DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2025.13(46).1.122-130
Marketing Strategies for Promoting a Tourist Product Based on Local Hotel and Restaurant Services
About the Authors
Anna Chernykhivska, Associate Professor, PhD in Economics (Candidate of Economic Sciences), Senior Lecturer, Department of Tourism and Hotel and Restaurant Business, Kyiv National University of Technologies and Design, Kyiv, Ukraine, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9642-8471, e-mail: rus-an@ukr.net
Abstract
The purpose of the study is to substantiate an effective marketing strategy for promoting a tourist product, taking into accounts the specifics and potential of the local hotel and restaurant sector, which is considered a key element of the tourist infrastructure. In the context of economic globalization, the dynamic development of tourism, and growing competition between tourist destinations, the creation of unique, authentic, and competitive tourism offerings becomes particularly important. The significance of forming personalized tourist experiences is substantiated, as they increasingly influence consumer choices, focusing on emotional immersion in the cultural, gastronomic, and social environment of the visited region.
Special attention is paid to HoReCa enterprises in increasing consumer satisfaction. In this context, local HoReCa enterprises are viewed not only as service providers but also as active participants in the value creation process for tourists. Mechanisms for integrating hotel and restaurant services into the overall concept of the tourist product are identified, as well as their role in improving the quality of customer service.
The article presents the theoretical foundations for creating a unique offer in the hospitality sector, emphasizing the use of local territorial features. The importance of adapting marketing approaches to leverage local resources and cultural and gastronomic identity is substantiated. The study also highlights the importance of cooperation between hotel and restaurant businesses, local leisure and recreation enterprises, and tour operators in developing a comprehensive tourist product.
As a result of the study, several recommendations are proposed to strengthen the competitive positions of tourism facilities. The findings confirm that hotel and restaurant services function not only as infrastructure components but also as strategic resources for creating competitive advantages for tourist destinations, ensuring long-term benefits and enhancing recognition at both national and international levels.
Keywords
marketing strategy, tourist product, HoReCa, hotel and restaurant service, local resources, unique offer, competitive advantages
Full Text:
PDF
References
1. Hryhor O.O. (2010). Analysis of scientific, technical and innovative potential of Ukraine. Investytsii: praktyka ta dosvid, 4, 20-22 [in Ukrainian].
2. Hrynenko, D., & Ternova, I. (2024). Digitization as a factor in the development of regions. Materialy konferentsii MNL, (21.06.2024, Rivne), 52-53. https://archive.liga.science/index.php/conference-proceedings/article/view/1142 [in Ukrainian].
3. State Statistics Service. https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2020/ni/ni_reg/ni_reg.html.
4. Kvasha, Natalia (2018). Modern methods of evaluating scientific potential. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, 1. http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1171 [in Ukrainian].
5. Prytula Kh.M., & Demediuk O.P. (2021). The scientific potential of the regions of Ukraine in the context of ensuring the formation of the national innovation ecosystem. Rehionalna ekonomika, 2, 37-52. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-2-4. 37-52.
6. Prushkivska E.V., & Venherska N.S. (2010). Scientific potential as a factor in the development of the innovation and investment system of Ukraine. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, 4, 2, 85-89 [in Ukrainian].
7. Ukrainian National Office of Intellectual Property and Innovation (UKRNOIPI). https://nipo.gov.ua/statystyka-zvity/ [in Ukrainian].
Citations
1. Григор О.О. Аналіз науково-технічного та інноваційного потенціалу України. Інвестиції: практика та досвід. 2010, № 4. С. 20-22.
2. Гриненко, Д., Тернова, І. Цифровізація як фактор розвитку регіонів: матеріали конференцій МНЛ, (21 червня 2024 р., м. Рівне), 2024. 52-53. URL: https://archive.liga.science/index.php/conference-proceedings/article/view/1142 (дата звернення: 14.03.2025).
3. Державна служба статистики. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2020/ni/ni_reg/ni_reg.html (дата звернення: 14.03.2025).
4. Кваша Н.А. Сучасні методи оцінки наукового потенціалу. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2018. № 1. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1171 (дата звернення: 14.03.2025).
5. Притула Х.М., Демедюк О.П. Науковий потенціал регіонів України в контексті забезпечення формування національної інноваційної екосистеми. Регіональна економіка. 2021, №2. С. 37-52. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-2-4. 37-52.
6. Прушківська Е.В., Венгерська Н.С. Науковий потенціал як фактор розвитку інноваційно-інвестиційної системи України. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2010, № 4. Т. 2. С. 85-89.
7. Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій (УКРНОІВІ). URL: https://nipo.gov.ua/statystyka-zvity/ (дата звернення: 14.03.2025).
Copyright (c) 2025 Anna Chernykhivska
Marketing Strategies for Promoting a Tourist Product Based on Local Hotel and Restaurant Services
About the Authors
Anna Chernykhivska, Associate Professor, PhD in Economics (Candidate of Economic Sciences), Senior Lecturer, Department of Tourism and Hotel and Restaurant Business, Kyiv National University of Technologies and Design, Kyiv, Ukraine, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9642-8471, e-mail: rus-an@ukr.net
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
1. Hryhor O.O. (2010). Analysis of scientific, technical and innovative potential of Ukraine. Investytsii: praktyka ta dosvid, 4, 20-22 [in Ukrainian].
2. Hrynenko, D., & Ternova, I. (2024). Digitization as a factor in the development of regions. Materialy konferentsii MNL, (21.06.2024, Rivne), 52-53. https://archive.liga.science/index.php/conference-proceedings/article/view/1142 [in Ukrainian].
3. State Statistics Service. https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2020/ni/ni_reg/ni_reg.html.
4. Kvasha, Natalia (2018). Modern methods of evaluating scientific potential. Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok, 1. http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1171 [in Ukrainian].
5. Prytula Kh.M., & Demediuk O.P. (2021). The scientific potential of the regions of Ukraine in the context of ensuring the formation of the national innovation ecosystem. Rehionalna ekonomika, 2, 37-52. [in Ukrainian]. https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-2-4. 37-52.
6. Prushkivska E.V., & Venherska N.S. (2010). Scientific potential as a factor in the development of the innovation and investment system of Ukraine. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. Ekonomichni nauky, 4, 2, 85-89 [in Ukrainian].
7. Ukrainian National Office of Intellectual Property and Innovation (UKRNOIPI). https://nipo.gov.ua/statystyka-zvity/ [in Ukrainian].
Citations
1. Григор О.О. Аналіз науково-технічного та інноваційного потенціалу України. Інвестиції: практика та досвід. 2010, № 4. С. 20-22.
2. Гриненко, Д., Тернова, І. Цифровізація як фактор розвитку регіонів: матеріали конференцій МНЛ, (21 червня 2024 р., м. Рівне), 2024. 52-53. URL: https://archive.liga.science/index.php/conference-proceedings/article/view/1142 (дата звернення: 14.03.2025).
3. Державна служба статистики. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2020/ni/ni_reg/ni_reg.html (дата звернення: 14.03.2025).
4. Кваша Н.А. Сучасні методи оцінки наукового потенціалу. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2018. № 1. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1171 (дата звернення: 14.03.2025).
5. Притула Х.М., Демедюк О.П. Науковий потенціал регіонів України в контексті забезпечення формування національної інноваційної екосистеми. Регіональна економіка. 2021, №2. С. 37-52. DOI: https://doi.org/10.36818/1562-0905-2021-2-4. 37-52.
6. Прушківська Е.В., Венгерська Н.С. Науковий потенціал як фактор розвитку інноваційно-інвестиційної системи України. Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. 2010, № 4. Т. 2. С. 85-89.
7. Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій (УКРНОІВІ). URL: https://nipo.gov.ua/statystyka-zvity/ (дата звернення: 14.03.2025).