DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2024.12(45).162-177

Управління бізнес-процесами в готельно-ресторанній справі

М.В. Бугаєва, О.В. Малихін, Я.В. Гринько

Про авторів

М.В. Бугаєва, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки, підприємництва та готельно-ресторанної справи Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7460-9279, e-mail: bmw87forever@gmail.com

О.В. Малихін, викладач циклової комісії економіки підприємства та організації виробництва, Фаховий коледж приватного закладу вищої освіти «Центральноукраїнський інноваційний біотехнологічний університет», м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0004-8011-0986, e-mail: sashkor984@gmail.com

Я.В. Гринько, викладач циклової комісії економіки підприємства та організації виробництва, Фаховий коледж приватного закладу вищої освіти «Центральноукраїнський інноваційний біотехнологічний університет», м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0007-0147-0433 e-mail: grinko.yaroslaw@gmail.com

Анотація

Мета статті полягає у комплексному аналізі та вдосконаленні управління бізнес-процесами в готельно-ресторанній справі з урахуванням сучасних викликів, зокрема глобальних та національних економічних, соціальних та технологічних змін. У статті розглянуто вплив війни на готельно-ресторанну індустрію, зокрема визначено, що бойові дії призвели до значних втрат у готельно-ресторанному бізнесі як у кількісному, так і у фінансовому вимірі. Виокремлено ключові фактори зовнішнього середовища, які впливають на конкурентоспроможність галузі та її здатність протистояти наслідкам війни. Визначено, що управління бізнес-процесами в готельно-ресторанній справі є комплексною діяльністю, яка спрямована на ефективне планування, організацію, реалізацію та контроль усіх операційних процесів у готелях та ресторанах. Метою управління бізнес-процесами в готельно-ресторанній справі є досягнення ефективної координації усіх операційних і управлінських дій, що відбуваються в організації. Сформовано класифікацію бізнес-процесів у готельно-ресторанній галузі, згідно якої вони поділяються на основні, допоміжні, розвитку, управління. Відповідно до розглянутої класифікації бізнес-процесів запропоновано авторські моделі управління, що забезпечують адаптацію бізнесу до нестабільних умов, підвищення конкурентоспроможності та стійкості підприємств у галузі, а також оптимізацію їх діяльності для досягнення довгострокового успіху. Важливим є інтеграція сучасних технологій, впровадження інновацій і стратегічне управління для досягнення довгострокового успіху. Сформульовані і обґрунтувати ключові принципи управління бізнес-процесами в готельно-ресторанному бізнесі, зокрема це клієнтоорієнтованість, контроль якості та маркетингова стратегія. Відтак, доведено, що для досягнення стійкого розвитку готельно-ресторанного бізнесу необхідно зосередитися на інтеграції інновацій в усі бізнес-процеси, особливо в управлінні взаємодією з клієнтами та контролю якості.

Ключові слова

управління бізнес-процесами, готельно-ресторанний бізнес, адаптація бізнес-моделей, економічна нестабільність, інновації, конкурентоспроможність, розвиток бізнесу, стійкість підприємств, підвищення ефективності

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Bakalo, N., & Gryshko, V. (2020). Features of business process management and modeling in tourism enterprises. Ekonomika i rehion, 4(79), 54-61. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.26906/EiR.2020.4(79).2165

2. The impact of COVID-19 on the economic situation of the hotel and restaurant business. (2024). http://eforum.lntu.edu.ua/index.php/ekonomichnyy_forum/article/view/295/283 [in Ukrainian].

3. The hotel business in Ukraine suffered serious losses due to the pandemic – hoteliers. (2024). https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/3172330-ocinka-vplivu-covid19-na-gotelnu-industriu-ukraini.html [in Ukrainian].

4. Diakonova, A., Trishin, F., & Korotich, O. (2021). Business process reengineering as a modern tool for the successful development of the restaurant business. Ekonomika ta suspilstvo, (29). [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-28

5. Kushniruk, V.S., Velychko, O.V., & Koval, O.D. (2023). Business process management in the hotel and restaurant business. Ekonomika ta suspilstvo, 47. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-65

6. Lutsiak, V.V., Poliova, O.L., Stavska, Y.V., & Mostenska, T.H. (2019). Business process management in the hotel and restaurant business. Vinnytsia: VNAU [in Ukrainian].

7. Melnychenko, S.V., & Sheienkova, K.A. (2015). Business process management in tourism. Kyiv: Kyiv National Trade and Economic University [in Ukrainian].

8. Morhulets, O.B., & Nyshenko, O.V. (2023). Hotel and restaurant business of Ukraine in pre-war, wartime, and post-war periods. Industriia turyzmu i hostynnosti v Tsentralnii ta Skhidnii Yevropi, 8, 88–96 [in Ukrainian].

9. Morhulets, O.B., & Vofsi, P.V. (2023). Problems of development of hotel and restaurant business in Ukraine. The XXXIV International Scientific and Practical Conference "Current and Youth Ways of Solving the Problems of World Science". European Conference, 115–118 [in Ukrainian].

10. Motza, A.A., Shevchuk, S.M., & Sereda, N.M. (2022). Prospects for post-war recovery of the tourism sector in Ukraine. Ekonomika ta suspilstvo, (41). [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-31

11. Pavliuk, S.I. (2023). Organization of business processes in the hotel and restaurant business. Elektronne naukove fakhove vydannia z ekonomichnykh nauk «Modern Economics», (38), 117-124. https://modecon.mnau.edu.ua/issue/38-2023/pavliuk.pdf [in Ukrainian].

12. Plotnikova, M.F., Yakobchuk, V.P., Khodakivskyi, Ye.I., Voitenko, A.B., & Kolesnykova, M.S. (2022). State policy for the realization of Ukraine’s tourism potential. Investytsii: praktyka ta dosvid, 3, 102-112 [in Ukrainian].

13. Popova, S.Yu., Slashcheva, A.V., Simakova, O.O., Pusikova, O.A., & Pshinnik, V.O. (2020). Innovative approaches to modeling business processes of hotel and restaurant enterprises. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu, 5, 151-155. http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2021/01/29-20.pdf [in Ukrainian].

14. Rumiantseva, I.B., & Mendela, I.Ya. (2024). Hotel industry of Ukraine in wartime conditions. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: ekonomika ta upravlinnia, 11. https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-11-12-02 [in Ukrainian].

15. Sivashenko, T.V., & Panasiuk, I.P. (2019). Theoretical principles of business process management in restaurant enterprises. Pryazovskyi ekonomichnyi visnyk, 3(14), 231-236. http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/3_14_uk/40.pdf [in Ukrainian].

16. Three strategies for business adaptation to wartime conditions. (2022). Kyivstar Business Hub. https://hub.kyivstar.ua/articles/try-strategiyi-adaptacziyi-biznesu-do-umov-vijny [in Ukrainian].

17. Turchiniak, M., & Prymak, A. (2023). The impact of the COVID-19 pandemic on the hotel and restaurant industry of Ukraine. Ekonomika ta suspilstvo, (47). [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-29

18. Yurynets, Z.V., Baida, B.F., & Biriukova, Yu.A. (2023). Strategic business potential management of hotel and restaurant enterprises. Ekonomika ta suspilstvo, 58 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-58-97

19. How to develop business in Ukraine in 2023. (2023). InProject HUB. https://inproject.org/ukrayinskiybiznes-pid-chas-viynu/ [in Ukrainian].

20. Yakushev, O. (2020). Innovative technologies in business process management of hotel, restaurant, and tourism services enterprises. Restorannyi i hotelnyi konsaltynh. Innovatsii, 3(2), 195-208. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.31866/2616-7468.3.2.2020.219696

21. Chang, H-F., Wu, S-H., Chen, J., & Ke, C-H. (2021). Evaluating business model for hotel industry by Grey-TOPSIS. Journal of Risk and Financial Management, 14(12), 606. [in English]. https://doi.org/10.3390/jrfm14120606

22. Davydova, O.Yu. (2018). Innovative management of the development of enterprises of hotel and restaurant industry: methodology, theory, and practice. Kharkiv: Ivanchenka I.S. [in English].

23. Euchner, J. (2021). Introducing a new business model: The Business Model Pyramid. Lean Startup in Large Organizations, 75-98. [in English]. https://doi.org/10.4324/9780429433887-7

24. Krstic, B., Kahrovic, E., & Stanisic, T. (2015). Business process management in hotel industry: a proposed framework for operating processes. Ekonomika, 61(4), 21-34. https://www.ekonomika.org.rs/en/PDF/ekonomika/2015/clanci4/3.pdf [in English].

25. Porter, M.E. (1985). Competitive Advantage: Creating & Sustaining Superior Performance. New York, NY: The Free Press. http://resource.1st.ir/PortalImageDb/ScientificContent/182225f9-188a-4f24-ad2a-05b1d8944668/Competitive%20Advantage.pdf [in English].

26. The impact of COVID-19 on the economic situation of the hotel and restaurant business. (2024). http://eforum.lntu.edu.ua/index.php/ekonomichnyy_forum/article/view/295/283 [in English].

27. The hotel business in Ukraine suffered serious losses due to the pandemic – hoteliers. (2024). https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/3172330-ocinka-vplivu-covid19-na-gotelnuindustriu-ukraini.html [in English].

28. Valsamidis, S., Maditinos, D., & Mandilas, A. (2019). Innovative Business Models in Tourism Industry. INNODOCT 2022. International Conference on Innovation, Documentation and Education. [in English]. https://doi.org/10.4995/INN2019.2019.10146

29. Wang, T-C., Huang, C-Y., Huang, S-L., & Lee, J-Y. (2021). Priority weights for predicting the success of hotel sustainable business models. Sustainability, 13(24), 14-32. https://doi.org/10.3390/su132414032 [in English].

Пристатейна бібліографія

  1. Бакало Н., Гришко В. Особливості управління та моделювання бізнес-процесів туристичних підприємств. Економіка і регіон. 2020. Т. 4(79). С. 54–61. DOI: https://doi.org/10.26906/EiR.2020.4(79).2165.
  2. Вплив COVID-19 на економічне становище готельно-ресторанного бізнесу. URL: http://eforum.lntu.edu.ua/index.php/ekonomichnyy_forum/article/view/295/283 (дата звернення: 15.11.2024).
  3. Готельний бізнес в Україні зазнав серйозних збитків через пандемію – готельєри. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/3172330-ocinka-vplivu-covid19-na-gotelnu-industriu-ukraini.html (дата звернення: 15.11.2024).
  4. Д’яконова А., Трішин, Ф., Коротич О. Реінжиніринг бізнес-процесів як сучасний інструмент успішного розвитку ресторанного господарства. Економіка та суспільство. 2021. (29). DOI:https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-28.
  5. Кушнірук В.С., Величко О.В., Коваль О.Д. Управління бізнес-процесами в готельно-ресторанному бізнесі. Економіка та суспільство. 2023. Випуск 47. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-65.
  6. Луцяк В.В., Польова О.Л., Ставська Ю.В., Мостенська Т.Г. Управління бізнес-процесами в ГРС: навч. посіб. Вінниця: ВНАУ, 2019. 331 с.
  7. Мельниченко С.В., Шеєнкова К.А. Управління бізнес-процесами в туризмі: монографія. Київ: Київ. нац. торг.-екон. ун-т, 2015. 264 с.
  8. Моргулець О.Б., Нишенко О.В. Готельно-ресторанний бізнес України у довоєнний, воєнний та післявоєнний період. Індустрія туризму і гостинності в Центральній та Східній Європі. 2023. № 8. С. 88–96.
  9. Моргулець О.Б., Вофсі П.В. Проблеми розвитку готельно-ресторанного бізнесу в Україні. Current and youth ways of solving the problems of world science:The XXXIV International Scientific and Practical Conference. European Conference. 2023. С. 115–118.
  10. Моца А.А., Шевчук С.М., Середа Н.М. Перспективи післявоєнного відновлення сфери туризму в Україні. Економіка та суспільство. 2022. № 41. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-41-31.
  11. Павлюк С.І. Організація бізнес-процесів у готельно-ресторанному бізнесі. Електронне наукове фахове видання з економічних наук «Modern Economics». 2023. №38. 117-124. URL: https://modecon.mnau.edu.ua/issue/38-2023/pavliuk.pdf (дата звернення: 20.11.2024)
  12. Плотнікова М.Ф., Якобчук В.П., Ходаківський Є.І., Войтенко А.Б., Колесникова М.С. Державна політика реалізації туристичного потенціалу України. Інвестиції: практика та досвід. 2022. № 3. С. 102–112.
  13. Попова С.Ю., Слащева А.В. Сімакова О.О., Пусікова О.А., Пшиннік В.О. Інноваційні підходи до моделювання бізнес-процесів підприємств готельно-ресторанного господарства. Вісник Хмельницького національного університету. 2020. № 5. С. 151-155. URL: http://journals.khnu.km.ua/vestnik/wp-content/uploads/2021/01/29-20.pdf (дата звернення: 13.11.2024).
  14. Румянцева І.Б., Мендела І.Я. Готельна індустрія України в умовах воєнного часу. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2024. № 11. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2 024-11-12-02.
  15. Cівашенко Т.В., Панасюк І.П. Теоретичні засади управління бізнес-процесами у підприємствах ресторанного господарства. Приазовський економічний вісник. 2019. Випуск 3(14). С. 231-236. URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/3_14_uk/40.pdf (дата звернення: 14.11.2024)
  16. Три стратегії адаптації бізнесу до умов війни. Kyivstar Business Hub. 2022. URL: https://hub.kyivstar.ua/articles/try-strategiyi-adaptacziyi-biznesu-do-umov-vijny (дата звернення: 18.11.2024).
  17. Турчиняк М., Примак, А. Вплив пандемії Covid-19 на готельно-ресторанну індустрію України. Економіка та суспільство. 2023. (47). URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-47-29.
  18. Юринець З.В., Байда Б.Ф., Бірюкова Ю.А. Управління стратегічним бізнес-потенціалом підприємств готельно-ресторанного господарства. Економіка та суспільство. 2023. № 58. DOI: https://doi.org/10.32782/2 524-0072/2023-58-97.
  19. Як розвивати бізнес в Україні у 2023 році. InProject HUB. 2023. URL: https://inproject.org/ukrayinskiybiznes-pid-chas-viynu/ (дата звернення: 19.11.2024).
  20. Якушев O. Інноваційні технології в управлінні бізнес-процесами підприємств сфери готельно-ресторанних та туристичних послуг. Ресторанний і готельний консалтинг. Інновації. 2020. 3(2). С. 195-208. https://doi.org/10.31866/2616-7468.3.2.2020.219696.
  21. Chang H-F., Wu S-H., Chen J., Ke C-H. Evaluating Business Model for Hotel Industry by Grey-TOPSIS. Journal of Risk and Financial Management. 2021. № 14, 12, p. 606. DOI: https://doi.org/10.3390/jrfm14120606.
  22. Davydova O.Yu. Innovative management of the development of enterprises of hotel and restaurant industry: methodology, theory and practice. Kharkiv: Ivanchenka I.S., 2018.
  23. Euchner J. Introducing a New Business Model: The Business Model Pyramid. Lean Startup in Large Organizations.2021. P. 75–98. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429433887-7.
  24. Krstic B., Kahrovic E., Stanisic T. Business process management in hotel industry: a proposed framework for operating processes. Ekonomika. 2015. 61(4):21-34. 21-34. URL: https://www.ekonomika.org.rs/en/PDF/ekonomika/2015/clanci4/3.pdf (дата звернення: 19.11.2024).
  25. Porter M.E. Competitive Advantage: Creating & Sustaining Superior Performance. New York, NY : The Free Press. 1985. URL: http://resource.1st.ir/PortalImageDb/ScientificContent/182225f9-188a-4f24-ad2a-05b1d8944668/Competitive%20Advantage.pdf (дата звернення: 20.11.2024).
  26. The impact of COVID-19 on the economic situation of the hotel and restaurant business. http://eforum.lntu.edu.ua/index.php/ekonomichnyy_forum/article/view/295/283 (дата звернення: 15.11.2024).
  27. The hotel business in Ukraine suffered serious losses due to the pandemic – hoteliers. https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/3172330-ocinka-vplivu-covid19-na-gotelnuindustriu-ukraini.html (дата звернення: 15.11.2024).
  28. Valsamidis S., Maditinos D., Mandilas A. Innovative Business Models in Tourism Industry. INNODOCT 2022. International Conference on Innovation, Documentation and Education. 2019. DOI: https://doi.org/10.4995/INN2019.2019.10146.
  29. Wang T-C., Huang C-Y., Huang S-L., Lee J-Y. Priority Weights for Predicting the Success of Hotel Sustainable Business Models. Sustainability. 2021. 13 (24), pp. 14-32. DOI: https://doi.org/10.3390/su132414032.

Copyright (c) 2024 М.В. Бугаєва, О.В. Малихін, Я.В. Гринько