanism for assessing the business reputation of an industrial enterprise: Author's abstract of the dissertation ... Candidate of Economic Sciences: 08.00.04 – Economics and enterprise management (by types of economic activity). Mariupol: Pryazovskyi State Technical University. [in Ukrainian].
2. Zaverbnyi, A., & Lomaha, Yu. (2020). Problems and prospects of reputation management formation by Ukrainian enterprises and organizations to increase their competitiveness. Ekonomika ta Suspilstvo, 22. [in Ukrainian] DOI: 10.32782/2524-0072/2020-22-34.
3. Marmul, L. O. (2010). Methods for assessing business reputation as an intangible asset of an enterprise. Visnyk Kharkivskoho Natsionalnoho Tekhnichnoho Universytetu, 98, 19–25. [in Ukrainian].
4. Starodubtsev, A. (2015). Theoretical and legal foundations of the concept of "business reputation". Naukovyi Chasopys Natsionalnoi Akademii Prokuratury Ukrainy, 2, 92–102. [in Ukrainian].
5. Sushchenko, O. A., Akhmedova, O. O., & Yermakov, I. O. (2023). The impact of reputation on the security of restaurant business enterprises. Tsentralnoukrainskyi Naukovyi Visnyk. Ekonomichni Nauky, 10(43), 88–98. [in Ukrainian] DOI: 10.32515/2663-1636.2023.10(43).88-98.
6. Sushchenko, O., & Kasenkova, K. (2019). Territorial branding as a tool for the development of the tourist and recreational complex. Ekonomichni Innovatsii, 21(2(71)), 139–149. [in Ukrainian]. DOI: 10.31520/ei.2019.21.2(71).139-149.
7. Tkachenko, T. I., Cherneha, O., Hladkyi, O., Bilyk, V., & Losytska, T. (2022). Digitalization as a tool for forming the reputation of a tourist destination. Finansovo-kredytna Diialnist: Problemy Teorii i Praktuky, 1(42), 371–383. [in Ukrainian].
8. Turiianska, M. M., & Penner, V. G. (2009). Structure of enterprise reputation: Monograph. Luhansk: Yantar [in Ukrainian].
9. Foreign tours at Join UP! were booked by about 300,000 Ukrainians this year, the average check increased by 20% (2024). Forbes Ukraine. https://forbes.ua/news/turi-za-kordon-v-join-up-tsogorich-zabronyuvali-blizko-300-000-ukraintsiv-seredniy-chek-zris-na-20-nv-biznes-02122024-25223. [in Ukrainian].
10. Trunina, I. M., & Sushchenko, O. A. (2015). Research of competitive advantages of business entities in globalization conditions. Chasopys Ekonomichnykh Reform, 3(19), 43–49. [in Ukrainian].
11. Cherneha, O. M. (2021). Reputation management of the national tourist destination. Skhidna Yevropa: Ekonomika, Bizness ta Upravlinnia, 2(29), 8–14. http://www.easterneuropeebm.in.ua/journal/29_2021/4.pdf. [in Ukrainian].
12. Shcherbakova, K. V. (2012). Strengthening the business reputation of an industrial enterprise: Dissertation ... Candidate of Economic Sciences: 08.00.04 – Economics and enterprise management (by types of economic activity). Luhansk: Volodymyr Dal East Ukrainian National University. [in Ukrainian].
13. Opendatabot. (n.d.). https://opendatabot.ua/c/38729427. [in Ukrainian].
14. Balmer, J. M. T., & Greyser, S. A. (2006). Corporate marketing: Integrating corporate identity, corporate branding, corporate communications, corporate image, and corporate reputation. European Journal of Marketing, 40(7/8), 730–741. [in English]. DOI: 10.1108/03090560610669964.
15. Benoit, W. L. (1997). Image repair discourse and crisis communication. Public Relations Review, 23(2), 177–186. [in English]. DOI: 10.1016/S0363-8111(97)90023-0.
16. Coombs, W. T. (2007). Protecting organization reputations during a crisis: The development and application of situational crisis communication theory. Corporate Reputation Review, 10(3), 163–176. [in English]. DOI: 10.1057/palgrave.crr.1550049.
17. Fombrun, C. J., & Van Riel, C. B. M. (2004). Fame & fortune: How successful companies build winning reputations. Pearson Education [in English].
18. Gotsi, M., & Wilson, A. M. (2001). Corporate reputation: Seeking a definition. Corporate Communications: An International Journal, 6(1), 24–30. [in English]. DOI: 10.1108/13563280110381189.
19. Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management, 29(3), 458–468. [in English]. DOI: 10.1016/j.tourman.2007.05.011.
20. Sigala, M. (2018). Market formation in the sharing economy: Findings and implications from the sub-economies of Airbnb. Journal of Business Research, 88, 357–369. [in English]. DOI: 10.1016/j.jbusres.2018.07.022.
21. Xiang, Z., Du, Q., Ma, Y., & Fan, W. (2017). A comparative analysis of major online review platforms: Implications for social media analytics in hospitality and tourism. Tourism Management, 58, 51–65. [in English]. DOI: 10.1016/j.tourman.2016.10.001.
Пристатейна бібліографія
- Гоц Л. М. Організаційно-економічний механізм оцінки ділової репутації промислового підприємства: автореф. дис. … канд. екон. наук: 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Маріуполь: Приазовський державний технічний університет, 2010. 20 c.
- Завербний А., Ломага Ю. Проблеми та перспективи формування репутаційного менеджменту українськими підприємствами і організаціями з метою підвищення їх конкуренції. Економіка та суспільство. 2020. № 22. DOI: 10.32782/2524-0072/2020-22-34.
- Мармуль Л. О. Методи оцінки ділової репутації як нематеріального активу підприємства. Вісник Харківського національного технічного університету сільського господарства. 2010. Вип. 98. С. 19–25.
- Стародубцев А. Теоретико-правові засади визначення поняття «ділова репутація». Науковий часопис Національної академії прокуратури України. 2015. № 2. С. 92–102.
- Сущенко О. А., Ахмедова О. О., Єрмаков І. О. Вплив репутації на безпеку підприємств ресторанного господарства. Центральноукраїнський науковий вісник. Економічні науки. 2023. Вип. 10 (43). С. 88–98. DOI: 10.32515/2663-1636.2023.10(43).88-98.
- Сущенко O., Касенкова K. Територіальний брендинг як інструмент розвитку туристично-рекреаційного комплексу. Економічні інновації. 2019. 21(2(71)). С. 139–149. DOI: 10.31520/ei.2019.21.2(71).139-149.
- Ткаченко Т. І., Чернега О., Гладкий О., Білик В., Лосицька Т. Цифровізація як інструмент формування репутації туристичної дестинації. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики. 2022. № 1 (42). С. 371–383.
- Туріянська М. М., Пеннер В. Г. Структура репутації підприємства: [монографія]. Луганськ: Янтар, 2009. 140 с.
- Тури за кордон в Join UP! цьогоріч забронювали близько 300 000 українців, середній чек зріс на 20%. Forbes. 2024. URL: https://forbes.ua/news/turi-za-kordon-v-join-up-tsogorich-zabronyuvali-blizko-300-000-ukraintsiv-seredniy-chek-zris-na-20-nv-biznes-02122024-25223.
- Труніна І. М., Сущенко О. А. Дослідження конкурентних переваг суб’єктів підприємницької діяльності в умовах глобалізації. Часопис економічних реформ. 2015. № 3 (19). С. 43–49.
- Чернега О. М. Репутаційний менеджмент національної туристичної дестинації. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2021. № 2 (29). С. 8–14. URL: http://www.easterneuropeebm.in.ua/journal/29_2021/4.pdf. (дата звернення: 25.11.2024).
- Щербакова К. В. Зміцнення ділової репутації промислового підприємства: дис. … канд. екон. наук: 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). Луганськ: Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, 2012. 220 с.
- Opendatabot. URL: https://opendatabot.ua/c/38729427 (дата звернення: 25.11.2024).
- Balmer, J. M. T., & Greyser, S. A. (2006). Corporate marketing: Integrating corporate identity, corporate branding, corporate communications, corporate image and corporate reputation. European Journal of Marketing, 40(7/8), 730–741. DOI: 10.1108/03090560610669964.
- Benoit, W. L. (1997). Image repair discourse and crisis communication. Public Relations Review, 23(2), 177–186. DOI: 10.1016/S0363-8111(97)90023-0.
- Coombs, W. T. (2007). Protecting organization reputations during a crisis: The development and application of situational crisis communication theory. Corporate Reputation Review, 10(3), 163–176. DOI: 10.1057/palgrave.crr.1550049.
- Fombrun, C. J., & Van Riel, C. B. M. (2004). Fame & Fortune: How Successful Companies Build Winning Reputations. Pearson Education.
- Gotsi, M., & Wilson, A. M. (2001). Corporate reputation: Seeking a definition. Corporate Communications: An International Journal, 6(1), 24–30. DOI: 10.1108/13563280110381189.
- Litvin, S. W., Goldsmith, R. E., & Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management, 29(3), 458–468. DOI: 10.1016/j.tourman.2007.05.011.
- Sigala, M. (2018). Market formation in the sharing economy: Findings and implications from the sub-economies of Airbnb. Journal of Business Research, 88, 357–369. DOI: 10.1016/j.jbusres.2018.07.022.
- Xiang, Z., Du, Q., Ma, Y., & Fan, W. (2017). A comparative analysis of major online review platforms: Implications for social media analytics in hospitality and tourism. Tourism Management, 58, 51–65. DOI: 10.1016/j.tourman.2016.10.001.
Copyright (c) 2024 О.А. Сущенко, С.Д. Чайковський