DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2023.10(43).178-187

Особливості антикризового управління продуктовим портфелем машинобудівних підприємств в умовах критичного обмеження ресурсів

Л.В. Галушко, І.О. Андрощук

Про авторів

Л.В. Галушко, аспірант кафедри економіки, менеджменту та комерційної діяльності, Центральноукраїнський національний технічний університет, м.Кропивницький, Україна, ORCID: https://orcid.org/0009-0005-6255-0774, e-mail: leonidgalushko@gmail.com

І.О. Андрощук, доцент, кандидат економічних наук, доцент кафедри економіки, менеджменту та комерційної діяльності, Центральноукраїнський національний технічний університет, м. Кропивницький Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2232-8061, e-mail: ilonka.tsarenko@gmail.com

Анотація

У статті розглянуто особливості антикризового управління продуктовим портфелем машинобудівних підприємств в умовах критичного обмеження ресурсів. Визначено ключові проблеми функціонування машинобудівних підприємств України в умовах військової агресії, серед яких такі як: майже одномоментна втрата частини ключового персоналу в зв'язку з мобілізацією для захисту країни; різке зростання собівартості внаслідок дії різноманітних чинників, зокрема: зростання логістичних витрат та власне строків логістичних операцій; втрати частини ключових постачальників та внаслідок цього перехід на менш ефективні технологічні процеси; зростання цін на матеріальні ресурси; неможливість підтримання виробничих запасів та незавершеного виробництва на рівні, необхідному для забезпечення ритмічного процесу виробництва продукції. Встановлено, що найбільш значущою проблемою виступає критичне обмеження кількості ресурсів (трудових, матеріальних, фінансових), які підприємство може залучити для виконання замовлень споживачів продукції вчасно і в повному обсязі. Метою статті виступає визначення актуальної методології оптимізації продуктового портфелю машинобудівного підприємства в умовах критичного обмеження ресурсів. За своєю сутністю дана методологія має бути одним з елементів антикризового менеджменту виробничих підприємств галузі машинобудування в умовах воєнного стану. Встановлено, що продуктовий портфель за своєю природою має бути унікальним та залежить від змін внутрішнього та зовнішнього середовища підприємства. Важливим питанням для формування критеріїв оцінки продукту є визначення сторін, зацікавлених у продукті, серед яких основними є споживач та саме підприємство. В межах статті визначено набір ключових критеріїв, які доречно використовувати при побудові продуктового портфелю. В результаті чого, сформульовано методологію оптимізації продуктового портфелю машинобудівного підприємства в умовах критичного обмеження ресурсів. Здійснено апробацію пропонованої методології на прикладі машинобудівного заводу ПрАТ “Гідросила АПМ” (м. Кропивницький, Україна). Як наслідок, доведено її ефективність та результативність.

Ключові слова

продуктовий портфель, оптимізація, обмеження ресурсів, антикризове управління, машинобудівні підприємства

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Verba, V.A., & Lishhynsjka, V.V. (2014). Optymizacija tovarnogho portfelja jak chynnyk pidvyshhennja ekonomichnoji efektyvnosti vyrobnychogho pidpryjemstva [Product portfolio optimization as a factor in increasing the economic efficiency of a production enterprise]. Problemy ekonomiky - Problems of the economy, no. 4, 262-268 [in Ukrainian].

2. Voit, D.S. (2014). Stratehii vdoskonalennia asortymentnoi polityky torhovo-vyrobnychykh obiednan [Strategies for improving the assortment policy of trade and production associations]. Kultura narodov Prychernomoria - Culture of the peoples of the Black Sea region, no. 273, 210-214. Retrieved from http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/93219 [in Ukrainian].

3. Kubyshyna, N.S. (2010). Metodyka rozrobky stratehichnoho naboru tovariv na promyslovomu rynku [The methodology of developing a strategic set of goods on the industrial market]. Ekonomichnyi visnyk NTUU «KPI» - Economic Bulletin of the National Technical University of Ukraine «Kyiv Polytechnic Institute». Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/evkpi/2010/7.Mark/33_ kpi_2010_7.pdf [in Ukrainian].

4. Makarenko, N.O. (2018). Optymizatsiia formuvannia tovarnoho portfelia yak instrumenta upravlinnia tovarnym asortymentom ta nomenklaturoiu [Optimizing the formation of a product portfolio as a tool for managing product assortment and nomenclature]. Skhidna Yevropa: ekonomika, biznes ta upravlinnia - Eastern Europe: Economy, Business and Management. no. 2(13), 107-113. Retrieved from http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/13_2018/20.pdf[in Ukrainian].

5. Mohylova, A.Iu. & Rokhlina, M.S. (2019). Upravlinnia asortymentom tovariv [Product range management]. Modern scientific researches, Issue 10, Part 2, 122-130. Retrieved from https://www.modscires.pro/index.php/msr/article/view/msr10-02-016[in Ukrainian].

6. Iavorska, K.Iu. (2013). Protsedura otsiniuvannia zbalansovanosti portfelia biznesiv promyslovykh pidpryiemstv [The procedure for assessing the balance of the business portfolio of industrial enterprises]. Marketynh i menedzhment innovatsii - Marketing and innovation management, no. 3, 146-153. Retrieved from https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2013_3_146_153.pdf [in Ukrainian].

7. Aghajani, M., Ruge, G. & Jugdev, K. (2023). An Integrative Review of Project Portfolio Management Literature: Thematic Findings on Sustainability Mindset, Assessment, and Integration. Project Management Journal. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/87569728231172668 [in English].

8. Bhavika, H. (2022). Products in Marketing: Meaning, Definition, Concept, Types, Product Mix and Decision. conomicsdiscussion.net. Retrieved from https://www.economicsdiscussion.net/marketing-management/product-meaning-definition-concept-types/31455 [in English].

9. Dellegrotti Dan (n.d.). 4 Product Portfolio Optimization Tips for Multi-Product Lines. hanoverresearch.com. Retrieved from https://www.hanoverresearch.com/insights-blog/4-product-portfolio-optim%ization-tips-multi-product-lines/?org=corporate [in English].

10. Lee-Perriard Marta (n.d.). 12 Key Product Success Metrics (+Examples). theproductmanager.com. Retrieved from https://theproductmanager.com/topics/product-success-metrics/ [in English].

11. Villamil, C., & Hallstedt, S. (2021). Sustainabilty integration in product portfolio for sustainable development: Findings from the industry. Bus Strat Env., 388–403. Retrieved from https://doi.org/10.1002/bse.2627 [in English].

12. The Product Sherpa. How to Optimize Your Product Portfolio. (n.d.). theproductsherpa.com. Retrieved from https://www.theproductsherpa.com/how-to-optimize-your-product-portfolio/ [in English].

13. Triskell Software, PPM Blog. 10 Project Portfolio Management (PPM) Trends for 2023. (n.d.). triskellsoftware.com. Retrieved from https://triskellsoftware.com/blog/project-portfolio-management-trends/ [in English].

Пристатейна бібліографія

1. Верба В. А., Ліщинська В. В. Оптимізація товарного портфеля як чинник підвищення економічної ефективності виробничого підприємства Проблеми економіки, 2014. Вип. № 4. С. 262-268. URL: https://www.problecon.com/export_pdf/problems-of-economy-2014-4_0-pages-262_268.pdf

2. Войт Д.С., Стратегії вдосконалення асортиментної політики торгово-виробничих об’єднань. Культура народов Причерноморья, 2014. Вип. № 273, С. 210-214. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/93219

3. Кубишина Н. С. Методика розробки стратегічного набору товарів на промисловому ринку. Економічний вісник НТУУ «КПІ»: збірник наукових праць, (7), 2010. С. 171–178. URL: https://ela.kpi.ua/handle/123456789/5646

4. Макаренко Н.О. Оптимізація формування товарного портфеля як інструмента управління товарним асортиментом та номенклатурою. Східна Європа: економіка, бізнес та управління. 2018. №2(13). С.107-113. URL: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/13_2018/20.pdf

5. Могилова А.Ю., Рохліна М.С. Управління асортиментом товарів. Modern scientific researches, 2019, Issue 10, Part 2, 122-130 с. URL: https://www.modscires.pro/index.php/msr/article/view/msr10-02-016

6. Яворська, К.Ю. Процедура оцінювання збалансованості портфеля бізнесів промислових підприємств. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. № 3. С. 146-153. URL: https://mmi.fem.sumdu.edu.ua/sites/default/files/mmi2013_3_146_153.pdf

7. Aghajani, M., Ruge, G. and Jugdev K. An Integrative Review of Project Portfolio Management Literature: Thematic Findings on Sustainability Mindset, Assessment, and Integration. Project Management Journal, 2023. URL: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/87569728231172668

8. Bhavika H. Products in Marketing: Meaning, Definition, Concept, Types, Product Mix and Decision. URL: https://www.economicsdiscussion.net/marketing-management/product-meaning-definition-concept-types/31455 (Дата звернення: 10.11.2023)

9. Dellegrotti Dan. 4 Product Portfolio Optimization Tips for Multi-Product Lines. URL: https://www.hanoverresearch.com/insights-blog/4-product-portfolio-optim%ization-tips-multi-product-lines/?org=corporate (Дата звернення: 10.11.2023)

10. Lee-Perriard Marta. 12 Key Product Success Metrics (+Examples). URL: https://theproductmanager.com/topics/product-success-metrics/ (Дата звернення: 10.11.2023)

11. Villamil C, Hallstedt S. Sustainabilty integration in product portfolio for sustainable development: Findings from the industry. Bus Strat Env. 2021;30:388–403. URL: https://doi.org/10.1002/bse.2627 (Дата звернення: 10.11.2023)

12. The Product Sherpa. How to Optimize Your Product Portfolio. URL: https://www.theproductsherpa.com/how-to-optimize-your-product-portfolio/ (Дата звернення: 05.11.2023)

13. Triskell Software, PPM Blog. 10 Project Portfolio Management (PPM) Trends for 2023. URL: https://triskellsoftware.com/blog/project-portfolio-management-trends/ (Дата звернення: 15.11.2023)


Copyright (c) 2023 Л.В. Галушко, І.О. Андрощук