DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2024.12(45).237-243

Інноваційні підходи до корпоративного управління в Україні: вплив штучного інтелекту та використання розвідувальних аналітичних інструментів

Т.І.Грінка

Про авторів

Т.І.Грінка , доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки, менеджменту та комерційної діяльності, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6931-7319, e-mail:grti2012@gmail.com

Анотація

Стаття присвячена вивченню переваг та викликів, з якими стикаються компанії при впровадженні інноваційних технологій. Метою дослідження є аналіз впливу штучного інтелекту та розвідувальних аналітичних інструментів на корпоративне управління в Україні, а також розробка рекомендацій щодо впровадження інноваційних підходів для підвищення ефективності управлінських процесів, адаптації до нестабільного середовища та забезпечення конкурентоспроможності підприємств. Досліджено, як штучний інтелект допомагає оптимізувати бізнес-процеси, покращити прийняття рішень і персоналізувати послуги для клієнтів. Беручи до уваги сучасні тенденції у корпоративному управлінні, проведено SWOT-аналіз використання штучного інтелекту в діяльності підприємств корпоративного типу. У статті також висвітлено важливість підготовки персоналу та інтеграції нових технологій у вже існуючі структури. Зазначено, що для успішного впровадження технологій потрібно: проведення аудиту внутрішніх процесів для визначення потреб у автоматизації та аналітиці; визначення цілей і стратегій; вибір інструментів і технологій; побудова інфраструктури даних; інтеграція ШІ в корпоративні процеси; розвиток компетенцій персоналу; управління змінами; дотримання норм захисту даних; розробка механізмів регулярного моніторингу ефективності впроваджених рішень. Обґрунтовано, що для того, щоб інноваційні підходи, зокрема, використання штучного інтелекту та аналітики, мали позитивний вплив на розвиток корпоративного управління, в дослідженні зроблені висновки про необхідність забезпечення комплексного підходу, що включає не лише технологічні інвестиції, але й стратегічне управління змінами, розвиток компетенцій співробітників та належне регулювання з боку держави. Визначено перспективи подальших досліджень у галузі етики використання ШІ, а також розвитку нових технологічних платформ. Стаття підкреслює важливість врахування специфічних потреб українських компаній при адаптації до цифрових змін. Загалом, дослідження сприяє розумінню того, як інноваційні підходи можуть підвищити ефективність корпоративного управління в умовах сучасного бізнес-середовища.

Ключові слова

корпоративне управління, штучний інтелект, розвідувальні аналітичні інструменти, інноваційні підходи, управлінські процеси

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Zavrazhnyi K. Yu. (2023) The use of artificial intelligence and the impact of digitalization on the sustainable development of corporate business. Akademichni vizii, 26.1-13. [in Ukrainian].

2. Kuziomko V., & Buranhulova V. (2021) Possibilities of using artificial intelligence in the activities of modern enterprises. Ekonomika ta suspilstvo. № 32 [in Ukrainian] https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-67

3. Lisova R. M. (2019) Impact of digitalization on business models: stages and tools of digital transformation. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Mizhnarodni ekonomichni vidnosyny ta svitove hospodarstvo. 24 (2). 114–118. [in Ukrainian] http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2019_24%282%29__24

4. Neseniuk A. (2023, June 14) Trillion dollar potential. McKinsey released a major study on the future economy of artificial intelligence. Forbes tells the most important things. Forbes Ukraine. https://forbes.ua/innovations/potentsial-na-trilyoni-dolariv-mckinsey-vipustila-68-storinok-doslidzhennya-pro-maybutnyu-ekonomiku-shtuchnogo-intelektu-forbes-perekazue-naygolovnishe-14062023-14199 [in Ukrainian].

5. Nikitin Yu. O., & Kulchytskyi O. I. (2019) Digital paradigm as the basis of definitions: digital business, digital enterprise, digital transformation. Marketynh i tsyfrovi tekhnolohii. (Vol. 3). 4. 77–87. https://mdtopu.com.ua/index.php/mdt/article/view/86 [in Ukrainian]

6. Smoliak Yu. Yu., & Kholodnytska A. V. (2024) Artificial intelligence in enterprise management: transformation of the manager's role in Industry 4.0. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia. 11. https://reicst.com.ua/pmt/article/view/2024-11-04-12/2024-11-04-1286 [in Ukrainian].

7. Tomakh V. V., Sihaieva T. Ye., & Martynenko M. V. (2023) Digital transformation of Ukrainian enterprise management in the context of sustainable development: innovative solutions, creative technologies. Akademichni vizii. 18. [in Ukrainian]. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7840221

8. Digital economy and society index 2020. (2020) Thematic chapters. https://eufordigital.eu/wpcontent/uploads/2020/06/DESI2020ThematicchaptersFullEuropeanAnalysis.pdf [in English].

Пристатейна бібліографія

  1. Завражний К.Ю. Використання штучного інтелекту та вплив цифровізації на сталий розвиток корпоративного бізнесу. Академічні візії, 2023. Випуск 26. С.1-13.
  2. Кузьомко В., Бурангулова В. Можливості використання штучного інтелекту в діяльності сучасних підприємств. Економіка та суспільство. 2021. № 32. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-32-67.
  3. Лісова Р. М. Вплив діджиталізації на бізнес-моделі: етапи та інструменти цифрової трансформації. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2019. № 24 (2). С. 114– 118. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuumevcg_2019_24%282%29__24 (дата звернення 13.12.24).
  4. Несенюк А. Потенціал на трильон доларів. McKinsey випустила велике дослідження про майбутню економіку штучного інтелекту. Forbes переказує найголовніше . Forbes Ukraine 14.06.2023. URL: https://forbes.ua/innovations/potentsial-na-trilyoni-dolariv-mckinsey-vipustila-68-storinok-doslidzhennya-pro-maybutnyu-ekonomiku-shtuchnogo-intelektu-forbes-perekazue-naygolovnishe-14062023-14199 (дата звернення 15.12.2024).
  5. Нікітін Ю. О., Кульчицький О. І. Цифрова парадигма як основа визначень: цифровий бізнес, цифрове підприємство, цифрова трансформація. Маркетинг і цифрові технології. 2019. Т. 3. № 4. С. 77–87. URL: https://mdtopu.com.ua/index.php/mdt/article/view/86 (дата звернення: 12.12.2024).
  6. Смоляк Ю. Ю. , Холодницька А. В. Штучний інтелект в управлінні підприємством: трансформація ролі менеджера в індустрії 4.0. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. №11. 2024. URL: https://reicst.com.ua/pmt/article/view/2024-11-04-12/2024-11-04-1286 (дата звернення: 12.12.2024).
  7. Томах В. В., Сігаєва Т. Є., Мартиненко М. В. Цифрова трансформація управління підприємствами України у контексті сталого розвитку:інноваційні рішення, креативні технології. Академічні візії. 2023. № 18. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7840221
  8. Digital economy and society index 2020. Thematic chapters. URL: https://eufordigital.eu/wpcontent/uploads/2020/06/DESI2020ThematicchaptersFullEuropeanAnalysis.pdf (дата звернення: 12.12.2024).

Copyright (c) 2024 Т.І.Грінка