DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2024.12(45).137-148

Управління бізнес-культурою у торгівлі та ресторанному бізнесі з позицій мотиваційного менеджменту та соціальної відповідальності

М.В. Семикіна, Г.В. Савеленко, А.В. Семикіна

Про авторів

М.В. Семикіна, професор, доктор економічних наук, професор кафедри економіки, підприємництва та готельно-ресторанної справи, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6995-1267 e-mail:SemikinaMV@i.ua

Г.В. Савеленко, кандидат технічних наук, доцент кафедри економіки, підприємництва та готельно-ресторанної справи, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9310-6223, e-mail: grigoriy.savelenko@gmail.com

А.В. Семикіна, кандидат економічних наук, підприємець, м. Одеса, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0919-7623, e-mail:a.semikina@gmail.com

Анотація

Стаття присвячена визначенню напрямів вдосконалення управління бізнес-культурою на основі інтеграції мотиваційного менеджменту та соціальної відповідальності. Досліджено та систематизовано наукові підходи до вивчення управління бізнес-культурою. З позицій сформованого автором комплексного підходу обґрунтовано переваги запропонованого визначення управління бізнес-культурою: це є цілеспрямований процес створення, підтримки та розвитку системи цінностей, норм поведінки, переконань та символів, що поділяються працівниками організації та спрямовані на досягнення її стратегічних цілей, враховуючи потреби і мотивованість персоналу, принципи соціальної відповідальності. Шляхом аналізу визначено сучасні тенденції управління бізнес-культурою. З’ясовано, що бізнес-культура зазнає значних змін під впливом глобалізації, соціально-культурних, економічних, політико-правових, технологічних чинників, змін у цінностях суспільства. Здійснено систематизацію та аналіз ключових проблем в управлінні бізнес-культурою на підприємствах торговельного та ресторанного бізнесу. Обґрунтовано роль мотиваційного менеджменту та соціальної відповідальності для поліпшення бізнес-культури. Розкрито механізм синергії взаємовпливу мотиваційного менеджменту і корпоративної соціальної відповідальності в системі управління бізнес-культурою. Це створює для торговельного і ресторанного бізнесу низку переваг, включаючи підвищення мотивації персоналу, покращення іміджу та репутації, зміцнення зв'язку з громадою, що несе економічні та репутаційні зиски для підприємств. Розроблено практичні рекомендації та напрями вдосконалення управління бізнес-культурою на основі інтеграції мотиваційного менеджменту та соціальної відповідальності, які мають практичне значення для підвищення ефективності торговельного та ресторанного бізнесу.

Ключові слова

управління бізнес-культурою, торгівля, ресторанний бізнес, фактори впливу, мотиваційний менеджмент, соціальна відповідальність.

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Bezzubko, B., Polozhentsev, D., & Akopov, S. (2024). Directions for improving corporate social responsibility of national business. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi, 3(21). [in Ukrainian]. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-3(21)-17-28

2. Bondaruk, M. V. (2023). Social responsibility of business in crisis conditions. Problemy suchasnykh transformatsii. Seria: pravo, publichne upravlinnia ta administruvannia, 10. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.54929/2786-5746-2023-10-02-18

3. Vasylyk, S., Yurchenko, H., & Maistrenko, O. (2024). Management ethics: responsible leadership and business stability. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, 2(30). [in Ukrainian]. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-2(30)-388-399

4. Hakova, M. (2024). Motivational monitoring of the needs of hotel and restaurant staff. Stalyi rozvytok ekonomiky, 1(48), 344-350. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-48-47

5. Derzhak, N. O., Kantsur, I. H., & Snizhko, Yu. I. (2024). Formation of emotional components of the “impression economy” in the hotel and restaurant business. Efektyvna ekonomika, 6. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.6.67

6. Dolhova, L. I. (2023). Corporate social responsibility: current global trends. Efektyvna ekonomika, 5. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.5.33

7. Kohut, M., Stetsiv, I., & Sodoma, R. (2024). Professional ethics in marketing and etiquette of modern business as a guarantee of economic security of the enterprise. Ekonomika ta suspilstvo, 68. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-75

8. Kozlova, I. (2023). Corporate culture management: conceptualization of the concept in modern conditions. Naukovi innovatsii ta peredovi tekhnolohii, 7(21). [in Ukrainian]. https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-7(21)-117-129

9. Kulchytskyi, I. (2024). Social responsibility of business. Ekonomika ta suspilstvo, 69. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-8

10. Mamii, K. V. (2024). Corporate social responsibility as a component of modern business models. Suchasni naukovi pohliady na reformuvannia ekonomichnoi systemy: teorii ta propozytsii. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.36059/978-966-397-366-1-27

11. International standard. Social responsibility (SA8000). (2007). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0015697-07#Text [in Ukrainian]

12. Khymych, I. H., Kuzhda, T. I., & Yuryk, N. Ye. (2023). Business culture: types of models of organizational culture of an enterprise. Problemy suchasnykh transformatsii, Seriia: ekonomika ta upravlinnia, 7. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-04-01

13. Shvydanenko, H., & Shvydanenko, O. (2024). Corporate ethics in the context of global challenges and ensuring economic growth of business. Ekonomika ta suspilstvo, 61. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-124

14. Yukhnov, B., & Malinnikov, P. (2023). Culture of business relations as a form of increasing the efficiency of interaction between enterprises: a practical aspect. Adaptive management theory and practice economics, 16(32). [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33296/2707-0654-16(32)-12

Пристатейна бібліографія

  1. Беззубко Б., Положенцев Д., Акопов С. Напрями вдосконалення корпоративної соціальної відповідальність національного бізнесу. Актуальні питання у сучасній науці. 2024. № 3(21). URL: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-3(21)-17-28.
  2. Бондарук М. В. Соціальна відповідальність бізнесу в кризових умовах. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: право, публічне управління та адміністрування. 2023. № 10. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5746-2023-10-02-18.
  3. Василик С., Юрченко Г., Майстренко О. Етика управління: відповідальне керівництво та стабільність бізнесу. Наукові інновації та передові технології. 2024. № 2(30). URL: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-2(30)-388-399.
  4. Гакова М. Мотиваційний моніторинг потреб персоналу готельно-ресторанних підприємств. Сталий розвиток економіки. 2024. № 1(48). С. 344–350. URL: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-48-47.
  5. Держак Н. О., Канцур І. Г., Сніжко Ю. І. Формування емоційних складових “економіки вражень” в готельно-ресторанному бізнесі. Efektyvna ekonomika. 2024. № 6. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.6.67.
  6. Долгова Л. І. Корпоративна соціальна відповідальність: сучасні світові тренди. Efektyvna ekonomika. 2023. № 5. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2023.5.33.
  7. Когут М., Стеців І., Содома Р. Професійна етика в маркетингу та етикет сучасного бізнесу, як запорука економічної безпеки підприємства. Економіка та суспільство. 2024. № 68. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-68-75.
  8. Козлова І. Управління корпоративною культурою: концептуалізація поняття в сучасних умовах. Наукові інновації та передові технології. 2023. № 7(21). URL: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-7(21)-117-129.
  9. Кульчицький І. Соціальна відповідальність бізнесу. Економіка та суспільство. 2024. № 69. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-69-8.
  10. Мамій К. В. Корпоративна соціальна відповідальність як складова сучасних бізнес-моделей компаній. Сучасні наукові погляди на реформування економічної системи: теорії та пропозиції. 2024. URL: https://doi.org/10.36059/978-966-397-366-1-27.
  11. Міжнародний стандарт. Соціальна відповідальність (SA8000) : Стандарт Ред. вид. від 01.10.2007. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0015697-07#Text (дата звернення: 5.12.2024).
  12. Химич І. Г., Кужда Т. І., Юрик Н. Є. Бізнес-культура: типи моделей організаційної культури підприємства. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2023. № 7. URL: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2023-7-04-01.
  13. Швиданенко Г., Швиданенко О. Корпоративна етика у контексті глобальних викликів та забезпечення економічного зростання бізнесу. Економіка та суспільство. 2024. № 61. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-61-124.
  14. Юхнов Б., Малінніков П. Культура бізнес-відносин як форма підвищення ефективності взаємодії між підприємствами: практичний аспект. Adaptive management theory and practice economics. 2023. Т. 16, № 32. URL: https://doi.org/10.33296/2707-0654-16(32)-12.

Copyright (c) 2024 М.В. Семикіна, Г.В. Савеленко, А.В. Семикіна