DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2024.11(44).18-26

Креативні моделі прийняття рішень в системі стратегічного управління розвитком сільськогосподарських підприємств

Р.І. Жовновач, О.В. Шаталов

Про авторів

Р.І. Жовновач, професор, доктор економічних наук, завідувач кафедри економічної теорії, маркетингу та економічної кібернетики, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6758-3421, e-mail:ruslanaz1977@gmail.com

О.В. Шаталов, здобувач третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет», м. Дніпро, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4889-6275, e-mail: shatalovmalik31@gmail.com

Анотація

Статтю присвячено дослідженню теоретичних підходів та практичних засад формування моделей прийняття рішень в системі стратегічного управління (СУ). Метою публікації є дослідження особливостей використання моделей СУ на прикладі діяльності сільськогосподарськими підприємствами (СП) України. Досліджено передумови переходу підприємств до практики стратегічного управління сільськогосподарськими підприємствами (СУСП), вимоги до запровадження на них цілісних моделей управління, перешкоди, що стоять на шляху їхнього ефективного використання. Наводяться аргументи на користь постійного оновлення інструментарію формування моделей СУ, які здатне задовольнити потреби СП у реалізації проактивного підприємницького стилю управління за умов постійних динамічних змін зовнішнього середовища, особливостей господарювання у зайнятій ринковій ніші, генерування обмежень у сфері реалізування бізнес-стратегії. Доводиться висунута гіпотеза про те, що запропонований підхід здатен у повній мірі забезпечити ефективне використання власних ресурсів СП, забезпечити досягнення недоступних конкурентам економічних переваг та виживання у довгостроковій перспективі. У роботі наводиться класифікація типів та різновидів моделей СУСП за сферами та функціями діяльності, ключовими напрямами використання ресурсів розвитку, притаманною підприємствам ринковою поведінкою, різновидами ринкової активності, доступними конкурентними перевагами, масштабами діяльності. Детально описується система запровадження СУ, яка грунтується на реалізації інноваційних методологічних підходів до багаторівневого позиціонування СП з точки зору запровадження на ньому стратегічного планування як, по-перше, корпорації/квазікорпорації, по-друге, сукупності фахових підрозділів, що опікуються виконання виокремлених відносно автономних управлінських функцій, по-третє, сукупності бізнес-процесів центрів фінансової відповідальності (прибутку). Описуються процедури стратегічного аналізу СП як трирівневої структури, вплив на яку здійснює сукупність чинників макросередовища непрямого впливу, мезосередовища безпосереднього впливу, мікросередовища виробничої діяльності. Сформульовано перспективи подальших наукових досліджень у сферах розроблення пропозицій щодо конкретизації та максимального наповнення окремих елементів моделі прийняття рішень у системі СУСП; розроблення числових моделей оцінювання впливу окремих технічних компонентів процесу стратегічного планування на прийняття рішень у системі СУ; розширення переліку та кількісного визначення враховуваних у процесі СУ факторів макро-, мезо- та мікрорівнів формування; розширення засобів проведення SWOT-аналізу внутрішнього середовища господарювання; системи показників вимірювання ефективності реалізування СУСП .

Ключові слова

модель прийняття рішень, стратегічне управління, стратегічне планування, управління підприємством сфери аграрного виробництва

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Andriichuk, V., & Sas, I. (2017). Concentration in the agrarian sphere of the economy: problematic aspects. Kyiv: KNEU [in Ukrainian].

2. Gudzynskyi, O. (1994). Management in the agribusiness system. Kyiv: Urozhai [in Ukrainian].

3. Yevchuk, L. (2012). Modern paradigm of competition and formation of competitive advantages by agricultural producers, Ekonomist, 2012, 2, 21-23 [in Ukrainian].

4. Larina, Y., & Zavalnyuk, K. (2019). Marketing strategies for the growth of agrarian formations. Kyiv: TsUL [in Ukrainian].

5. Malik, M., & Shpykuliak, O. (2017). Development of agrarian entrepreneurship in conditions of institutional transformations, Ekonomika APK, 2, 5-16 [in Ukrainian].

6. Mahmudov, H., & Oliinyk, A. (2013). Efficiency of milk production: analysis of the current state and ways of development, Ahrosvit, 9, 9-12 [in Ukrainian].

7. Stepanenko, N., & Volkova, I. (2022). Information system for the development of marketing solutions in the commodity policy of agribusiness enterprises, Ekonomika ta suspilstvo, 44. [in Ukrainian]. https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1876/1808

8. Ulianchenko, O., Yevchuk, L., & Gutorova I. (2011). Competitiveness of agricultural enterprises and strategic aspects of its formation. Kharkiv: Virovets A.P. “Apostroph”. [in Ukrainian]

9. Bea, F., & Haas, J. (2019). Srtategisches Management. München: UVK/Konstanz [In German].

10. Britzelmaier, B. (2020). Controlling: Grundladen, Praxis, Handlungsfelder. Wiesbaden: Pierson [in German].

11. Ewert, R., Wagenhofer, A., & Rolfing-Bastian, A. (2023). Interne Unternehmenrechnung. Berlin: Springer Lehrbuch [in German].

12. Frentrup, M., Heyder, M., & Theuvsen, L. Risikomanagement in der Landwirtschaft. https://cms.rentenbank.de/export/sites/rentenbank/dokumente/Nachdruck_LeitfadenRisikomanagement_23112011_final.pdf [in German].

13. Hinterhuber, H. (2015). Strategische Unternehmensführung: Das Gesamtmodell für nachhaltige Wertsteigerung. Berlin: Erich Schmidt Verlag [in German].

14. Hungenberg, H. (2014). Strategisches Management in Unternehmen: Ziele-Prozesse- Verfahren. Wiesbaden: Springer Gabler [in German].

15. Kreikebaum, H., Gilbert, D., & Behnam, V. (2018). Strategisches Management. Stuttgart: Kohlhammer [in German].

16. Müller-Stewens, G., Lechner, C., Kreutzer, M., & Stonig, J. (2024). Strategisches Management: Wie strategische Initiativen zum Wandel führen. Stuttgart: Schäffer Poeschel [in German].

17. Scherm, E., & Julmi, C. (2019). Strategisches Management: Theorie, Entscheidung, Reflexion. Berlin: De Gruyter Oldenbourg [In German].

18. Weber, J., &Scähffer, U. (2020). Einführung in das Controlling. Stuttgart: Schäffer-Poeschel Verlag [in German].

19. Welge, M., & Eulerich, M. (2021). Corporate-Governance-Management: Theorie und Praxis der guten Unternehmensführung. Wiesbaden: Springer Gabler [in German].

20. Welge, M., Al-Laham, A., & Eulerich, M. (2017). Srtategisches Management: Grundladen – Prozess – Implementierung. Wiesbaden: Springer Fachmedien GmbH [in German].

21. Wöhe, G., Kaiser, H., & Döring, U. (2023). Einführung in die allgemeine Betriebswirtschaftslehre. München: Verlag Franz Vahler [in German].

22. Wolf, J. (2020). Organisation, Management, Unternehmensführung: Theorien, Praxisbeispiele und Kritik. Wiesbaden: Gabler Verlag [in German].

Пристатейна бібліографія

1. Андрійчук В.Г., Сас І.С. Концентрація в аграрній сфері економіки: проблемні аспекти: монографія. Київ: КНЕУ, 2017. 300 с.

2. Гудзинський О.Д. Менеджмент у системі агробізнесу. Київ: Урожай, 1994. 240 с.

3. Євчук Л. Сучасна парадигма конкуренції та формування сільськогосподарськими товаровиробниками конкурентних переваг. Економіст. 2012. № 2. С. 21-23.

4. Ларіна Я.С., Завальнюк К.С. Маркетингові стратегії зростання аграрних формувань: монографія. Київ: ЦУЛ, 2019. 278 с.

5. Малік М.Й., Шпикуляк О.Г. Розвиток аграрного підприємництва в умовах інституціональних трансформацій. Економіка АПК. 2017. № 2. С. 5-16.

6. Махмудов Х.З., Олійник А.С. Ефективність виробництва молока: аналіз сучасного стану та шляхи розвитку. Агросвіт. № 9. 2013. С. 9-12.

7. Степаненко Н., Волкова І. Інформаційна система розробки маркетингових рішень в товарній політиці підприємств сфери агробізнесу. Економіка та суспільство. 2022. № 44. URL: http:// economyandsociety.in.ua/index.php/journal/article/download/1876/1808 (дата звернення 23.04.2024).

8. Ульянченко О.В., Евчук Л.А., Гуторова І.В. Конкурентоспроможність сільськогосподарських підприємств та стратегічні аспекти її формування. Харків: Віровець А.П. “Апостроф”, 2011. 340 с.

9. Bea F., Haas J. [Management]: Srtategisches Management. 10. Aufl. München: UVK/Konstanz, 2019. 645 p.

10. Britzelmaier B. Controlling: Grundladen, Praxis, Handlungsfelder. 3. aktualisierte Aufl. Wiesbaden: Pierson, 2020. 630 p.

11. Ewert R., Wagenhofer A., Rolfing-Bastian A. Interne Unternehmenrechnung. 9. Auflage. Berlin: Springer Lehrbuch, 2023. 716 p.

12. Frentrup M., Heyder M., Theuvsen L. Risikomanagement in der Landwirtschaft. 47 р. URL: https://cms.rentenbank.de/export/sites/rentenbank/dokumente/Nachdruck_LeitfadenRisikomanagement_23112011_final.pdf. (дата звернення: 30.01.2024)

13. Hinterhuber H. Strategische Unternehmensführung: Das Gesamtmodell für nachhaltige Wertsteigerung, 9. völlig neu bearbeitete Auflage. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2015. 366 p.

14. Hungenberg H. Strategisches Management in Unternehmen: Ziele-Prozesse- Verfahren. 8. Aufl. Wiesbaden: Springer Gabler, 2014. 616 p.

15. Kreikebaum H., Gilbert D., Behnam V. [Management]: Strategisches Management. 8. überarbeitete Auflage. Stuttgart: Kohlhammer, 2018. 362 p.

16. Müller-Stewens G., Lechner C., Kreutzer M., Stonig J. Strategisches Management: Wie strategische Initiativen zum Wandel führen. 6. aktualisierte Auflage. Stuttgart: Schäffer Poeschel, 2024. 700 p.

17. Scherm E., Julmi C. Strategisches Management: Theorie, Entscheidung, Reflexion. Berlin: De Gruyter Oldenbourg, 2019. 319 p.

18. Weber J., Scähffer U. Einführung in das Controlling. 16, überarbeitete und aktualisierte Auflage. Stuttgart: Schäffer-Poeschel Verlag, 2020. 582 p.

19. Welge M., Al-Laham A., Eulerich M. Srtategisches Management: Grundladen – Prozess – Implementierung. 7. Aufl. Wiesbaden: Springer Fachmedien GmbH, 2017. 981 p.

20. Welge M., Eulerich M. Corporate-Governance-Management: Theorie und Praxis der guten Unternehmensführung. 3. Aufl. Wiesbaden: Springer Gabler, 2021. 383 p.

21. Wöhe G., Kaiser H., Döring U. Einführung in die allgemeine Betriebswirtschaftslehre. 28. uberarbaitete und aktualisierte Auflage. Munchen: Verlag Franz Vahler, 2023. 950 p.

22. Wolf J. Organisation, Management, Unternehmensführung: Theorien, Praxisbeispiele und Kritik. 6 Aufl. Wiesbaden: Gabler Verlag, 2020. 713 p.


Copyright (c) 2024 Р.І. Жовновач, О.В. Шаталов