DOI: https://doi.org/10.32515/2663-1636.2020.4(37).77-85

Розвиток людського капіталу в умовах становлення креативної економіки

І.С. Каленюк, Н.Б. Кузнецова

Об авторах

І.С. Каленюк, професор, доктор економічних наук, директор, Науково-дослідний інститут економічного розвитку, ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана», м. Київ, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1807-2849, е-mail: kalenuk@ukr.net

Н.Б. Кузнецова, доцент, кандидат економічних наук, докторант кафедри міжнародного менеджменту, Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана, м.Київ, Україна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3121-6221, e-mail: nataliya.kuznetsova14@gmail.com

Анотація

Враховуючи, що важливим проявом глобальних трансформаційних процесів виступає посилення процесу інтелектуалізації, ролі людського капіталу та його творчих функцій, визначено, що зростання значення та реальних масштабів творчої діяльності лежить в основі становлення креативної економіки. Обґрунтовано розуміння поняття «креативна економіка» в двох аспектах: по-перше, як сектору економіки, що об’єднує галузі, в основі успішності яких лежить креативна, творча діяльність; по-друге, як системи соціально-економічних відносин з приводу формування, розвитку та використання креативного людського капіталу. Визначено, що важливою в цьому напрямку є роль освіти, яка має закладати основи критичного та проектного мислення, формувати освітнє середовище на основі креативізації навчального процесу. Доведено, що підготовка та формування якісного креативного людського капіталу має стати одним з пріоритетів країни в контексті становлення креативної економіки.

Ключові слова

інтелектуалізація, креативна економіка, людський капітал, креативний людський капітал

Повний текст:

PDF

Посилання

1. Hrishnova, O.A. (2014). Liudskyi, intelektualnyi i sotsialnyi kapital Ukrainy: sutnist, vzaiemozviazok, otsinka, napriamy rozvytku. [Human, intellectual and social capital of Ukraine: essence, interrelation, estimation, directions of development.] Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia ta praktyka : zb. nauk. pr. - Social and labor relations: theory and practice, 1, 34-42. Kyiv : KNEU [in Ukrainian].

2. Kolot, A., & Kravchuk, O. (2015). Liudyna i nova ekonomika: teoretyko-metodolohichnyi analiz vzaiemodii ta dominant rozvytku. [Person and the new economy: theoretical and methodological analysis of interaction and the dominants of development]. Ekonomichna teoriia - Economic theory, 1, 5–25 [in Ukrainian].

3. Lukianenko, D.H., & Antoniuk, L.L. Et al. (2019). Competitive models of quality management in higher education in the XXI century. D. H. Lukianenko, L. L. Antoniuk (Ed). Kyiv : KNEU.

4. Kurylo, L.I. (2014). Instytutsiine zabezpechennia formuvannia intelektualnoho kapitalu. [Institutional support for the formation of intellectual capital]. Zbirnyk naukovykh prats Tavriiskoho derzhavnoho ahrotekhnolohichnoho universytetu (ekonomichni nauky), 1, 158-165. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/znptdau_2014_1_32 [in Ukrainian].

5. Maiklz, E., Khэndfyld-Dzhons, Kh., Эkselrod, E. (2012). War for talent. (Yu.E.Kornylovych. Trans.). (5th ed.). Moskva: Mann, Yvanov y Ferber.

6. Moiseenko, V.V. (2007). Intellektualnyj potencial kreativnoj ekonomiki [The intellectual potential of the creative economy]. Kreativnaya ekonomika. – Creative Economy, 5, 37-44 [in Russian].

7. Starenkyi, I. (2019). Shcho take STEAM-osvita i chomu vona taka populiarna [What is STEAM-coverage and why it҆s so popular]. Ukrainska pravda: veb-sait. Web site of Ukrainian truth - Ukrainian Truth: website. Retrieved from www.life.pravda.com.ua/columns/2019/03/26/236224/ [in Ukrainian].

8. Ushkarenko, Yu.V., Chmut, A.V., & Syniakova, K.M. (2018). Kreatyvna ekonomika: sutnist poniattia ta znachennia dlia Ukrainy v umovakh yevropeiskoi intehratsii [Creative economy: the understanding of the meaning for Ukraine in the minds of the European Integration]. Ekonomika i suspilstvo - Economy and society, 18, 67-72 [in Ukrainian].

9. YuNKTAD: v myre rastet spros na ydey, voobrazhenye y tvorchestvo. [UNCTAD: There is a growing demand for ideas, imagination and creativity around the world]. Sluzhba novostei OON: veb-sait – Web site of UN News Service. Retrieved from https://news.un.org/ru/story/2019/01/1346772 [in Russian].

10. Yatsun, O.M. (2014). Kreatyvnyi liudskyi kapital v prostori suspilstva znan: ekonomichnyi aspekt. [Creative human capital in the open space of knowledge suspension: economical aspect]. Sotsialno-trudovi vidnosyny: teoriia ta praktyka - Socio-labor relations: theory and practice, 2, 55-60. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/stvttp_2014_2_7 [in Ukrainian].

11. Bell, Daniel. (1996). The Coming of Post-Industrial Society. Modern Foreign Social Philosophy, 194-25. Kyiv. Retrieved from http://philsci.kiev.ua/biblio/bell.html [in English].

12. Bontis, N, Dragonetti, N.C, Jaconsen, R., & Roos, G. (1999). The knowledge toolbox: a review of the tools available to measure and manage intangible resources. European Management Journal, 17(4), 391-402 [in English].

13. Creative Education Agenda. How and why the next Government should support cultural and creative learning in the UK. (2017). creativeindustriesfederation.com. Retrieved from https://www.creativeindustriesfederation.com/sites/default/files/2017-05/CIF_EduAgenda_spreads.pdf. [in English].

14. Creative Economy Programme. (n.d.). unctad.org. Retrieved from https://unctad.org/topic/trade-analysis/creative-economy-programme [in English].

15. Creative Industries Mapping Documents (1998). GOV.UK (en). Creativity, culture and education: web-site. Retrieved from https://www.creativitycultureeducation.org/publication/creative-industries-mapping-document-1998/ [in English].

16. Frits, Grotenhuis. (n.d.). Creative industries and future education. ecbnetwork.eu. Retrieved from http://ecbnetwork.eu/creative-industries-future-education/ [in English].

17. Graham, Strahle (2019). “Creative education” is key to preparing kids for the future. musicaustralia.org.au. Retrieved from https://musicaustralia.org.au/2019/09/creative-education-is-key-to-preparing-kids-for-the-future/ [in English].

18. Howkins, John (2013). The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. Penguin UK. (2nd ed.). Penguin UK.

19. Innovation in the Creative Industries. The European Institutes of Innovation and Technology wants to start of a Knowledge and Innovation Community for the Cultural Creative Industries. (n.d.). ecbnetwork.eu. Retrieved from http://ecbnetwork.eu/innovation-in-the-creative-industries/ [in English].

20. UNCTAD Creative Economy Outlook and Country Profile report (2018). unctad.org. Retrieved from https://unctad.org/system/files/official-document/ditcted2018d3_en.pdf [in English].

21. Florida, Richard (2014). The Rise of the Creative Class--Revisited: Revised and Expanded. Basic Books, Social Science [in English].

Пристатейна бібліографія ГОСТ

  1. Грішнова О. А. Людський, інтелектуальний і соціальний капітал України: сутність, взаємозв’язок, оцінка, напрями розвитку. Соціально-трудові відносини: теорія та практика : зб. наук. пр. Київ : КНЕУ. 2014. № 1. С. 34-42.
  2. Колот А., О. Кравчук Людина і нова економіка: теоретико-методологічний аналіз взаємодії та домінант розвитку. Економічна теорія. 2015. № 1. С. 5–25.
  3. Конкурентні моделі управління якістю вищої освіти у XXI столітті : монографія; за ред. д.е.н., проф. Д. Г. Лук’яненка та д.е.н., проф. Л. Л. Антонюк. Київ : КНЕУ, 2019. 380 с.
  4. Курило Л. І. Інституційне забезпечення формування інтелектуального капіталу. 43г8. 2014. № 1. С. 158-165. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znptdau_2014_1_32. (дата звернення 25.08.2020).
  5. Майклз, Э., Хэндфилд-Джонс, Х., Экселрод, Э. Война за таланты / пер. с англ. Ю.Е.Корнилович. 5-е изд. Москва: Манн, Иванов и Фербер, 2012. 280 с.
  6. Моисеенко В.В. Интеллектуальный потенциал креативной экономики. Креативная экономика. 2007. № 5. С. 37-44.
  7. Старенький І. Що таке STEAM-освіта і чому вона така популярна. Українська правда: веб-сайт. URL: www.life.pravda.com.ua/columns/2019/03/26/236224/. (дата звернення 24.08.2020).
  8. Ушкаренко Ю.В., Чмут А.В., Синякова К.М. Креативна економіка: сутність поняття та значення для України в умовах європейської інтеграції. Економіка і суспільство. Випуск 18, 2018. С.67-72.
  9. ЮНКТАД: в мире растет спрос на идеи, воображение и творчество. Служба новостей ООН: веб-сайт. URL: https://news.un.org/ru/story/2019/01/1346772 (дата звернення 24.08.2020).
  10. Яцунь О. М. Креативний людський капітал в просторі суспільства знань: економічний аспект. Соціально-трудові відносини: теорія та практика, 2014. № 2. С. 55-60. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/stvttp_2014_2_7. (дата звернення 27.08.2020).
  11. Bell Daniel. The Coming of Post-Industrial Society. Modern Foreign Social Philosophy. - K., 1996. P.194-251. URL: http://philsci.kiev.ua/biblio/bell.html. (Last accessed: 12.09.2020).
  12. Bontis, N, Dragonetti, N. C, Jaconsen, R and Roos, G. The knowledge toolbox: a review of the tools available to measure and manage intangible resources. European Management Journal. 1999. Vol. 17(4), P. 391-402.
  13. Creative Education Agenda. How and why the next Government should support cultural and creative learning in the UK. URL: https://www.creativeindustriesfederation.com/sites/default/files/2017-05/CIF_EduAgenda_spreads.pdf. (Last accessed: 12.09.2020).
  14. Creative Economy Programme URL: https://unctad.org/topic/trade-analysis/creative-economy-programme. (Last accessed: 22.08.2020).
  15. Creative Industries Mapping Documents 1998. GOV.UK (en). Creativity, culture and education: web-site. URL: https://www.creativitycultureeducation.org/publication/creative-industries-mapping-document-1998/. (Last accessed: 12.09.2020).
  16. Frits, Grotenhuis. Creative industries and future education. URL: http://ecbnetwork.eu/creative-industries-future-education/. (Last accessed: 15.10.2020).
  17. Graham, Strahle. “Creative education” is key to preparing kids for the future. URL: https://musicaustralia.org.au/2019/09/creative-education-is-key-to-preparing-kids-for-the-future/. (Last accessed: 20.10.2020).
  18. Howkins, John. The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. Penguin UK; 2nd edition, 2013. P. 288.
  19. Innovation in the Creative Industries. The European Institutes of Innovation and Technology wants to start of a Knowledge and Innovation Community for the Cultural Creative Industries. URL: http://ecbnetwork.eu/innovation-in-the-creative-industries/ (Last accessed: 15.10.2020).
  20. UNCTAD Creative Economy Outlook and Country Profile report (2018).. URL: https://unctad.org/system/files/official-document/ditcted2018d3_en.pdf. (Last accessed: 18.10.2020)
  21. Richard Florida The Rise of the Creative Class--Revisited: Revised and Expanded. Basic Books, Jan 7, 2014. Social Science. P. 512.

Copyright (c) 2020 І.С. Каленюк, Н.Б. Кузнецова